Concurs de Creativitate în Fizică şi Tehnologii „Ştefan Procopiu”
Publicat de ralucadiaconiuc, 26 mai 2016, 10:45
În zilele de 28 şi 29 mai 2016 se organizează etapa interjudeţeană a Concursului de Creativitate în Fizică şi Tehnologii „Ştefan Procopiu”, ediţia a XIX-a. Concursul este organizat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi în colaborare cu instituţii de învăţământ superior şi de cercetare din Iaşi: Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi – pentru disciplinele fizică şi electronică; Facultatea de Mecanică, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi – pentru disciplinele fizică şi mecatronică;Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi – pentru disciplinele fizică şi electrotehnică;Facultatea de Fizică, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi; Forumul Inventatorilor Români din Iaşi a declarat profesor Iulian Leahu.
Concursul se adresează elevilor care studiază fizica şi disciplinele tehnologice înrudite, mecatronică, electronică, electrotehnică şi se desfăşoară anual în etape judeţene şi naţionale/ interjudeţene. La etapa interjudeţeană vor participa aproximativ 800 de elevi şi 150 de profesori din 10 judeţe, profesori care fac parte din comisiile de evaluare.
Concursul propune elevilor probe pentru 8 secţiuni: „Lucrări scrise”, „Tehnici de laborator”, „Grupuri de cooperare”, „Referate ştiinţifice”, „Lucrări practice”, „Tehnici computaţionale”, „Compoziţii: film, arte plastice, literatură, teatru”, „Proiecte antreprenoriale”. Pentru disciplinele concursului (fizică, electronică, mecatronică, electrotehnică), respectiv, pentru secţiunile concursului sunt constituite 24 de comisii de evaluare.
Rezultatele elevilor sunt evaluate în raport cu 9 categorii de performanţe creative (criterii de evaluare a competenţelor, centrate pe profilul creativ al fiecărui elev), reprezentate prin diplomele acordate:
ARHIMEDE – gândire intuitivă (holistă, spirit de observaţie şi perspicacitate);
NEWTON – gândire analitică (teoretică, ştiinţifică);
COPERNIC – flexibilitatea gândirii ştiinţifice;
GALILEI – gândire experimentală (priceperea de a experimenta);
EDISON – productivitatea (fluiditatea) gândirii ştiinţifice/ tehnice;
COANDĂ – gândire tehnică (adecvarea gândirii la realitate);
JULES VERNE – imaginaţie ştiinţifică anticipativă;
EINSTEIN – originalitatea gândirii ştiinţifice;
PROCOPIU – spectru larg de aptitudini ştiinţifice/ tehnice.
Din perspectivă pedagogică, prin intermediul Concursului promovăm ideea că performanțele învățării se regăsesc, pentru fiecare elev, la „intersecția” favorabilă a două dimensiuni ale personalităţii: ansamblul profilurilor creative specifice competenţelor valorizate în disciplinele studiate, reprezentate prin diplomele acordate în Concurs; ansamblul profilurilor de inteligenţe reprezentate prin secţiunile Concursului, definite drept capacităţi individuale şi „distribuite în mediu” favorabile manifestării performanţelor creative.
( Comunicat de presă prof. Iuliam Leah/ Foto www.tuiasi.ro)