Ascultă Radio România Iași Live

Spectacolul „Cerere în căsătorie”, în regia ieșeanului Radu Ghilaș, premiat în Ucraina

Spectacolul „Cerere în căsătorie”, în regia ieșeanului Radu Ghilaș, premiat în Ucraina

Publicat de isoreanu, 24 iunie 2017, 12:27


Piesa de teatru “Cerere în căsătorie” de Cehov, în regia lui Radu Ghilaș a avut mare succes la două festivaluri din Ucraina, de unde trupa s-a întors cu nenumărate premii. 

Din distribuție, fac parte actorii Emil Coșeru, Cezara Fantu, Codrin Dănilă, Diana Bucur – solistă a Operei Naționale Române din Iași și violonista Ștefana Mihai.

Radu Ghilaș și Codrin Dănilă au vorbit despre acest succes într-un interviu acordat Ioanei Soreanu.

Ioana Soreanu: Spectacolul de teatru “Cerere în căsătorie”, în regia lui Radu Ghilaș, a fost foarte bine primit în Ucriana, la Festivalul Internațional al Teatrelor de Cameră  „AndriyivskyFest”. Piesa lui Cehov a fost pusă în scenă în urmă cu câțiva ani la Ateneul Tătărași și cu ocazia participării recente la festivalul din Ucraina a cucerit încă trei premii importante: pentru regie – Radu Ghilaș, pentru cel mai bun actor – acordat actorului Ateneului Tătărași – Codrin Dănilă, pentru rolul Lomov, și Premiul Special al Juriului pentru îmbinarea artelor – acordat Dianei Bucur, solist vocal al Operei Naționale Române din Iași, pentru rolul Otkatai. Felicitări, în primul rând, Radu Ghilaș și Codrin Dănilă, invitații mei în studioul Radio Iași. Radu Ghilaș am să te rog , în primul rând, să ne vorbești despre acest festival în câteva cuvinte.

Radu Ghilaș: Este al doilea festival. Primul festival fiind în Ucriana, Nel Pomenatravi, în orașul Herson. La Nel Pomenatravi, am reușit să aducem acasă două premii, un premiu special al juriului acordat pentru regie și al doilea premiu, pentru întreaga trupă. După care a urmat acest festival despre care vorbești, care a avut loc la Kiev, Festivalul Teatrelor de Cameră, de unde ne-am întors cu trei premii importante. Să vorbim mai mult despre Kiev fiindcă a fost un festival important, serios, unde în concurs au intrat o sută douăzeci de participanți, unsprezece țări, unsprezece trupe, țări importante, cu spectacole importante și trupe foarte bune: Polonia, Bulgaria, Ungaria, Israel. Juriul a fost compus din critici de teatru din mai multe țări.

Ioana Soreanu: De fapt, Radu, ai folosit textul lui Cehov pentru a construi o metaforă. Despre ce este vorba?

Radu Ghilaș: Da, nu am schimbat din piesa lui Cehov nicio propoziție, niciun cuvânt, deci, piesa a rămas nemodificată, a fost doar o adaptare scenică, care a însemnat mai mult decât o cerere în căsătorie, a fost transformată într-un mariaj politic. Piesa lui Cehov este o farsă, o glumă într-un act. A rămas o glumă într-un act a unui mariaj politic. Este foarte bine ancorată în actualitate.

Ioana Soreanu: Codrin Dănilă, spuneai că este al doilea premiu important în cariera ta de actor.

Codrin Dănilă: Da. Primul în calitate de actor cu patalama. În clasa a douăsprezecea am luat premiu tot într-un spectacol regizat de Radu Ghilaș. Se numea “Călătorii cu Alice”, și-acolo am luat premiu pentru cel mai bun rol secundar, dar eram într-a douăsprezecea, eram actor în devenire la Liceul de Artă, și acum, iată că eforturile noastre s-au încununat cu aceste minunate premii de care oricare artist are nevoie.

Ioana Soreanu: Cu alte cuvinte, colaborarea ta cu Radu Ghilaș e cu noroc. Nu ești la prima ta colaborare cu Radu Ghilaș.

Codrin Dănilă: Nu, avem cinci spectacole, cinci proiecte, chiar șase, nici nu mai știu… În orice caz, din prima clipă de când am început să lucrez cu Radu, am avut așa un feeling că e de bine și că facem, într-adevăr, o echipă bună de regizor-actor.

Ioana Soreanu: A avut success interpretarea ta în rolul Lomov. Ce anume crezi că a impresionat juriul?

Codrin Dănilă: Pot spune un singur lucru, că spectacolul nostrum a fost construit la milimetru, cu nuanțe foarte bine definite, cu pase de ping pong între cei doi actori, cuplul principal, adică Lomov și Natalia Stepanovna, eu și Cezara Fantu, colega mea de la Ateneul din Iași, și cee ace s-a întâmplat prin ajutorul maestrului Emil Coșeru, care a fost trup și suflet alături de mine, alături de noi, prin extraordinara prezență a doamnei Diana Bucur, minunata vioară a Ștefanei Mihai, toate lucrurile astea s-au închegat și au adus aceste premii. Nu pot să spun că e premiul meu, desi e nominal, e Codrin Dănilă – cel mai bun actor în rol principal, dar e Codrin Dănilă, cel mai bun actor principal datorită lui Radu Ghilaș, Cezara Fantu, Emil Coșeru, Ștefana Mihai, Diana Bucur, Cătălin Târziu, Lorette Enache.

Ioana Soreanu: Te rog, Radu!

Radu Ghilaș: Un festival international unde participă multe trupe, de multe ori, în aceste festivaluri se vine cu titre (n.r. traduceri) pentru că lumea nu înțelege. În acelașui timp, noi la Kiev, noi am jucat…, am renunțat în ultimul moment la traducere. Și cred că ăsta a fost un lucru bun fiindcă oamenii au putut, și juriul, au putut să se concentreze asupra actoriei. Și atâta timp cât din sală nu a plecat nimeni, ba din contra, au stat, au aplaudat în timpul spectacolului, au fost entuziasmați, înseamnă că jocul a fost bun. Mai întâi și întâi, este un spectacol dinamic, musical, cu o mișcare scenică foarte aproape de dans, concepută de Lorette Enache, coregrafă și profesor de coregrafie din București. Toate astea îmbinate au făcut ca spectacolul să placă dincolo de bariera lingvistică.

Ioana Soreanu: Unul dintre premii a fost acordat Dianei Bucur, solist, așa cum spuneam, la Opera Națională Română din Iași, pentru rolul Otkatai. Despre ce a fost vorba?

Radu Ghilaș: În piesa scrisă de Cehov, sunt doar trei personaje. În piesa pusă în scenă de mine, sunt cinci personaje. În piesa scrisă de Cehov, se pomenește de doi câini, Otkatai și Ugadai. Acești câine, în spectacolul nostru, sunt vii, sunt doi muzicieni, și acești muzicieni interpretează, sau sunt metamorfozați în câini care în loc să latre, cântă, în loc să privească, au replici, dansează, se mișcă, în funcție de personajele principale scrise de Cehov.

Ioana Soreanu: Este un spectacol rodat acesta, se joacă de câțiva ani la Ateneul Tătărași și nu numai. Ce planuri mai aveți cu el pentru că mi-ați povestit ceva despre luna octombrie.

Radu Ghilaș: În luna octombrie, suntem invitați în orașul Nejin, din nou în Ucraina, pentru că în Ucraina s-a auzit de spectacol și suntem în continuare invitați în acea țară. Unul din membrii juriului, Călin Iliev, dramaturg bulgar, lui i-a plăcut foarte mult spectacolul, ar vrea să ne invite în Bulgaria. Noi, la rândul nostrum, am dori să ajungem în Republica Moldova să jucăm acest spectacol, pentru că acest mariaj politic este cumva legat de Republica Moldova și credem că spectacolul ar trebuie să fie văzut neapărat și acolo.

Ioana Soreanu: Codrin Dănilă, ești actor al Ateneului Tătărași, și acesta nu este, bineînțeles, singurul rol pe care îl joci. Invită-ne la spectacolele tale. Care sunt acestea?

Codrin Dănilă: Programul pe iulie încă e în definire, știu doar că pe 30, acum, pe 30 iunie, copiii sunt așteptați la Ateneul din Iași să vadă producția cea mai nouă a Ateneului “Alice în Țara Minunilor”, în regia lui Iulian Sandu. Eu joc acolo Pisica de Cheshire.

Ioana Soreanu: Vă atrag atenția că îl am lângă mine pe Peter Pan.

Codrin Dănilă: Da, exact, joc Peter Pan, în “Romeo și Julieta – Making Off”, regia Alexandru Radu Petrescu, sunt directorul teatrului. Oricine poate intra pe site-ul Ateneului din Iași sau pe Facebook și va găsi programarea spectacolelor. Eu vă aștept, joc în cam nouăzeci la sută din ce s-a montat. (Radio Iași/ Ioana Soreanu/ FOTO radioiasi.ro)

 

 

Etichete:
#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”
Life duminică, 10 noiembrie 2024, 06:25

#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”

Ioana Chicet-Macoveiciuc, cunoscută și ca ”Prințesa Urbană”, s-a numărat, anul acesta, printre scriitorii invitați la cea de-a XII-a...

#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”
Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”
Life sâmbătă, 9 noiembrie 2024, 08:30

Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”

După încheierea primei ediții a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, este momentul primelor concluzii. Un interviu cu...

Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”
#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Life marți, 5 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”

Marketingul digital este esențial în atragerea clienților, în creșterea unei afaceri. De altfel, o statistică prezentată la începutul acestui...

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life marți, 5 noiembrie 2024, 11:50

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții

Prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, a ajuns la final. La inițiativa Facultății de Teatru, din cadrul...

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life joi, 31 octombrie 2024, 18:53

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”

În Sala Studio a Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, s-a desfășurat, miercuri,...

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”
Life marți, 29 octombrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”

Regiunea  Nord- Est  beneficiază de o alocare totală de 1,75 de miliarde de euro prin Programul Regional Nord-Est aferent perioadei 2021-2027....

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”
Life luni, 28 octombrie 2024, 18:43

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară

Astăzi, a început, la Iași, prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru organizat de Facultatea de Teatru a Universității...

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară
Life vineri, 25 octombrie 2024, 16:04

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”

Trăim în epoca în care orice informație este la un click distanță, fapt care determină și surmontarea unor provocări legate de identificarea...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”