Ascultă Radio România Iași Live

Inscop: Preşedinţia, Armata, Biserica şi UE conduc în topul încrederii populaţiei în instituţiile publice

Publicat de Lucian Bălănuţă, 11 decembrie 2014, 10:06

Preşedinţia se plasează pe prima poziţie în clasamentul încrederii din zona instituţiilor politice, în topul instituţiilor executive pe primul loc se află Armata, în ierarhia instituţiilor sociale sau private conduce Biserica, în timp ce Uniunea Europeană se bucură de cea mai multă încredere din zona instituţiilor internaţionale, potrivit unui sondaj realizat de Inscop Research la comanda cotidianului ‘Adevărul’.

Barometrul relevă faptul că alegerile prezidenţiale au avut un impact puternic asupra încrederii românilor în instituţii, o mare parte dintre acestea cunoscând evoluţii sau involuţii semnificative comparativ cu măsurătoarea din luna octombrie.

Cifrele încrederii pentru luna decembrie 2014 indică faptul că în categoria instituţiilor politice Preşedinţia se află pe prima poziţie, cu 43,9% încredere multă şi foarte multă, comparativ cu 17,8% la măsurătoarea din octombrie 2014.

Urmează, în ordine, primăriile – 37,9% (42,7% în octombrie 2014), Curtea Constituţională – 36,4% (33,5% în octombrie), consiliile judeţene – 26% (29,7% în octombrie), Guvernul – 25,5% (27% în octombrie), Parlamentul – 19,7% (16,8% în octombrie) şi partidele politice – 12% (10,9% în octombrie).

Faptul că Preşedinţia este instituţia care beneficiază de o creştere foarte mare este absolut normal având în vedere investiţia de încredere pe care publicul o face în câştigătorul alegerilor, aflat şi la prima prezenţă atât în postura de candidat la cea mai înaltă funcţie în stat, cât şi în cea de preşedinte, arată INSCOP.

‘Preşedinţia este echivalată de cei mai mulţi respondenţi cu persoana preşedintelui, neerodată în raport cu funcţia în acest caz’, precizează sursa citată.

Armata conduce în ierarhia încrederii privind instituţiile executive cu 76,1% (faţă de 69,2% în octombrie).

Pe următoarele locuri se află Jandarmeria – cu 65,3% încredere multă şi foarte multă (60,3% în octombrie), Direcţia Naţională Anticorupţie – cu 55,8% (faţă de 48,3% în octombrie), SRI – 52,6% (faţă de 48,2% în octombrie), Poliţia – 51,4% (faţă de 47% în octombrie), BNR – 51,3% (faţă de 49,6% în octombrie), SIE – 46,8% (faţă de 45,9% în octombrie) şi Agenţia de Integritate, cu 39,2% faţă de 37% în octombrie 2014.

‘Toate instituţiile din listă au înregistrat creşteri faţă de măsurătoarea anterioară. Schimbările sunt consecinţa percepţiei publice că în ultima vreme justiţia a fost foarte activă – cele mai semnificative creşteri de încredere sunt legate de instituţiile cu atribuţii de un fel sau altul în domeniul anticorupţiei sau cele tangente acestora: DNA, SRI, Poliţie, ANI. Armata şi Jandarmeria beneficiază, de asemenea, de creşteri semnificative de încredere. În cazul Armatei, remarcăm un record absolut, depăşirea în premieră şi într-o marjă foarte mare a pragului de 70% cu 76,1% încredere multă şi foarte multă’, arată INSCOP.

Biserica domină topul încrederii în instituţiile sociale sau private din luna decembrie 2014 cu 60,6% încredere multă şi foarte multă faţă de 62,4% în octombrie. Următoarele locuri în acelaşi top sunt ocupate de universităţi cu 43,8% faţă de 40,3% în octombrie 2014, presă – 32,5% (faţă de 37,4% în octombrie), organizaţiile societăţii civile – 28,6% (faţă de 27,4% în octombrie), patronate – 21,8% (faţă de 20% în octombrie 2014), sindicate – 18,7% (faţă de 22,4% în octombrie) şi bănci – 17% faţă de 18,7% în octombrie.

În ceea ce priveşte instituţiile internaţionale, pe prima poziţie în topul încrederii se află Uniunea Europeană cu 56,6% (48,8% în octombrie 2014).

Urmează NATO – 54,6% (51,7% în octombrie), ONU – 51,6% (49,2% în octombrie), Comisia Europeană – 50,8% (45,2% în octombrie 2014), Parlamentul European – 50,8% (faţă de 45,1% în octombrie), Banca Mondială – 39,8% (36,1% în octombrie) şi FMI – 30% faţă de 28,7% în octombrie.

Analiza INSCOP arată că schimbarea semnificativă faţă de măsurătoarea din octombrie ţine de trecerea UE de pe locul 3 pe locul 1 în ierarhie, cu o creştere record de aproape opt procente faţă de măsurătoarea din octombrie şi remarcă, totodată, creşterile semnificative ale cotelor de încredere în Comisia Europeană şi Parlamentul European.

‘Barometrul Insop – Adevărul despre România’ a fost realizat în perioada 27 noiembrie – 2 decembrie 2014 pe un eşantion de 1.076 persoane ş reprezentativ pentru populaţia României de 18 ani şi peste 18 ani. Eroarea maximă admisă a datelor este de plus/minus 3%, la un grad de încredere de 95%, iar metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor.

(Agerpres/ FOTO adevarul.ro)

Etichete:
#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”
Life duminică, 10 noiembrie 2024, 06:25

#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”

Ioana Chicet-Macoveiciuc, cunoscută și ca ”Prințesa Urbană”, s-a numărat, anul acesta, printre scriitorii invitați la cea de-a XII-a...

#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”
Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”
Life sâmbătă, 9 noiembrie 2024, 08:30

Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”

După încheierea primei ediții a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, este momentul primelor concluzii. Un interviu cu...

Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”
#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Life marți, 5 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”

Marketingul digital este esențial în atragerea clienților, în creșterea unei afaceri. De altfel, o statistică prezentată la începutul acestui...

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life marți, 5 noiembrie 2024, 11:50

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții

Prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, a ajuns la final. La inițiativa Facultății de Teatru, din cadrul...

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life joi, 31 octombrie 2024, 18:53

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”

În Sala Studio a Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, s-a desfășurat, miercuri,...

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”
Life marți, 29 octombrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”

Regiunea  Nord- Est  beneficiază de o alocare totală de 1,75 de miliarde de euro prin Programul Regional Nord-Est aferent perioadei 2021-2027....

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”
Life luni, 28 octombrie 2024, 18:43

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară

Astăzi, a început, la Iași, prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru organizat de Facultatea de Teatru a Universității...

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară
Life vineri, 25 octombrie 2024, 16:04

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”

Trăim în epoca în care orice informație este la un click distanță, fapt care determină și surmontarea unor provocări legate de identificarea...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”