Ministerul Educaţiei introduce, începând cu anul şcolar viitor, patru noi discipline opţionale
Publicat de andreeadaraban, 4 mai 2015, 18:22
Ministerul Educaţiei introduce, începând cu anul şcolar 2015-2016, patru noi discipline opţionale în oferta centrală de curriculum la decizia şcolii (CDS): ‘Joc şi mişcare’, pentru clasa pregătitoare, clasele I şi a II-a , ‘Educaţie pentru prevenirea riscului rutier’, pentru învăţământul primar, ‘Educaţie pentru dezvoltare’ şi ‘Educaţie pentru drepturile de proprietate intelectuală’, ambele pentru liceu.
Potrivit unui comunicat de presă al MECŞ, programele şcolare pentru aceste discipline au fost elaborate de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi aprobate prin ordin de ministru.
Conform sursei citate, programa şcolară pentru disciplina opţională ‘Joc şi mişcare’, pentru clasa pregătitoare şi clasele I şi a II – a, ‘accentuează rolul pe care activităţile ludice cu caracter dinamic trebuie să îl aibă în procesul de creştere şi dezvoltare a copiilor de 6-8 ani şi valorifică potenţialul instructiv-educativ al jocurilor, ca mijloace didactice specifice perioadei micii şcolarităţi’.
‘Disciplina opţională Educaţie pentru prevenirea riscului rutier (toate clasele din învăţământul primar) urmăreşte pregătirea elevilor pentru viaţă prin formarea unor deprinderi de respectare a regulilor elementare de circulaţie pe drumurile publice şi de manifestare a unei conduite preventive. Demersul Ministerului Educaţiei vine pe fondul declarării de către Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite a perioadei 2011 – 2020 ca ‘Decada Acţiunii pentru Siguranţa Rutieră’, ale cărei obiective sunt stabilizarea şi reducerea numărului de accidente rutiere din întreaga lume, respectiv valorificarea cadrului educaţional pentru sensibilizarea şcolarilor mici asupra riscurilor la care se expun în trafic ca pietoni sau pasageri în autovehicule’, precizează MECŞ.
Cea de-a treia disciplină opţională ‘Educaţie pentru dezvoltare’, pentru liceu, propune o abordare ‘de tip inter şi transdisciplinar a unor probleme de actualitate precum globalizarea, dezvoltarea/ dezvoltarea durabilă sau cetăţenia globală’.
‘Educaţie pentru drepturile de proprietate intelectuală’ propune raportarea, în cunoştinţă de cauză, a elevilor de liceu la problematica drepturilor de proprietate intelectuală, implicarea tinerilor în elaborarea şi în promovarea unor proiecte pentru drepturile de autor sau a altor drepturi de proprietate intelectuală, pregătirea elevilor de liceu pentru asumarea comportamentului adecvat dezvoltării durabile, mai relevă comunicatul menţionat.
Toate cele patru programe sunt disponibile pe site-ul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, secţiunea Programe şcolare (în vigoare) – Curriculum la decizia şcolii: http://programe.ise.ro/Actuale/Programeinvigoare.aspx.
În conformitate cu prevederile Legii Educaţiei Naţionale, precum şi ale Metodologiei privind elaborarea şi aprobarea curriculumului şcolar – planuri cadru de învăţământ şi programe şcolare, Curriculumul la decizia şcolii cuprinde discipline/ domenii de studiu/ module de pregătire opţionale ofertate la nivel naţional şi discipline/ domenii de studiu /module de pregătire opţionale ofertate la nivelul unităţilor de învăţământ.(Agerpres/ FOTO alba24.ro)