Ascultă Radio România Iași Live

Astăzi începe campania electorală pentru alegerile europarlamentare şi alegerile locale din 9 iunie

Astăzi începe campania electorală pentru alegerile europarlamentare şi alegerile locale din 9 iunie

Publicat de gabrielarotaru, 10 mai 2024, 07:10

Campania electorală pentru alegerile europarlamentare şi alegerile locale începe vineri şi se va încheia pe data de 8 iunie, la ora 7,00.

Autoritatea Electorală Permanentă a anunţat că peste 18,96 milioane de cetăţeni cu drept de vot erau înscrişi în Registrul electoral la sfârşitul lunii aprilie.

Aceştia sunt aşteptaţi la urne pe 9 iunie pentru alegerea consilierilor locali, judeţeni, preşedinţilor de consilii judeţene, a primarilor, precum şi pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.

***

Candidaturile au rămas definitive – pe 29 aprilie cele pentru mandatele de eurodeputaţi, iar pe 8 mai – candidaturile pentru alegerile locale.

La alegerile europarlamentare vor participa 12 formaţiuni politice şi alianţe electorale şi patru candidaţi independenţi.

Cele 12 formaţiuni şi alianţe care participă cu liste de candidaţi sunt:
* Alianţa Electorală PSD PNL
* Alianţa Dreapta Unită USR – PMP – Forţa Dreptei
* România Socialistă
* Alianţa pentru Unirea Românilor
* Partidul S.O.S. România
* Partidul Alternativa Dreaptă
* Partidul Umanist Social Liberal
* Partidul Reînnoim Proiectul European al României
* Uniunea Democrată Maghiară din România
* Partidul România Mare
* Partidul Patrioţilor
* Partidul Diaspora Unită.

Candidaţii independenţi înscrişi la europarlamentare sunt: Paula-Marinela Pîrvănescu, Vlad-Dan Gheorghe, Nicolae-Bogdănel Ştefănuţă şi Dumitru-Silvestru Şoşoacă.

În Capitală, 56 de candidaţi îşi dispută fotoliile de primari – nouă intră în cursă pentru funcţia de primar general, iar 47 pentru cele şase funcţii de primari de sectoare.

***

Biroul Electoral Central a precizat că în timpul campaniei electorale se aplică reguli specifice în privinţa acţiunilor şi materialelor de propagandă permise.

Conform BEC, în campania electorală este interzisă folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu sau a mesajelor de incitare la ură şi intoleranţă, precum şi a oricăror forme, mijloace, acte sau acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă sau etnică.

Competitorii electorali trebuie să respecte regulile generale privind desfăşurarea campaniei electorale, să aibă un discurs echilibrat, onest şi constructiv şi să evite denaturarea sau manipularea informaţiilor pentru a preveni răspândirea ştirilor false, a acţiunilor de dezinformare şi a oricăror derapaje de natură să afecteze buna desfăşurare a procesului electoral.

Discursul electoral şi mesajele cu caracter politic transmise de către competitorii electorali trebuie dezvoltate în aşa fel încât să ofere garanţii privind respectarea şi promovarea principiilor democraţiei şi să contribuie la dezvoltarea unui climat de integritate în desfăşurarea campaniilor electorale, atât din respect pentru ceilalţi competitori, cât şi pentru alegători, a mai precizat BEC. Încălcarea normelor legale atrage aplicarea sancţiunilor contravenţionale ori penale, după caz.

***

Ghidurile de finanţare a campaniei pentru cele două tipuri de alegeri stabilesc reguli stricte în campania electorală pentru partide, alianţe şi candidaţi.

Primarii stabilesc locurile speciale pentru afişaj electoral la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale şi pentru Parlamentul European şi asigură amplasarea de panouri electorale în cadrul acestora.

În campania electorală, competitorii vor putea utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală: afişe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură – pentru alegerile locale, respectiv 500 mm o latură şi 300 mm cealaltă latură – pentru alegerile europarlamentare; afişe electorale prin care se convoacă o reuniune electorală cu 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broşuri, pliante, materiale tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturaşi şi altele asemenea.

Totodată, nu vor putea fi finanţate în campania electorală utilizarea vehiculelor inscripţionate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaţilor, precum şi cu orice alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar, spectacole, serbări, focuri de artificii.

Sunt interzise bannerele, mesh-urile, corturile publicitare, pavilioanele publicitare, panourile publicitare mobile, steagurile publicitare, calcanele, ecranele publicitare, indicatoarele publicitare direcţionale, structurile de publicitate autoportante, mijloacele de publicitate, panourile publicitare, proiectele publicitare speciale, publicitatea luminoasă.

În campania electorală, competitorilor le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măştilor, a dezinfectanţilor, a odorizantelor auto, a pixurilor, cănilor, ceasurilor, tricourilor, jachetelor, gecilor, a impermeabilelor, pelerinelor, vestelor, şepcilor, căciulilor, fularelor, sacoşelor, pungilor, umbrelelor, găleţilor, brichetelor, chibriturilor, a produselor alimentare, produselor alcoolice, ţigărilor şi a altor produse din tutun, a calendarelor bisericeşti şi a altor asemenea produse, precum şi a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat.

Partidele politice, alianţele politice şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi vor avea obligaţia de a imprima, în mod vizibil, pe toate materialele de propagandă electorală tipărite numele candidatului, denumirea partidului politic, a alianţei electorale din care acesta face parte, a alianţei politice sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, după caz, care le-a comandat, denumirea operatorului economic care le-a realizat, codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă, precum şi tirajul.

Formaţiunile politice şi candidaţii nu vor putea produce materiale de propagandă electorală în regie proprie.

***

Candidaţii vor putea să îşi facă campanie electorală şi prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale, conform mai multor reguli stabilite de Consiliul Naţional al Audiovizualului.

Aceştia vor avea acces la serviciile de radio şi de televiziune, publice şi private, numai în emisiunile special prevăzute în acest sens.

Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali.

***

Pe data de 9 iunie, la ora 7,00, va începe procesul de votare, pentru ambele scrutinuri. Acesta se va încheia la ora 22,00. (Agerpres/ FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
Curtea Constituţională amână pentru mâine dezbaterile pe solicitările de anulare a primului tur al alegerilor
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 13:08

Curtea Constituţională amână pentru mâine dezbaterile pe solicitările de anulare a primului tur al alegerilor

Curtea Constituţională a României a amânat pentru vineri discuţiile pe cererile lui Cristian Terheş şi Sebastian Constantin Popescu,...

Curtea Constituţională amână pentru mâine dezbaterile pe solicitările de anulare a primului tur al alegerilor
Greblă: AEP a sesizat organele de urmărire penală să verifice afişele electorale fără cod de identificare
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 12:22

Greblă: AEP a sesizat organele de urmărire penală să verifice afişele electorale fără cod de identificare

Autoritatea Electorală Permanentă a sesizat organele de urmărire penală să cerceteze afişele electorale apărute fără codul de identificare...

Greblă: AEP a sesizat organele de urmărire penală să verifice afişele electorale fără cod de identificare
Indicele ROBOR la trei luni a urcat la 5,92% pe an
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 11:52

Indicele ROBOR la trei luni a urcat la 5,92% pe an

Indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a urcat joi la 5,92% pe...

Indicele ROBOR la trei luni a urcat la 5,92% pe an
SGR, la un an de la lansare: Românii au returnat peste trei miliarde de ambalaje
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 11:12

SGR, la un an de la lansare: Românii au returnat peste trei miliarde de ambalaje

  Peste trei miliarde de ambalaje cu simbolul ‘SGR’ au fost colectate în primul an de la lansarea Sistemului Garanţie-Returnare, a...

SGR, la un an de la lansare: Românii au returnat peste trei miliarde de ambalaje
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 10:40

Studiu: Unul din doi români este de acord cu renunțarea la combustibilii fosili

Studiu: Unul din doi români este de acord cu renunțarea la combustibilii fosili 66% consideră că prosumatorii contribuie la un mediu...

Studiu: Unul din doi români este de acord cu renunțarea la combustibilii fosili
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 10:13

METEO: Cod galben de ninsoare și strat de zăpadă consistent

Sursa : Administrația Națională de Meteorologie COD : GALBEN Ziua/luna/anul: 28-11-2024 Ora : 10:00 Nr. mesajului:1 Intervalul : conform...

METEO: Cod galben de ninsoare și strat de zăpadă consistent
Naţional miercuri, 27 noiembrie 2024, 19:15

Vicepreşedintele ANCOM va solicita suspendarea platformei TikTok pe teritoriul României

Vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Pavel Popescu, anunţă că va solicita suspendarea...

Vicepreşedintele ANCOM va solicita suspendarea platformei TikTok pe teritoriul României
Naţional miercuri, 27 noiembrie 2024, 18:58

Hotărâri luate în şedinţa Executivului

Salariul minim va creşte la 4.050 de lei începând cu 1 ianuarie, de la 3.700 lei în prezent. Guvernul a adoptat în şedinţa de astăzi decizia...

Hotărâri luate în şedinţa Executivului