ANAT: Încasări mai bune pentru operatorii din turism în 2021,dar nu la nivelul anului 2019
Publicat de , 2 septembrie 2021, 08:42
Operatorii din turism susţin că sezonul 2021 a fost unul mult mai bun decât 2020 din punct de vedere al încasărilor, dar încă nu s-a ajuns la nivelul anului 2019, fiind resimţită lipsa voucherelor de vacanţă în turismul intern.
Hotelierii au ales să majoreze preţurile ‘la minimum’, cu 10-15%, chiar dacă tarifele produselor şi serviciilor din România au crescut cu procente cuprinse între 10% şi 30% faţă de nivelurile de dinainte de pandemie, susţin reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
‘Operatorii din turism au avut încasări mai bune decât anul precedent, dar în niciun caz la nivelul anului 2019. Faţă de anul 2020, în acest an mulţi s-au imunizat sau vaccinat şi există o predictibilitate mai mare, cunoscând cu toţii regulile jocului, având ‘rodajul’ anului trecut. De obicei, turiştii vaccinaţi rezervă mai din timp şi aleg orice destinaţie populară, pe când turiştii nevaccinaţi au rezervat mai din scurt, au ales România sau destinaţii mai predictibile din timp, în privinţa constanţei culorii verzi. Pentru România a lipsit promovarea turistică externă, care trebuie asigurată de către stat, de către ministerul de resort. Pentru a avea turişti străini, promovarea trebuie pornită din timp, chiar şi în vremuri de criză. De asemenea, se simte lipsa voucherelor de vacanţă pentru acest an. Aceste vouchere ar fi sprijinit enorm turismul intern, şi aici nu mă refer neapărat la litoral, deoarece avem multe alte forme de turism şi alte regiuni care au nevoie de sprijin’, a declarat pentru AGERPRES purtătorul de cuvânt al ANAT, Traian Bădulescu.
El susţine că a existat şi în acest an o lipsă de predictibilitate în privinţa valurilor pandemice, agenţiile de turism fiind nevoite să înfrunte nemulţumirile turiştilor nevaccinaţi referitor la ţările care au intrat pe listele roşii, deşi agenţiile nu poartă nicio răspundere pentru modificarea încadrării destinaţiei între data achiziţionării serviciilor turistice şi data întoarcerii.
‘Dacă graniţele sunt deschise de ambele părţi, rămâne în vigoare contractul cu turistul, iar această regulă este aplicată în toată lumea, nu doar la noi. Din păcate, agenţiile de turism au încasat greu sau unele încă nu granturile şi ajutoarele de la stat. În multe cazuri, sumele nu au fost suficiente, iar impozitele şi taxele au curs în acest an, deşi ne-am aflat tot în plină pandemie’, a adăugat purtătorul de cuvânt al ANAT.
În privinţa preţurilor înregistrate anul acesta în sectorul turistic din România, Bădulescu susţine că acestea s-au ajustat la inflaţie.
‘Aşa cum au observat analiştii economici, cam la orice produs sau serviciu de orice fel, în România, tarifele au crescut cu între 10 şi 30% faţă de cum erau înainte de pandemie. În turism, în special pentru proprietarii de structuri de cazare dar nu numai, au crescut preţurile la utilităţi, au crescut salariile şi este şi o problemă în privinţa personalului calificat, din ce în ce mai greu de găsit. Hotelierii au ales să crească preţurile la minim, cu 10-15% după caz, nu au urmat trendul de creştere mai mare’, a afirmat el.
Destinaţiile preferate de români în 2021
În timpul sezonului de vară, litoralul românesc şi litoralul bulgăresc au mers excelent, spune Traian Bădulescu, deoarece primul se află în propria ţară, iar Bulgaria nu a solicitat, până la 1 septembrie, niciun document suplimentar în afara actului de identitate.
‘Pentru România, vedeta sezonului estival a fost, de departe, litoralul. Însă mulţi români care doresc linişte, izolare sau turism în natură au optat şi pentru staţiunile montane, staţiunile balneoclimaterice ori pentru pensiunile rurale. În timpul verii, românii nu au mai ales neapărat un weekend la pensiunile rurale sau în staţiunile montane, ci un sejur complet, de o săptămână’, a adăugat reprezentantul ANAT.
Potrivit sursei citate, litoralul românesc al Mării Negre a avut în 2021 un sezon de revenire. Touroperatorii care vând litoralul românesc şi revânzătorii acestora au făcut o alegere bună, având asigurată supravieţuirea şi chiar un profit minimal, plus o predictibilitate mai mare.
‘Mai mulţi touroperatori şi hotelieri consideră că sezonul de vară 2021 va fi, atunci când se va trage linia, la fel de bun ca şi sezonul 2019, ultimul sezon normal, sau poate chiar mai bun. Rămâne de văzut. Cert este că a fost un sezon bun, care a mai redresat turismul de pe litoral. Proprietarii de structuri de cazare au investit în continuare, iar agenţiile de turism au fost inovative, lansând produse de litoral diversificate. Acum, la final de sezon, agenţiile de turism specializate pe litoralul românesc vor lansa, fiecare, împreună cu partenerii hotelieri, oferte gen ‘mini preţuri de vacanţă’, program promovat de ANAT’, a susţinut Bădulescu.
Pe litoral, gradul de ocupare este în continuare ridicat până pe 10 septembrie, mai ales că şi vremea se anunţă favorabilă, şi doar începerea şcolilor contribuie la scăderea cererii. Oricum, sunt hoteluri care vor fi deschise până spre finele lunii septembrie.
‘Subliniem că din ce în ce mai multe structuri de cazare clasificate sunt de calitate, de fapt chiar majoritatea, deoarece şi turiştii devin din ce în ce mai pretenţioşi iar agenţiile de turism îşi selectează cu atenţie partenerii. Plajele lărgite din Mamaia arată foarte bine şi sperăm ca pentru sezonul viitor să fie concesionate şi amenajate din timp. Şi hotelierii sau concesionarii de plaje au nevoie de timp şi de predictibilitate. La ora actuală, pe litoralul românesc sunt aproape 40 de hoteluri care oferă servicii tip all inclusive, iar pentru acest sezon aflat la final, alte câteva zeci de hoteluri şi structuri de cazare au fost modernizate sau construite’, a punctat Traian Bădulescu.
În opinia sa, o ‘explozie’ a investiţiilor se înregistrează în cazul zonei Mamaia Nord – Năvodari, iar în Eforie, Neptun-Olimp, Jupiter, Venus şi Saturn au fost renovate şi modernizate o serie de hoteluri. De asemenea, se observă îmbunătăţiri ale infrastructurii şi în partea sudică a litoralului, o menţiune specială fiind pentru staţiunea Saturn. Pe de altă parte, municipiul Constanţa constituie, în sine, din ce în ce mai mult, o atracţie turistică, având zeci de hoteluri de calitate şi plaje largi.
‘Trebuie să conştientizăm că litoralul chiar este pentru toate buzunarele, dar anumite zone sau hoteluri reprezintă produse tip premium şi de aceea sunt mai scumpe, aşa cum este peste tot în lume, şi aici mă refer în special la nordul staţiunii Mamaia sau la anumite hoteluri de 4 şi 5 stele din sudul litoralului. Consider că România în sine tinde să devină, pe alocuri, o destinaţie premium, deşi tarifele sunt încă mult mai mici decât în anumite ţări occidentale’, a comentat reprezentantul ANAT.
În acest an şi alte destinaţii clasice, preferate în mod tradiţional de către români, precum Grecia şi Turcia, au mers relativ bine. În prima parte a sezonului, cât timp s-au aflat pe listele verzi sau galbene pentru România, au fost solicitate de către orice turist, iar în a doua parte a sezonului, când au intrat pe listele roşii, au fost căutate cu precădere de către turiştii vaccinaţi, care nu intră în carantină la revenire, situaţie întâmpinată în cazul Spaniei.
De asemenea, Egiptul a fost solicitat în continuare, existând săptămânal curse charter către această destinaţie, chiar dacă vara în această zonă este foarte cald. Şi Albania a fost mai căutată decât anii trecuţi, ţinând cont că până de curând a fost pe lista verde, acum se află pe lista galbenă, iar la graniţă turiştii români au prezentat doar actul de identitate.
Potrivit sursei citate, alte destinaţii preferate de români în vara acestui an au fost: Italia, Cipru, Malta sau Portugalia, cu Madeira. De asemenea, sunt turişti care aleg circuite în Europa (Franţa, Spania, Italia), pe continentul african sau în America Latină.
‘Românii s-au învăţat să călătorească, doresc să călătorească şi nimeni nu cred că le va putea lua această libertate, în pofida restricţiilor. Turiştii au învăţat să se adapteze. Să sperăm că nu vom mai avea graniţe total închise şi lockdown-uri totale’, a concluzionat Traian Bădulescu.
Ce spun operatorii despre sezonul de vară 2021
* Preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului Prahova, Adrian Voican, confirmă că a fost un an evident mai bun decât 2020, dar susţine totodată că nu a ajuns la nivelul anului 2019.
‘Am început cu creşteri timide în ianuarie şi februarie, prin rezervările tip înscrieri timpurii, după valul doi din noiembrie 2020. Din păcate, lunile martie şi aprilie au venit cu valul trei care adus din nou vânzările foarte jos. În tot acest timp, personalul din turism a migrat spre alte domenii de activitate. În iunie cererea şi-a revenit foarte brusc, într-un V ascuţit. Şi doar cei care şi-au păstrat echipele aproape complete au putut să facă faţă cererii. Lunile iulie şi august au fost peste 2019, dar asta nu a fost destul ca să se recupereze opt luni din acest an. Statul ar trebui să pună pe masă compensări pentru prima jumătate din anul 2021, pentru că am fost într-o perioadă de restricţii’, spune Adrian Voican, care este şi proprietarul agenţiei Bibi Touring.
În opinia sa, pe litoralul românesc, staţiunile de top ale verii au fost Mamaia, Eforie, Venus şi Cap Aurora, în timp ce la munte, în zonele de turism balnear precum şi în oraşele turistice a existat un trend mai puţin fluctuant şi relativ constant care s-a apropiat destul de mult de ceea ce a însemnat anul 2019. Băile Felix, Călimăneşti – Căciulata, Băile Herculane, Covasna, Tuşnad au fost destinaţii de top în domeniul turismului de sănătate, iar Sinaia şi zona Văii Prahovei, Braşov, respectiv Sibiu au fost punctele tari în zona montană şi intramontană.
‘În exterior, oamenii au călătorit acolo unde nu au fost restricţii. Bulgaria s-a aflat în top pentru că a avut o comunicare foarte simplă şi clară până acum, la 1 septembrie, că românii pot circula fără niciun fel de restricţie. S-a mers, dar mai timid, în Turcia şi Grecia, iar primăvara în Egipt şi în alte destinaţii verzi‘, susţine preşedintele asociaţiei.
În ceea ce priveşte încasările, Voican afirmă că faţă de anul 2019 şi salariile au fost mult mai mari, datorită crizei de personal, iar celelalte costuri au crescut spectaculos, mai ales după liberalizarea pieţei de energie electrică şi gaze naturale.
‘Faţă de anul 2019, tarifele au crescut în medie cu 10-15% ceea ce este în trendul normal al creşterii preţurilor la alte produse şi servicii, dar trebuie menţionat că în această perioadă investiţiile în turism au continuat într-un ritm susţinut şi multe locaţii, multe staţiuni, multe produse turistice au fost îmbunătăţite prin continuarea proiectelor atât în domeniul privat, cât şi în cel public. Aşteptăm cu înfrigurare ca autorităţile să reia proiectul voucherelor de vacanţă, care au reprezentat un uriaş succes pentru catalizarea investiţiilor şi pentru dezvoltarea turismului în ultimii 15 ani. De asemenea, ar trebuie să fie promovată o lege a voucherelor îmbunătăţită pentru anul 2022. Şi pentru că nu există soluţii peste noapte pentru a atrage lucrători în domeniu, este strict necesară o reducere a impozitelor pe salarii în domeniul turismului’, a adăugat Adrian Voican.
* Şi pentru agenţia DAL Travel, membru ANAT, sezonul estival 2021 a fost unul bun, ‘nu excepţional şi nici la nivelul celui din 2019′ , dar evident mai bun decât cel din 2020. Încasările pentru acest sezon au fost evident mai mari decât anul trecut, dar cu mult sub aşteptări dacă ne raportăm la anul 2019’, susţine Daniela Nedelcu, directorul general al agenţiei.
‘A fost mai greu, deoarece deseori am fost nevoiţi să anulăm şi să reprogramăm circuitele ce se lucrau şi se lansau spre vânzare, din cauza regulilor care se schimbau fără nicio predicţie. Însă cu tenacitate, cu mult mai multă muncă, urmărind ce ţări se deschideau turismului, am reuşit să trimitem o mulţime de turişti în vacanţa de vară. Vreau să subliniez că 2021 a fost un an de revenire a circuitelor internaţionale, ţinând cont că mute ţări nu au mai avut graniţele închise precum în 2020, iar turiştii, în marea lor majoritate s-au vacccinat, au trecut prin boală, sau au acceptat să se testeze ori de câte ori a fost nevoie pentru a călători. Pe lângă sejururile clasice, de litoral şi relaxare, mulţi turişti doresc să călătorească, să descopere şi să experimenteze cât mai multe destinaţii şi culturi’, a spus Nedelcu.
În opinia sa, procentul turiştilor amatori de experienţe şi de turism premium creşte de la an la an, astfel că ponderea turiştilor care optează pentru circuite şi călătorii premium, atât în Europa, cât şi în destinaţiile exotice, a ajuns undeva la 35%.
Cele mai solicitate zone în acest sezon au fost cele din Europa: Islanda, Franţa, Italia, Elveţia, Madeira şi Insulele Azore, Albania, Turcia, câteva ţări din America de Sud, precum Peru sau Ecuador cu Galapagos, dar şi câteva din Africa, precum Kenya sau Namibia.
‘Referitor la tarifele circuitelor turistice ale acestui sezon faţă de cele ale anului 2019, am încercat pe cât a fost posibil să le menţinem, iar când nu s-a putut, creşterea nu a fost una semnificativă. Numărul turiştilor a fost mai mare faţă de cel preconizat, ţinând cont de cel din 2020, dar incomparabil mai mic faţă de anii anteriori pandemiei’, a precizat Daniela Nedelcu.
Pe de altă parte, neajunsurile acestui sezon au fost legate de restricţiile impuse de pandemie, lipsa unei predictibilităţi şi faptul că, spre deosebire de anii trecuţi, turiştii se înscriu în circuitele turistice în ultimul moment, iar agenţiile de turism sunt nevoite să blocheze bani în depozitele cerute de companiile aeriene şi de către partenerii externi, fără nicio siguranţă că aceste circuite de grup se vor efectua.
* Sezonul de vară din 2021 a fost ‘mult mai obositor ca volum de muncă’ şi unul mai complicat din punct de vedere al managementului rezervărilor neacoperite de anul trecut, care au trebuit finalizate, reconfirmate pentru acest an, chiar dacă în acest sezon estival s-au înregistrat vânzări destul de bune, afirmă Valeriu Claudiu Ştefan, preşedintele Consiliului Regional Sud al ANAT, director general Velmar Dreams.
‘Dacă ne referim strict la cum au mers rezervările agenţiilor de turism, pot spune că s-au descurcat cu câteva destinaţii care au fost accesibile. Nu am excelat foarte mult, precum în anii normali. Turcia a avut cereri dar care au început ceva mai târziu, Egiptul a mers constant, Grecia a mers cu sincope şi şi-a revenit în ultima parte a sezonului, iar Bulgaria a mers destul de bine. Spania a fost şi ea solicitată, însă numărul săptămânal al curselor charter a scăzut considerabil. Dacă înainte erau plecări zilnice, acum, pe Spania, ele s-au rărit, multe curse operând o dată pe săptămână, spre Costa del Sol, Costa Brava, Mallorca, Tenerife etc. Alte destinaţii clasice ale românilor, Malta şi Cipru, nu au mers aproape deloc, din cauza restricţiilor impuse. Albania nu a avut o cerere ridicată, potrivit aşteptărilor, deşi ei nu au solicitat niciun document suplimentar la graniţă, iar destinaţia a fost constant verde, în timp ce în Croaţia s-a mers mai ales individual’, a precizat touroperatorul.
Pe plan intern, litoralul a fost vedeta, dar şi zona de turism balnear a avut o cerere ridicată, însă nu neapărat în parametrii anilor normali.
‘Am remarcat şi o creştere pe zonele de agroturism şi turism rural, chiar dacă şi acolo, ca agenţii de turism, nu acoperim tot’, spune Ştefan.
El consideră că 2022 va fi un an mai complicat pentru turismul intern decât 2021, chiar dacă nu se va drumul la toate destinaţiile, însă clar, va fi o creştere pe destinaţiile externe.
‘Consider că turismul intern riscă să aibă un recul, deoarece nu mai sunt acordate voucherele de vacanţă, ceea ce va opri din a călători şi a-şi petrece concediile în ţară anumite categorii sociale. Defileul Dunării, de exemplu, în zona Orşova – Eşelniţa – Dubova – Cazane a avut locuri libere toată vara, iar anii trecuţi era plin. Mă întreb, în acest sens, ce se va întâmpla la anul. Au fost hoteluri pline la munte, dar multe structuri de cazare din aceleaşi staţiuni au fost închise în acest an. Deci, capacitatea de cazare a fost mai redusă. Creşterea încasărilor a fost determinată şi de creşterea tarifelor, nu de volumul de turişti. Iar creşterea tarifelor a fost cauzată de inflaţie, de creşterea generală a tuturor costurilor în România‘, a explicat directorul general Velmar Dreams.
El susţine că statul român ar trebui să pregătească o strategie pentru anii 2022-2023 pentru salvarea turismului românesc.
‘Mulţi români au avut bugete de călătorie în acest an, dar nu au mai ieşit din ţară şi au preferat turismul intern. Nu cred că anul viitor se va repeta această situaţie, pentru că mai multe destinaţii externe vor fi deschise. 2021 a fost un an bun dar atipic pentru turismul intern, nu trebuie luat ca reper. În plus, unele hoteluri din România au avut un grad de ocupare cu 15% în plus în acest an şi datorită reprogramărilor de anul trecut’, a concluzionat preşedintele Consiliului Regional Sud al ANAT, director general Velmar Dreams. AGERPRES