„#feelLTIN | Împreună pentru Europa” – un nou proiect al Liceului Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos
Publicat de ralucadiaconiuc, 11 mai 2020, 10:53
Tripla semnificație a zilei de 9 mai a reunit deopotrivă elevi ai Liceului Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos, părinți, profesori, parteneri educaționali, cu dorința de înțelegere a istoriei noastre în context european, care, prin exemplele sale, ne învață lecția solidarității, așa cum ne arată și timpul pe care îl trăim în prezent, în care, numai prin unitate, devenim puternici.
Ziua Independenței României (9 mai 1877), Ziua Victoriei, odată cu încheierea celui de-Al Doilea Război Mondial (9 mai 1945) și Ziua Europei, ce marchează în acest an 70 de ani de solidaritate (9 mai 1950), de la enunțarea Declarației Schumann, sunt trei repere istorice fundamentale în evoluția noastră, care îndeamnă la cooperare pentru pace.
În săptămâna 4-9 mai 2020, conducerea Liceului Teoretic „Ion Neculce” și echipa profesorală a școlii au inițiat proiectul educațional online „#feelLTIN | Împreună pentru Europa”, antrenând elevii într-o gamă diversă de activități, prin care au contribuit la dezvoltarea dimensiunii internaționale a educației, prin participarea activă si creativă a tinerilor la o campanie de informare și sensibilizare culturală a comunității școlare și locale cu privire la valorile si drepturile europene, politicile comunitare, instituțiile europene, istoria, cultura și civilizația Europei. Acest demers a fost realizat cu susținerea din partea partenerilor educaționali ai instituției, Inspectoratul Școlar Județean Iași, Europe Direct Iași, Europe Direct Vaslui, Spațiul Public European. Astfel, elevii și profesorii îndrumători au dezvoltat acțiuni de impact prin intermediul canalelor de comunicare online, reușind să transmită în spațiul virtual un puternic mesaj de solidaritate. În acest sens, diferite aplicații educaționale digitale și resurse social media au facilitat și dinamizat dialogul, interacțiunea între cei implicați, lucrul în echipă, acțiuni de cercetare, documentare și prelucrare a informațiilor. Activitățile proiectului au urmărit, de asemenea, valorificarea creativității și a abilităților practice ale elevilor prin oferirea unor alternative de experiențe de învățare în tandem cu colegii de generație, părinți, profesori, parteneri educaționali.
Astfel, acțiunile „Unitate în diversitate. Semnificația istorică a Zilei de 9 mai”, „Cu Zoom prin Europa” au constituit o oportunitate de dezbatere interdisciplinară pe diversele tematici corelate identității europene: scurt istoric, elemente de cultură și civilizație europeană, aspecte definitorii ale Uniunii Europene, oportunitățile europene de educație, toate acestea convergând spre un sentiment al aparteneței la comunitatea europeană, al acceptării diversității culturale. Totodată, o parte din aceste activități a constituit o bună oportunitate de exersare a competențelor de comunicare în limba franceză, încurajându-se, astfel, multilingvismul.
Acțiunile „Harta europeană a solidarității”, „Împreună suntem puternici”, „Europa în bucate”, realizate la invitația Europe Direct Vaslui, Spațiul Public European, Europe Direct Iași, au dat, la propriu, culoare și savoare acestor zile, în care distanțarea socială a depășit frontierele culturale prin intermediul limbajului plastic și experimentarea diferitor rețete culinare din țările europene. Astfel, elevii, alături de tineri din țară și din alte state europene, au creat cu sensibilitate artistică o impresionantă galerie de pictură cu un puternic ecou de solidaritate. De asemenea, provocarea culinară la care au răspuns elevii, împreună cu părinții lor, a generat un variat rețetar, de inspirație pentru explorarea bucătăriilor italiene, franceze, cehe, românești și așa mai departe… spațiul gastronomic european devenind unul familiar prin bucuriile simple pe care le oferă gătitul.
Consiliul Școlar al Elevilor liceului a răspuns „Prezent!”, de asemenea, în cadrul proiectului, implicând colegii în realizarea acțiunii „Lectura ne unește”, prin care au descoperit scriitori și personalități culturale reprezentative ale fiecăruia dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene.
De asemenea, 9 mai a fost un prilej de apreciere a participării liceului la concursul organizat de Comisia Europeană, Premiul Jan Amos Comenius pentru excelență în educație în predarea cu privire la Uniunea Europeană, în cadrul căruia instituția a abordat tematica drepturilor omului prin raportare la Holocaust, considerat cea mai importantă lecție de istorie, etică și valori umane.
Proiectul curent este o dovadă a integrării bunelor practici deprinse în demersurile similare anterioare și o consecință îmbucurătoare a derulării sale o constituie consolidarea parteneriatului școală-comunitate, în pofida limitărilor distanțării sociale, mesajul solidarității și al cetățeniei active regăsindu-se în fiecare dintre acțiunile proiectului, demonstrând în mod concret că… împreună suntem mai puternici!
(Comunicat de presă)