Comisia Europeană a demarat o anchetă asupra practicilor anticoncurenţiale ale Mondelez
Publicat de , 28 ianuarie 2021, 13:53
Comisia Europeană a anunţat joi că a demarat o anchetă care vizează grupul alimentar american Mondelez, prezent şi pe piaţa din România, pe care îl bănuieşte că a restricţionat concurenţa pe mai multe pieţe naţionale de ciocolată, biscuiţi şi cafea, informează AFP.
Mondelez este unul dintre cei mai mari producători de ciocolată, biscuiţi şi cafea din Uniunea Europeană iar pieţele pentru aceste produse au o valoare de zeci de miliarde de euro în fiecare an.
‘Ciocolata, biscuiţii şi cafeaua sunt produse consumate zilnic de cetăţenii europeni. Am decis să demarăm o anchetă pentru a vedea dacă Mondelez, un important producător al acestor produse, a restricţionat libera concurenţă pe pieţele respective prin implementarea unor diferite practici care limitează libera circulaţie, ceea ce ar putea conduce preţuri mai mari pentru consumatori’, a declarat comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager.
Executivul comunitar este îngrijorat de posibilitatea ca Mondelez să fi restricţionat aşa-numitul ‘comerţ paralel’ cu ciocolată, biscuiţi şi cafea între statele membre prin acorduri şi practici unilaterale. Traderii şi retailerii încearcă să îşi fabrice produsele pe pieţele unde preţurile sunt mai mici şi să le vândă pe pieţele unde preţurile sunt mai mari. În general, aceasta conduce la scăderi de preţuri în ţările unde preţurile sunt mai mari. Restricţionarea comerţului paralel poate conduce la izolarea unei pieţe naţionale astfel că producătorul sau furnizorul poate percepe preţuri mai mari în detrimentul consumatorilor. De asemenea, restricţionarea comerţului paralel poate conduce la o mai mică diversitate de produse.
Suspiciunile Comisiei au determinat Executivul comunitar să deruleze mai multe inspecţii inopinate la birourile Mondelez în luna noiembrie 2019.
Grupul Mondelez a realizat în 2019 o cifră de afaceri de 25,9 miliarde de dolari şi un profit net de 3,9 miliarde de dolari. Pe piaţa locală, Mondelez Romania, fosta Kraft Foods, este o companie de produse alimentare care deţine mărci precum Milka, Jacobs sau Oreo.
Pe piaţa românească a ciocolatei, principalii producători sunt Nestle, Kandia Dulce SA şi Heidi Chocolat SA. Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), un român a consumat lunar în 2016, în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat şi alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei.
(Agerpres/FOTO radioiasi.ro)