Legea de aprobare a OUG referitoare la migraţia aleşilor locali, neconstituţională
Publicat de Andreea Drilea, 17 decembrie 2014, 14:35
Curtea Constituţională a României (CCR) a decis miercuri că Legea pentru aprobarea OUG nr. 55/2014 privind migraţia aleşilor locali este neconstituţională.
Potrivit deciziei de miercuri a CCR, Parlamentul urmează să reglementeze prin legea de respingere măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a OUG 55/2014 pentru a le pune de acord cu decizia Curţii.
CCR a admis miercuri obiecţia de neconstituţionalitate formulată de parlamentarii PNL şi PDL şi a constatat că sunt neconstituţionale prevederile Legii pentru aprobarea OUG nr. 55/2014 privind migraţia aleşilor locali.
Deputatul PNL Theodor Nicolescu a anunţat săptămâna trecută, într-o conferinţă de presă, că au fost strânse semnăturile necesare sesizării CCR.
‘Lupta noastră cu OUG 55 a început înainte de publicarea ei în Monitorul Oficial. Dacă vă întrebaţi de ce ea continuă şi după alegeri, vă spunem: pentru că, în primul rând, avem nevoie să dăm odată pentru totdeauna la o parte posibilitatea ca Guvernul prin OUG să încerce să influenţeze procesul electoral’, a declarat Nicolescu.
În opinia liberalilor, Legea privind aprobarea OUG nr. 55/2014 este neconstituţională pentru că ordonanţa este neconstituţională.
‘Din punctul nostru de vedere, Legea privind aprobarea OUG nr. 55/2014 este neconstituţională pentru că OUG este neconstituţională şi în sensul acesta avem o mulţime de decizii ale CCR care arată că prin lege nu se poate suplini viciul de constituţionalitate al OUG respective. De ce este ordonanţa de urgenţă neconstituţională? (…) În primul rând, prin OUG, conform articolului 115 alin. 6 din Constituţie, nu se poate afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului. Or, în cazul acesta, OUG 55 modifică reglementări privind două instituţii prevăzute de Constituţie – prima dintre ele se numeşte administraţia publică locală (…), cea de a doua, la fel de importantă, pentru că este esenţa democraţiei, este dată de partidele politice’, a explicat Nicolescu.
El a spus că art. 115 alin. 6 din Legea fundamentală interzice adoptarea OUG în materia drepturilor electorale, pentru că se introduce o nouă categorie de aleşi locali – supleanţii.
‘Supleanţii până acum nu erau prevăzuţi ca atare în lege, care au şi nişte drepturi, în sensul că pot să opteze dacă vor să rămână în partidul lor sau nu. Acest lucru, din punctul nostru de vedere, nu putea fi făcut prin OUG’, a arătat Nicolescu.
Liberalii susţin că dispoziţiile OUG 55/2014 sunt contrare jurisprudenţei CCR în materia migraţiei politice a aleşilor locali.
‘CCR a subliniat în mai multe decizii (…) că dispoziţiile Legii 393/2004 privind statutul aleşilor locali, prin care un ales local îşi pierde mandatul dacă se înscrie în alt partid politic decât cel pe listele căruia a candidat, este exclus sau demisionează din partidul pe care-l reprezintă în administraţia locală, sunt constituţionale. Per a contrario, o normă care permite unui ales local să schimbe partidul pe listele căruia a candidat şi să-şi păstreze sau să obţină un mandat de ales local este neconstituţională’, se argumentează în sesizarea PNL şi PDL.
Senatul, în calitate de Cameră decizională, a dezbătut marţea trecută şi a aprobat proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 55/2014 referitoare la migraţia aleşilor locali. (Agerpres/FOTO gherleanul.ro)