Aproximativ 100 de angajaţi în spitalele CFR, pe care le administrează Ministerul Transporturilor, au protestat în faţa sediului instituţiei
Aproximativ 100 de angajaţi de la cele 15 spitale CFR din ţară, pe care le administrează în prezent Ministerul Transporturilor, au protestat miercuri în faţa sediului acestei instituţii.
Ei se tem că şi-ar putea pierde locurile de muncă, în eventualitatea în care spitalele CFR vor fi transferate către primării sau alte autorităţi locale.
Aceste unităţi medicale sunt în Bucureşti, Buzău, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi sau Timişoara, iar Ministerul Transporturilor a propus transferul administrării lor cu tot cu patrimoniu, dar şi cu asigurarea finanţării.
Aproximativ 3.500 de persoane lucrează în aceste spitale, iar oamenii nu ştiu care va fi soarta lor, ne-a declarat vicepreşedintele Uniunii Sindicatelor Spitalelor CFR, Dacian Soporan.
Dacian Soporan: Ne-am adunat aici pentru a contracara intenţia Ministerului Transporturilor de a ceda spitalele CFR. Sunt 15 spitale CFR în toată ţara. Problema e că suntem o structură unitară, ţinem de siguranţa circulaţiei feroviare şi nu ştim dacă vom rămâne ca spitale în continuare. Nu mai avem certitudinea posturilor, locurilor de muncă.
Realizator: Intenţia Ministerului Transporturilor de a transfera spitalele CFR către autorităţile locale vine şi la solicitarea acestora de a se face investiţii pentru renovare şi modernizare, după cum au declarat unele autorităţi locale. Rador/FOTO imagine ilustrativă
De ce este necesar transferul spitalelor CFR din administrarea Ministerului Transporturilor către alte entități capabile de a le administra mai eficient?
1. Activitatile specifice legate de Siguranta Transporturilor sunt deja, in mare parte, in competenta spitalelor militare( aeronautic la Spitalul Militar Central, maritim la Spitalul Militar Constanta), cea feroviară putând fi asigurată de orice instituție medicală care dispune de medici specializați în specialitățile : medicină internă, chirurgie generală, psihiatrie, neurologie, oftalmologie, ORL, ortopedie, ginecologie, medicina muncii,precum și psihologi, specialiști pe care majoritatea spitalelor medii și mari din țară, îi dețin; de asemenea, trebuie să existe un laborator de analize medicale și unul de radiologie-imagistică, care, de asemenea există în toate spitalele din țară, precum și un laborator psihologic de evaluare în condiții de testare care nu necesită aparatură specială, cu excepția simulatoarelor de trafic care se află și în posesia altor unități spitalicești, pot fi ușor achiziționate sau, cele existente, transferate . Nu există medici specialiști în siguranța circulației feroviare, neexistând o astfel de specializare în România. În ceea ce privește siguranța rutieră, ea se efectuează în alte instituții și nu în rețeaua spitalelor CFR.
2. Spitalele din reteaua MTI nu mai corespund scopului pentru care au fost concepute și anume, asigurarea actului medical pentru angajații CFR, mulți dintre aceștia alegând alte spitale, în baza dreptului legal de a-și alege liber medicul și unitatea sanitară unde vor să fie tratați. Totodată, numărul lucrătorilor CFR au scâzut masiv comparativ cu structura de personal de dinainte de 1990. Practic, astăzi, spitalele CFR nu mai au un segment populațional dedicat ca și adresabilitate, ele devenind spitale generale, nearondate teritorial sau profesional.
3. Clădirile actualelor spitale CFR sunt clădiri vechi, uzate, chiar și în cazul celor reabilitate, care nu mai corespund normelor actuale de siguranță și fiabilitate( vezi rapoartele ANMCS).
4. Inexistenta unei veritabile Directii Sanitare in cadrul Ministerului Transporturilor, structura astfel desemnata fiind , practic, o structură birocratică cu un nivel minim de implicare în activitatea spitalelor CFR. Practic, activitatea spitalelor este coordonată în totalitate de managerii de spitale și Consiliile de Administrație.
5. Inexistenta unei Case de Asigurari de Sanatate a Transporturilor.
6. Spitalele din subordinea Ministerului Transporturilor nu presteaza activitati specifice, acestea fiind cele acordate in sistemul general de sanatate.
7. Finantarea spitalelor din subordinea Ministerului Transporturilor reprezinta o bugetare impovaratoare pentru minister, in conditiile in care nu se justifica necesitatea existentei lor in structura ministerului, fiind unitati sanitare cu organizare si legiferare proprie Ministerului Sanatatii.
8. Acolo unde aceste unitati corespund nevoilor comunitatilor, ele pot fi mult mai folositoare prin trecerea in subordinea administratiei locale, deoarece oricum spitalele CFR din diverse localități tratează majoritar pacienți membri ai conunităților din localitățile respective sau învecinate, nicidecum angajați ai CFR.
9. Reorganizarea retelei spitalicesti aflata in subordinea Ministerului Transporturilor necesita investitii majore, de modernizare, reconstructie, dotare si asigurare cu personal calificat, acestea fiind apanajul Ministerului Sanatatii, comunitatilor locale, ori al altor entități capabile să eficientizeze activitatea, să performeze actul medical și să integreze aceste unități acolo unde e cea mai mare nevoie de ele.
10. Performanța spitalelor CFR este una medie, nici o unitate dintre acestea nefiind în categoria spitalelor de elită din țară, ba chiar din contră. Nici un spital CFR nu dispune de secții UPU, Chirurgie cardiovasculară, Neurochirurgie, așa cum au toate spitalele mari și majoritatea spitalelor județene.




De altfel, în lume, doar 3 țări dispun de o rețea a spitalelor aflate în administrarea căilor ferate din acele țări: India, Pakistan și Bangladesh.
Iată și linkul de informare: Țări cu spitale CF

În situația particulară a Spitaluuil CF Witting , acesta este în proprietatea Ministerului Transporturilor , care a preluat patrimoniul Casei Muncii CFR în a cărei proprietate s-a aflat spitalul până în 1949.
Din punct de vedere al managementului resurselor , existența a două spitale aparținând aceleiași structuri cu rețea proprie, în același perimetru geografic, cu servicii suprapuse, nu își dovedește oportunitatea sau necesitatea.
Spitalul Clinc CF nr 2 , se constituie într-o unitate cu un nivel superior în toți parametrii de mărime, servicii, secții, compartimente, dotare, comparativ cu Spitalul CF Witting, toate secțiile și compartimentele acestuia din urmă fiind reprezentate la nivelul Spitalului CF 2,la o scară mai mare ca nivel de paturi și personal, la care se adaugă multe alte secții și compartimente care , în Spitalul CF Witting , nu sunt reprezentate.
S-a evocat în mod repetat și denaturat, imperiozitatea existenței Spitalului CF Witting , ca singura structură capabilă să asigure activitatea medicală de Siguranța Circulației, ceea ce este o exagerare. Această activitate se desfășoară în multe alte instituții din țară, la nivel local și regional, iar , în ceea ce privește activitatea Comisiei Centrale de Siguranța Circulației, ea nu prezintă nimic unic sau strict specific care să nu fie realizat și într-un alt spital, mai ales într-un spital cum este Spitalul Clinic CF nr 2 sau Spitalul Militar Central. Comisia este compusă din medici de competențe uzuale oricărui spital ( interne, chirurgie, ortopedie, psihiatrie, orl, oftalmologie, ginecologie, psihologie), nu necesită aparatură specială, cu excepția simulatoarelor de trafic care se află și în posesia altor unități spitalicești, pot fi ușor achiziționate sau, cele existente, transferate.Nu există medici strict specializați pe segmentul de transport feroviar ( sau rutier), deoarece o astfel de specializare nu există în țara noastră, examinarea în acest sens făcându-se de către medicul specialist de Medicina Muncii, astfel de medici cu această specializare fiind angajați în mai toate unitățile spitalicești din țară.
În ceea ce privește segmentul populațional căruia i se adresează asistența medicală a Spitalului CF Witting, acesta nu este și nici nu poate fi definit, structura sa fiind majoritar clientelară, tributară zonelor limitrofe provinciale sau relațiilor personale cu angajații spitalului. Practic, cvasitotalitatea populației care se adresează unei unități sanitare în același areal geografic, se orientează către cele două unități sanitare de mare capacitate din vecinătate, integrate sistemului de medicină de urgență, Spitalul Militar Central și Spitalul Universitar de Urgență.
Cu mare durere în suflet și prețuire pentru marii înaintași care au pus Spitalul CF Witting pe firmamentul clinicilor de renume din România, în ultimii ani, unitatea medicală a ieșit complet de pe radarul spitalelor importante, consecință a managementului deficitar, lipsit de viziune, focusat pe o politică de subzistență cronică. La fel cum, o mare prețuire merită cea mai mare parte a personalului medical din acest spital, dăruit și empatic. Din păcate, a lipsit un management profesionist care ar fi putut să construiască o unitate de elită din acest spital. La acest moment, analiza indicatorilor de performanță, de eficacitate și oportunitate , arată foarte clar lipsa de viabilitate a unității medicale. În acest context, preluarea de către Spitalul Militar Central este un colac de salvare pentru personalul medical, dar și o oportunitate, așa cum și pentru Spitalul Militar Central este un câștig structural și uman. Până la urmă, este o situație win-win, în care toată lumea câștigă.
P.S. Spitalul CF Witting nu a accesat niciodată un program național de sănătate, nici un ban din programe europene, nu are nici un parteneriat cu spitale de top din țară sau străinătate, nu a accesat niciodată programe de training pentru angajații săi în domenii inovatoare sau tehnici de vârf în sănătate.