Ascultă Radio România Iași Live

(INTERVIU) Dezbatere în Parlamentul European pe tema măsurilor privind importurile de cereale din Ucraina

(INTERVIU) Dezbatere în Parlamentul European pe tema măsurilor privind importurile de cereale din Ucraina
Foto: EP Plenary session - Voting session

Publicat de hdaraban, 11 mai 2023, 15:19 / actualizat: 15 mai 2023, 15:50

La Strasbourg, programul sesiunii plenare a cuprins și o dezbatere la care a participat și comisarul european pentru agricultură, Janusz Wojciechowski. De altfel, în discursul său, oficialul european a scos în evidență câteva din problemele cu care se confruntă statele membre. Este vorba despre lanțurile logistice tradiționale, care sunt întrerupte de război, de milioanele de tone de cereale care trebuie să treacă prin statele vecine din Uniunea Europeană.

Mai mult, și poate cel mai important lucru, comisarul european pentru agricultură a vorbit despre volumele mari care au fost comercializate în țările membre vecine cu Ucraina, cantități care au destabilizat piețele locale. Ca re per Ucraina a exportat 48 de milioane tone de cereale, din care jumătate în Uniunea Europeană.

Din această cantitate, 2,5 milioane tone au ajuns în România. Dezbaterile au inclus luări de poziții ale eurodeputaților. Au fost formulate critici la adresa Comisiei Europene, dar și propuneri care să se constituie în soluții la problemele importului și tranzitului de cereale din Ucraina.

Într-un interviu în exclusivitate pentru Radio Iași, europarlamentarul Daniel Buda, vicepreședinte al Comisiei pentru Agricultură, a vorbit despre două răspunsuri pe care ar trebui să le formuleze Comisia Europeană, și anume, achiziționarea de către Uniune a cantităților de cereale pe care ulterior să le îndrepte către zonele globului, unde este nevoie de ele și asigurarea transportului acestora, pe fondul supra-solicitării capacităților, în special în cele cinci state din Uniune, printre care și România.

Daniel Buda: Aici se desprind două chestiuni majore pe care le-am ridicat pe masa Comisiei Europene. Pe de o parte, cereale care intră fără taxe vamale din Ucraina în România, ceea ce duce la o suprasaturație a pieței. Să spunem, fermierii, în Ucraina, nu au avut atât de multe condiționalități cum le au cei din România legat de folosirea diverselor substanțe chimice. Cu alte cuvinte, au posibilitatea, de exemplu, să folosească substanțe chimice care nu e posibil să fie folosite în România. De aici și prețul de cost mult mai mic pe unitatea de produs. Și atunci, bineînțeles că prețurile de vânzare sunt mult mai mici pentru aceste cereale. Se pune în discuție, sigur, durabilitate acestor fermieri din România, pentru că pe de o parte, se dau bani de la Uniunea Europeană pentru fermieri să își poată înființa culturile . Aceștia, de asemenea, fac investiții din fonduri proprii, au credite de la bancă să-și înființeze culturile și mai departe, nu au piață de desfacere pentru această cultură. Or, noi trebuie să fim coerenți cu politicile europene pe care le facem la nivel european și să le asigurăm acestora posibilitatea ca aceste produse să fie vândute. Și atunci, sigur, vine o a doua problemă, lipsa a infrastructurii de transport a acestor cereale.

Dacă până mai ieri fiermierii din România aveau posibilitatea să transporte cereale fie în portul Constanța, fie cu camioanele către alte zone unde aveau contracte, astăzi vedem că toată această infrastructură este indisponibilă, urmare a faptului că ea este grevată de acest export de cereale din Ucraina, care vine în același timp și cu niște prețuri foarte mari pe care fermierii din România nu și le pot permite și atuncea sigur că din acest punct de vedere avem de urmat două căi. Pe de o parte, ne interesează să putem depresuriza piața de cereale din România și aici am cerut Comisia Europene să vină cu soluția achiziționării de către Comisia Europeană a acestor cereale prin mecanismele specifice pe care le are la îndemână, astfel încât Comisia Europeană să cumpere aceste cereale de pe piața Ucrainei, de pe piața României, Poloniei, bulgarii ș.a.m.d. pe care, mai apoi, să le depoziteze și apoi să le vândă în zonele africane, acolo unde într-adevăr să moară de foame.

În același timp, este important să venim cu ceea ce înseamnă aceste rețele de infrastructură de transport care să poată să permită transferul acestor cereale din Ucraina către alte zone ale lumii. România și-a făcut datoria, în sensul în care am construit acea linie de cale ferată la Galați, este funcțională, dar are nevoie de vagoane care să o poată să facă operațională și de asemenea avem nevoie de camioane care în momentul de față vreau să vă spun că sunt supra-contractate la nivel din România de către transportatori și practic nu avem această alternativă a transporturilor de cereale din Ucraina, ca urmare a lipsei de infrastructură. Iată, deci, câteva chestiuni care trebuie să fie rezolvate. Ele se află pe masa Comisiei. Evident, discutăm de ceea ce înseamnă necesitatea prelungirii acordului desfășurare a importurilor din Ucraina în România.

Horia Daraban: Este o soluție pe termen lung această măsură ?

Este o soluție a la long această măsură, sigur, cu condiția să nu avem de-a face cu niște creșteri de prețuri foarte mari și pe piețele din România. Ceea ce se întâmplă în România este oarecum și urmarea unor calcule greșite făcute de unii fermieri, de unii traderi, care au avut un preț pe masă în septembrie de 3,8 lei, de exemplu, pe floarea-soarelui și au vrut să obțină mai mulți bani. A avut un preț de 1,8 lei pe kilogram la porumb și au vrut să obțină mai mulți bani. Ei, iată că aceste lucruri s-au întors împotriva lor și astăzi floarea soarelui este undeva la 2 lei și porumb undeva la un leu, 1,2 lei .

Adică trebuie să fim serioși și corecți când avem astfel de situații, astfel încât să putem permite tuturor părților să poată să trăiască. Pentru că tu, ca producător, vrei să câștigi ” multu cu pământul”, cum se spune și vrei să-l omori pe celălalt, îți dai seama că nu o să mai fie putere de cumpărare pentru ceilalți, pentru că cerealele din Ucraina s-au constituit într-un veritabil balon de oxigen pentru fermierii din sectorul zootehnic. Deci lucrurile sunt complicate. Este important să avem la îndemână, așa cum am spus, acele mijloace de infrastructură prin care să putem transporta aceste cereale din Ucraina către alte zone ale globului.

Daniel Buda, eurodeputat, vicepreședinte al Comisiei pentru agricultură din Parlamentul European. Tot în ceea ce privește soluții ce ar putea fi implementate, europarlamentarul Dacian Cioloș, într-un briefing de presă cu jurnaliștii români aflați la Strasbourg, a declarat că ar trebui să existe un control al cerealelor care vin din Ucraina pe teritoriul Uniunii, fără a se vorbi de o limitare a cantităților, ci de un control al accesului pe piață.

Dacian Cioloș: Propunerea noastră din grup către Comisia Europeană a fost să existe un control al cerealelor care vin din Ucraina pe teritoriul Uniunii Europene. N-am vorbit de o limitare a cantităților, ci de un control al accesului pe piață. Adică, să știm când intră cereale pe teritoriul Uniunii Europene, ce cantități sunt și unde se duc, care e destinația. Și aici pot să fie două posibilități. O posibilitate destinația să fie în afara Uniunii Europene și atunci încărcăturile respective ar trebui să aibă un statut doar de tranzit și atunci toate punctele vamale să aibă situația asta sub control. Pot să existe niște certificate care sunt eliberate la origine, la încărcare, pentru orice tren sau camion care le aduce pe teritoriul Uniunii. Transporturile sunt sigilate pe teritoriul Uniunii și ele fie se duc în port, în Constanța sau, eu știu, în alte porturi și ies de pe teritoriul Uniunii.

Și cealaltă posibilitate e să fie încărcături care se opresc pe teritoriul Uniunii, pentru că sunt traderi sau consumatori finali care le cumpără din Ucraina pentru utilizarea proprie. Și aici la fel. Ar fi important să se știe unde se duc cerealele, pentru că pe piețele țărilor de frontieră europene, unde nu-i nevoie de ele, n-are sens. Și poți fie să le interzici, cum a făcut acuma temporar, să interzici accesul lor pe teritoriul țărilor ăstora, fie să le accepți în cantități limitate și să știe exact unde se duc, că dacă cumpără un crescător de pui sau de porc sau un producător de furaje concentrate FNC, pot să le cumpere din Ucraina, dar știm că ele nu ajung în stocurile din România.

Sigur că și aici rămâne problema presiunii concurențiale. Da, poți să controlezi cantitățile, să n-ai perturbări mari de piață. Și tot cu certificatul acela de import-export elaborat la origine s-ar putea pune și mențiunea controlului fito-sanitar, ca să fie clar că cerealele respective îndeplinesc normele și standardele europene în conținut de produse chimice mai ales, ca să eliminăm și povestea asta că ele nu respectă normele.

Dacian Cioloș, eurodeputat, cu precizări referitoare la posibilele soluții în criza cerealelor ucrainene ce ajung în Uniunea Europeană. De adăugat la final și faptul că Janusz Wojciechowski, comisarul european pentru agricultură, a adresat sincere mulțumiri României pentru rolul său în asigurarea tranzitului prin coridoarele de solidaritate, în condițiile în care țara noastră a fost supraîmpovărată de această situație.

 

 

(Radio Iași/ Horia Daraban/ FOTO European Parliament Media Centre, europa.eu)

Etichete:
Grecia este afectată de furtuna Elena, care a provocat haos în traficul rutier şi inundaţii
Internaţional sâmbătă, 28 decembrie 2024, 06:58

Grecia este afectată de furtuna Elena, care a provocat haos în traficul rutier şi inundaţii

Grecia se confruntă începând din prima zi de Crăciun cu un front atmosferic umed, denumit Elena, care a provocat perturbări ale traficului...

Grecia este afectată de furtuna Elena, care a provocat haos în traficul rutier şi inundaţii
50 de tone de ajutor umanitar finanţat de UE sunt aşteptate în Siria pe 31 decembrie
Internaţional sâmbătă, 28 decembrie 2024, 06:29

50 de tone de ajutor umanitar finanţat de UE sunt aşteptate în Siria pe 31 decembrie

Cincizeci de tone de ajutoare umanitare constând în materiale medicale, finanţate de Uniunea Europeană şi coordonate de Organizaţia Mondială a...

50 de tone de ajutor umanitar finanţat de UE sunt aşteptate în Siria pe 31 decembrie
Republica Moldova va limita de la 1 ianuarie exporturile de energie
Internaţional sâmbătă, 28 decembrie 2024, 06:27

Republica Moldova va limita de la 1 ianuarie exporturile de energie

Republica Moldova a anunţat vineri că de la 1 ianuarie va reduce exporturile de energie şi va introduce măsuri pentru scăderea consumului cu cel...

Republica Moldova va limita de la 1 ianuarie exporturile de energie
Croaţii se pregătesc să îşi aleagă preşedintele
Internaţional sâmbătă, 28 decembrie 2024, 06:21

Croaţii se pregătesc să îşi aleagă preşedintele

Croaţii se pregătesc să îşi aleagă duminică preşedintele, un scrutin în care victoria pare să revină actualului preşedinte, Zoran...

Croaţii se pregătesc să îşi aleagă preşedintele
Internaţional sâmbătă, 28 decembrie 2024, 06:17

Ceaţa afectează mai multe aeroporturi britanice

Traficul aerian a fost perturbat vineri pe mai multe mari aeroporturi britanice, ducând la anulări şi întârzieri de câteva ore din cauza...

Ceaţa afectează mai multe aeroporturi britanice
Internaţional vineri, 27 decembrie 2024, 13:39

Germania: Steinmeier dizolvă Bundestagul şi convoacă noi alegeri

După criza coaliţiei guvernamentale conduse de Olaf Scholz, preşedintele german a dizolvat oficial Parlamentul şi a convocat noi alegeri pentru...

Germania: Steinmeier dizolvă Bundestagul şi convoacă noi alegeri
Internaţional vineri, 27 decembrie 2024, 09:39

Republica Moldova a adoptat o strategie de apărare care cere creşterea cheltuielilor

Parlamentul din Republica Moldova, controlat de aleşi pro-occidentali, a aprobat joi o strategie de apărare pe zece ani, care cere creşterea...

Republica Moldova a adoptat o strategie de apărare care cere creşterea cheltuielilor
Internaţional vineri, 27 decembrie 2024, 06:39

Trei morţi într-un accident de autocar într-o zonă turistică din Norvegia

Trei persoane au murit şi alte patru au fost rănite după ce un autocar care transporta ‘mulţi străini’ a ieşit de pe şosea şi a...

Trei morţi într-un accident de autocar într-o zonă turistică din Norvegia