Ascultă Radio România Iași Live

Finanțarea europeană – pilonul principal pe care se bazează digitalizarea sistemului educațional din România

Finanțarea europeană – pilonul principal pe care se bazează digitalizarea sistemului educațional din România

Publicat de Andreea Drilea, 13 octombrie 2023, 10:40 / actualizat: 14 octombrie 2023, 19:16

Într-o lume a globalizării, poate două dintre cele mai importante atuuri pe care le poate avea o persoană sunt deprinderile lingvistice și cele digitale.

Posibilitățile unei lumi digitale sunt nenumărate, mai ales când iei în considerare și accesul la Internet. Ca urmare, fiind un instrument cu o acoperire atât de mare, oamenii trebuie să cunoască ce anume li se oferă – caz în care să cunoști o limbă de circulație internațională reprezintă, în ziua de astăzi, mai degrabă o obligație nescrisă decât un hobby.

De câte pene de scris ai nevoie ca să predai o limbă străină? „Una singură” – este răspunsul unui grup de profesori din Europa.

Șase țări membre ale Uniunii Europene au contribuit la crearea proiectului QUILL (n.r. – din engleză: „pană de scris”) sau Quality in Language Learning, o resursă educațională cu acces liber, care facilitează studierea a 18 limbi europene.

Co-finanțat de Uniunea Europeană, proiectul în valoare de aproximativ 300.000 de euro și-a propus să ofere susținere pentru limbile de circulație mică – precum finlandeza, maghiara sau româna – după cum a precizat coordonatorul echipei din România, conferențiar doctor Teodora Ghivirigă, profesor al Facultății de Litere din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

QUILL oferă o mână de ajutor – sub forma unor texte sau fișiere audio atent selectate și revizuite – atât studenților care vor să își îmbunătățească deprinderile lingvistice, cât și profesorilor care au nevoie de astfel de materiale didactice, disponibile într-un număr redus, dată fiind circulația limitată a limbilor „mici”.

„Am fost foarte bucuroși să vedem că există o mare deschidere de ambele părți: pe de o parte a studenților, a celor ce doresc să învețe și să folosesască astfel de materiale, și pe de altă parte, a profesorilor, de a le oferi studenților materiale de acest tip”, a afirmat Teodora Ghivirigă.

Livia Lupășteanu, absolvent al Facultății de Litere și viitor profesor, este de părere că un proiect precum QUILL i-ar fi fost benefic în perioada de studenție, pentru că i-ar fi oferit suportul necesar de care avea nevoie pentru a-și eficientiza munca.

În același mod în care studenții sunt mai dornici să folosească materiale digitale precum QUILL, cadrele didactice care sunt mai interesate să utilizeze astfel de metode sunt, cel mai frecvent, profesorii tineri. Motivul pentru acest fapt este, potrivit Liviei Lupășteanu, ușurința cu care noile generații folosesc tehnologia.

În acest sens, ea menționează că sistemul educațional din România nu i-a „oferit decât o mică parte din așa-zisa pregătire pentru a intra în învățământ”, adăugând că profesorii din România utilizeză tehnici de predare învechite, bazate pe memorarea definițiilor cuvânt-cu-cuvânt. „Sistemul românesc de educație trebuie regândit, pentru o mai bună eficacitate și un mai bun randament al elevilor”.

Lipsa de viziune și indolența sistemului educațional din România creează o buclă a infinitului – elevii învață tehnici de predare ineficiente și, la rândul lor, pot perpetua o astfel de metodologie inoportună pentru viitoarele generații.

Se poate, astfel, spune că schimbarea vine tot de la tineri. Adina Mihăică, masterand al Facultății de Litere și profesor de gimnaziu, consideră că includerea tehnicilor digitale de predare este esențială pentru a „capta atenția noilor generații de elevi, care sunt permanent înconjurate de tehnologie”.

Mai mult decât atât, profesorii trebuie să le atragă atenția asupra faptului că tehnologia nu se limitează la platformele populare de social media și că pot obține rezultate importante în dezvoltarea personală dacă folosesc uneltele digitale în favoarea lor. Astfel, „profesorii au ocazia să le deschidă această portiță, pornind de la utilizarea platformelor educative – precum QUILL – la orele de curs”.

Aceste opinii sunt dublate de coordonatorul QUILL. Teodora Ghivirigă subliniază faptul că studenții sunt dornici și deschiși în a utiliza această platformă.

Date fiind circumstanțele, nu este greu să îți dai seama de unde survine această „sete” de digitalizare a actului de predare: problema critică nu vine neapărat din lipsa de materiale pentru limbile de mică cicrculație, ci mai degrabă de la faptul că sistemul de educație din România nu a reușit să se alinieze la standardele de predare ale secolului XXI.

Deloc surprinzător, QUILL include un ghid de utilizare pentru profesori, ceea ce ar putea naște următoarea întrebare – de ce trebuie să fie instruiți profesorii din era digitală în a folosi instrumente de bază? Răspunsul este unul simplu – sistemul de educație din România nu a evoluată odată cu timpurile.

La fel de ironic precum legătura dintre titlul proiectului și tipul acestuia, România tronează pe un munte de paradoxuri. Are una din cele mai rapide conexiuni la Internet din lume, dar cu toate acestea, în 2022, s-a clasat pe ultimul loc din toate statele comunitare în raportul anual al DESI pe compentețe digitale.

Potrivit aceluiași raport, „performanța României în integrarea tehnologiilor digitale și a digitalizării serviciilor publice este deficitară”, în comparație cu alte state membre.

Nu este de mirare că proiectul QUILL a fost impulsionat de pandemia de COVID-19, care – după cum a precizat coordonatorul QUILL – „a forțat comunicarea în sfera digitală”.

La fel cum s-a întâmplat în numeroase alte sectoare de activitate, pandemia a reprezentat o trezire la realitate pentru sistemul educațional din România în ceea ce privește lipsa unui plan B, o alternativă la actul didactic clasic. Orele de curs față în față s-au mutat online, iar profesorii români au trebuit să se adapteze noilor condiții impuse de factori neașteptați.

În consecință, nu este incorect să afirmi că digitalizarea în România – și poate în Europa, în general – a fost grăbită de pandemie.

Această digitalizare are un început nu chiar promițător, după cum demonstează concluziile unui raport recent al Curții Europene de Conturi: țările din blocul comunitar nu au reușit să utilizeze resursele financiare destinate digitalizării școlilor, după cum era preconizat, deoarece „statele membre nu au asigurat o orientare strategică în modul în care utilizează finanțarea din partea UE”.

QUILL este un exemplu de început timid al digitalizării sistemului de educație din România, ce are la bază dorința elevilor și a studenților de a utiliza astfel de metode. Deși acest proiect este doar o picătură într-un ocean desuet, reprezentat de învățământul românesc, QUILL este un precursor al digitalizării și demonstrează dorința de schimbare, prezentă, totuși, în sistemul academic din România.

(Radio Iași/Anda Pascu)

Etichete:
#InfoEconomic: Raluca Simion, marketing manager MerchantPro: ”România se situează la aproximativ 25% ca valoare de piață de e-commerce în raport cu Polonia. Alte țări din regiune, Ungaria și Bulgaria, spre exemplu, sunt sub România ca valoare a pieței”
Life luni, 24 martie 2025, 11:51

#InfoEconomic: Raluca Simion, marketing manager MerchantPro: ”România se situează la aproximativ 25% ca valoare de piață de e-commerce în raport cu Polonia. Alte țări din regiune, Ungaria și Bulgaria, spre exemplu, sunt sub România ca valoare a pieței”

Piața comerțului electronic din România a înregistrat o creștere de peste opt procente în 2024 față de anul precedent, în timp ce valoarea...

#InfoEconomic: Raluca Simion, marketing manager MerchantPro: ”România se situează la aproximativ 25% ca valoare de piață de e-commerce în raport cu Polonia. Alte țări din regiune, Ungaria și Bulgaria, spre exemplu, sunt sub România ca valoare a pieței”
#StareaEducației (INTERVIU): Prof.dr. Adrian Iftene de la Facultatea de Informatică a UAIC Iași: “Nu recomand elevilor și studenților de la licență utilizarea inteligenței artificiale în procesul de învățare. Recomand să o folosească atunci când știu să rezolve o problemă și nu atunci când nu știu. AI trebuie utilizată în cunoștință de cauză.”
Life vineri, 21 martie 2025, 12:27

#StareaEducației (INTERVIU): Prof.dr. Adrian Iftene de la Facultatea de Informatică a UAIC Iași: “Nu recomand elevilor și studenților de la licență utilizarea inteligenței artificiale în procesul de învățare. Recomand să o folosească atunci când știu să rezolve o problemă și nu atunci când nu știu. AI trebuie utilizată în cunoștință de cauză.”

Conform celui mai recent eurobarometru publicat de Comisia Europeană, 65% dintre tinerii români au utilizat aplicații bazate pe inteligența...

#StareaEducației (INTERVIU): Prof.dr. Adrian Iftene de la Facultatea de Informatică a UAIC Iași: “Nu recomand elevilor și studenților de la licență utilizarea inteligenței artificiale în procesul de învățare. Recomand să o folosească atunci când știu să rezolve o problemă și nu atunci când nu știu. AI trebuie utilizată în cunoștință de cauză.”
(AUDIO/FOTO) „Of…” – un proiect în care actrița Andreea Jighirgiu Darie și regizorul Cosmin Pleșa caută să afle destinul Ofeliei
Life joi, 20 martie 2025, 10:47

(AUDIO/FOTO) „Of…” – un proiect în care actrița Andreea Jighirgiu Darie și regizorul Cosmin Pleșa caută să afle destinul Ofeliei

Piesele lui Shakespeare păstrează, până astăzi, mistere neelucidate și ne stimulează imaginația. Destinul Ofeliei din „Hamlet” este o...

(AUDIO/FOTO) „Of…” – un proiect în care actrița Andreea Jighirgiu Darie și regizorul Cosmin Pleșa caută să afle destinul Ofeliei
#StareaEducației: (INTERVIU) Maria Ciulei, inspector ISJ Vaslui: “Învățământul dual este slab reprezentat la nivelul județului. Nici pentru anul în curs și nici pentrul cel viitor nu avem solicitări din partea agenților economici pentru acest tip de învățământ.”
Life luni, 17 martie 2025, 09:19

#StareaEducației: (INTERVIU) Maria Ciulei, inspector ISJ Vaslui: “Învățământul dual este slab reprezentat la nivelul județului. Nici pentru anul în curs și nici pentrul cel viitor nu avem solicitări din partea agenților economici pentru acest tip de învățământ.”

Un proiect de anvergură, dedicat elevilor, se derulează în județul Vaslui, fiind un parteneriat între Inspectoratul Școlar Județean și Liceul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Maria Ciulei, inspector ISJ Vaslui: “Învățământul dual este slab reprezentat la nivelul județului. Nici pentru anul în curs și nici pentrul cel viitor nu avem solicitări din partea agenților economici pentru acest tip de învățământ.”
Life marți, 11 martie 2025, 20:10

#InfoEconomic: Ciprian Dan, președintele Asociației Business Service Leaders în România: pentru companiile din industria serviciilor pentru afaceri ”Iașiul este unul dintre cele mai atractive centre, dincolo de București”

Iașiul este unul dintre orașele importante la nivel național pentru industria serviciilor de business, având aproximativ 10% din angajații...

#InfoEconomic: Ciprian Dan, președintele Asociației Business Service Leaders în România: pentru companiile din industria serviciilor pentru afaceri ”Iașiul este unul dintre cele mai atractive centre, dincolo de București”
Life vineri, 7 martie 2025, 18:26

#StareaEducației (INTERVIU) Cristi Danileț, fost judecător și fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii: “Educația juridică este necesară în școală pentru a face tinerii mai responsabili. Nimeni nu poate invoca drept scuză necunoașterea legii. Trebuie să fim tot timpul pregătiți, iar dacă s-a încălcat un drept, să știm cum să acționăm.”

Statisticile arată o creștere alarmantă a delincvenței juvenile și a victimelor care sunt minori, ceea ce subliniază necesitatea unei educații...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristi Danileț, fost judecător și fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii: “Educația juridică este necesară în școală pentru a face tinerii mai responsabili. Nimeni nu poate invoca drept scuză necunoașterea legii. Trebuie să fim tot timpul pregătiți, iar dacă s-a încălcat un drept, să știm cum să acționăm.”
Life marți, 4 martie 2025, 17:03

#InfoEconomic: Ana Călugăru, coordonator comunicare Ejobs România: în regiunea Moldovei, Iașiul, urmat de Bacău, ”este județul care are cea mai mare ofertă de job-uri part-time, dar care atrage și cele mai multe aplicări. Media salarială netă la nivel național pentru cei care lucrează part-time este undeva la 3000 de lei. Dar dacă ne uităm la regiunea Moldovei, această medie coboară undeva la 2500 de lei”.

Numărul de aplicări pentru joburile part-time a crescut de la începutul anului față de aceeași perioadă a lui 2024. Oferta locurilor de muncă...

#InfoEconomic: Ana Călugăru, coordonator comunicare Ejobs România: în regiunea Moldovei, Iașiul, urmat de Bacău, ”este județul care are cea mai mare ofertă de job-uri part-time, dar care atrage și cele mai multe aplicări. Media salarială netă la nivel național pentru cei care lucrează part-time este undeva la 3000 de lei. Dar dacă ne uităm la regiunea Moldovei, această medie coboară undeva la 2500 de lei”.
Life vineri, 28 februarie 2025, 07:21

#StareaEducației (INTERVIU): Claudia Oprescu, psihoterapeut: “Fenomenul de cyberbullying a luat amploare și a căpătat forme diverse, afectând tot mai mulți copii. Acest comportament poate să ia, adesea, forma unei infracțiuni și este important să se știe că există legislație pentru astfel de cazuri.”

O problemă deosebit de gravă, care afectează tot mai mulți copii în zilele noastre, este cyberbullyingul. Conform unor statistici realizate de...

#StareaEducației (INTERVIU): Claudia Oprescu, psihoterapeut: “Fenomenul de cyberbullying a luat amploare și a căpătat forme diverse, afectând tot mai mulți copii. Acest comportament poate să ia, adesea, forma unei infracțiuni și este important să se știe că există legislație pentru astfel de cazuri.”