Compania de audit KPMG: Investiţiile imobiliare nu mai sunt atractive
Publicat de , 18 martie 2019, 17:59
Majoritatea investitorilor susţin că la nivelul actual al preţurilor nu mai sunt atât de atractive investiţiile imobilare în scopul de afaceri, în timp ce investiţiile în domeniul IT şi sănătate vor fi profitabile în viitorul apropiat, se arată într-un sondaj realizat printre investitori de compania de consultanţă şi audit KPMG.
În cadrul sondajului realizat la începutul anului 2019 despre piaţa tranzacţiilor din Ungaria, KPMG a chestionat peste 20 de reprezentanţi ai unor investitori importanţi din domeniul financiar.
Potrivit sondajului, în timp ce pe piaţa locuinţelor sunt atinse noi şi noi recorduri, investitorii profesionali consideră că acest sector este o ramură a industriei cu o atractivitate de peste medie.
Este un semnal faptul că peste două treimi din valoarea totală estimată la 2,7 miliarde de euro ale investiţiilor care au fost realizate în Ungaria, în 2017, au fost înregistrate pe piaţa imobiliară, iar în 2018 acest procent abia a depăşit o treime din valoare totală de 4,6 miliarde de euro a investiţiilor, potrivit ultimelor date publicate cu privire la dimensiunea pieţei de tranzacţionare.
În schimb, investitorii consideră că sectoarele IT şi sănătate sunt mai atractive, aproximativ 70% din cei intervievaţi au răspuns pozitiv despre aceste ramuri. În Ungaria un proces mediu de tranzacţie – începând cu primul contact al partenerilor de afaceri şi până la încheierea contractului de vânzare-cumpărare – durează aproximativ şase luni, aproximativ 60% dintre cazuri neavând concurenţă, iar vânzătorul discută exclusiv cu un singur investitor, mai rezultă din sondaj.
Rezultatele studiului realizat de firma globală de consultanţă confirmă că firmele considerate investitori strategici caută o ţintă de achiziţie prin care pot diversifica, respectiv completa portofoliul lor deja existent. În comparaţie cu aceste firme, în cazul investitorilor financiari un punct de vedere dominant privind selecţia este acumularea unui profit prin vânzarea ulterioară a ţintei alese.
Mai există şi alte puncte de vedere, deoarece, de exemplu, un sfert din investitorii strategici iau în calcul, asemenea investitorilor financiari, şi preţul la care ar putea fi vândută investiţia realizată.
De asemenea, un investitori financiar poate achiziţiona o firmă numai pentru că activitatea acesteia concordă foarte bine cu firma deja existentă, iar împreună cele două pot fi vândute la un preţ mult mai bun.
Comunicatul KPMG îl citează pe Zsolt Palotai, membru al departamentului de consultanţă pentru tranzacţii al KPMG, care a arătat că o cauză caracteristică, printre altele, a eşuării tranzacţiilor este acea că respectivul cumpărător are pretenţii la un preţ de revânzare foarte ridicat.
În ceea ce priveşte preţul de cumpărare, investitorii financiari şi strategici sunt de părere în unanimitate că cel mai important factor este potenţialul de creştere.
Potenţialul reducerii cheltuielilor este luat în calcul în mod caracteristic de investitorii strategici, aceasta fiind valabil în cazul investitorilor financiar numai dacă în portofoliul lor de investiţii există deja un element care poate fi comasat pe orizontal sau vertical cu ţinta de achiziţie, se mai arată în comunicatul KPMG.
(Rador/FOTO RRA / Adriana Tudose)