(FOTO/AUDIO) Guillaume Siard: Preljocaj, un stil care permite dansatorilor să interpreteze propunerea coregrafului
Publicat de isoreanu, 13 decembrie 2022, 18:13 / actualizat: 18 decembrie 2022, 16:04
Masterclass-ul susținut timp de o săptămână la Iași de directorul Școlii de Dans din cadrul Companiei Naționale de Artă Coregrafică PRELJOCAJ din Franța, Giullaume Siard, s-a încheiat.
Stilul de dans PRELJOCAJ este unul consacrat în coregrafia internațională. Balerinii, coregrafii, dar și actori din Iași au avut prilejul să cunoască și să exerseze acest stil datorită unui proiect al Institutului de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași, coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache. Școala Doctorală de Teatru din cadrul UNAGE a participat, de asemenea, la organizarea evenimentului.
Precizie matematică frumos învăluită în libertatea interpretării, o coregrafie inspirată din mai multe stiluri de dans, așa se descrie în doar câteva cuvinte baletul PRELJOCAJ.
Reporter: Domnule Guillaume Siard, ce este “tehnica Preljocaj”?
Guillaume Siard: Este mai degrabă un stil, un mod în care coregraful trebuie să organizeze dansul și să compună mișcarea. Este un stil care permite dansatorilor să interpreteze propunerea coregrafului.
Reporter: Este o simbioză între baletul clasic și dansul contemporan?
Guillaume Siard: Nu neapărat, pentru că Preljocaj este de fapt un coregraf de dans modern, de dans contemporan. El utilizează mișcări din toate tipurile de dans, el preia din stilul clasic, neoclassic, poate din street dance, orice tip de mișcare îl inspiră.
Reporter: Balerinii care participă la Masterclass au vorbit despre o precizie matematică a acestui stil.
Guillaume Siard: Da, este adevărat. Da, da, e ceva matematic în precizia gestului și, de asemenea, în conceperea coregrafiei, în modul de organizare a dansatorilor pe scenă.
Reporter: În același timp, există multă libertate de creație.
Guillaume Siard: În timpul conceperii mișcării, da. După aceea, când coregraful pregătește spectacolul, lasă la voia interpeților doar expresia fețelor. În orice caz, el este cel care decide mișcarea când creează spectacolul.
Reporter: Arta coregrafică a evoluat mult, devine tot mai complexă, nu mai spune doar poveștile clasice, devine profundă, transmite nu doar senimente, se adresează și rațiunii.
Guillaume Siard: Da, pentru că în coregrafiile moderne și contemporane poate exista un mesaj politc, sau un mesaj abstract, există, de asemenea, fir narativ, dar în orice caz, mă gândesc că iată, există lucruri mai concrete în raport cu viața noastră contemporană.
Reporter: De asemenea, mișcarea are nevoie de anumite lumini care să o pună în valoare. Dansul și luminile creează împreună un spectacol, am văzut asta în coregrafiile Preljocaj.
Guillaume Siard: Da, pentru că spectacolul este un întreg. Și asta încă de când Baletul rus al lui Diaghilev și Nijinsky au creat “Le Sacre du printemps”, împreună cu Stravinsky. Iată, există colaborare începând de la baletul rus, într-adevăr, în ceea ce privește luminile, este o colaborare între coregraf, regizor, scenograf, care face ca spectacolul să fie un întreg.