Ministrul fondurilor europene, Marcel Boloş, anunţă modificarea legislaţiei pentru a fi accesate fonduri europene necesare Autostrăzii Unirii
Publicat de isoreanu, 4 ianuarie 2020, 20:14 / actualizat: 5 ianuarie 2020, 0:23
Ministrul fondurilor europene, Marcel Boloş, a declarat, în această seară, pentru Radio Iaşi, că legislaţia trebuie modificată, printr-o Hotărâre de Guvern, astfel încât, execuţia tronsonului Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii, să treacă din reasponsabilitatea Comisiei Naţionale pentru Prognoză în cea a Ministerului Transporturilor.
Astfel, vor putea fi folosite fonduri europene şi nu mai este obligatoriu parteneriatul public-privat:
Modificarea de legislaţie este necesară. Aceste regim, de parteneriat public-privat, nu presupune surse de finanţare decât din zona investitorilor privaţi. Ori, noi discutăm de finanţare din fonduri europene. Deci, practic, modificarea de legislaţie cred că se va întâmpla în perioada următoare, dar oricum, prima etapă pentru ca finanţarea europeană să aibă loc este cea legată de întocmirea, elaborarea documentaţiei tehnico-economice. Adică, studiul de fezabilitate, proiect tehnic de execuţie. Fără aceste două documente de bază, finanţarea europeană nu se poate derula.
Un pas important pentru accesarea fonurilor europene, a declarat ministrul Marcel Boloş, la Radio Iaşi, este realizarea studiului de fezabilitate. Acesta există pentru un segment din tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni, dar va fi un demers complex pentru porţiunea de munte din autostrada:
Pe porţiunea dintre Tg. Mureş – Tg. Neamţ, documentaţia tehnico-economică a început să fie elaborată şi este în curs de realizare, iar pe cealaltă porţiune, Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni, acolo, prin Comisia Naţională de Prognoză, derulându-se acel parteneriat, cred că în perioada următoare, se va modifica legislaţia încât să avem întreaga acoperire cu finanţare europeană. Studiul de fezabilitate există pe porţiunea Tg. Mureş – Ditrău, pe cealaltă porţiune, Ditrău – Tg. Neamţ, încă nu este finalizat. Trebuie să ţinem cont că acolo este o porţiune de munte care necesită o lucrare de documentare tehnico-economică destul de complexă, nu sunt documente de birou, sunt studii care se realizează la faţa locului, se execută foraje de adâncime pe traseul care urmează să fie implementat proiectul şi, vă daţi seama că există responsabilitatea acestor soluţii tehnice pe care proiectantul le dă ca urmare acestor studii tehnice care se realizează.
De asemenea, ministrul fondurilor europene, Marcel Boloş, a spus că Guvernul va trebui să acceseze şi împrumuturi de la instituţii financiare internaţionale pentru că Autostrada Ungheni – Iaşi – Tg. Mureş este cel mai complex proiect de infrastructură al României şi are o valoare estimată între 7 şi 9 miliarde de Euro:
Cred eu că în completare, prin grija Guvernului, vor trebui să fie utilizate şi eventuale împrumuturi cu instituţiile financiare internaţionale fiindcă discutăm de un proiect cu valori estimate între 7 până la 9 miliarde de Euro. Să vă faceţi o imagine asupra a ceea ce înseamnă acest cost, în perioada de programare actuală, pentru întreg sectorul de transport care cuprinde autostrăzi, căi ferate, porturi, aeroporturi, întreg bugetul alocat de la Comisia Europeană a fost de 5,2 milarde de Euro.