(AUDIO) Autostrada Unirii A8, noi controverse între CNAIR și reprezentanții ONG-urilor care militează pentru realizarea ei
Publicat de Andreea Drilea, 11 octombrie 2022, 19:02
Finanțarea prin Planul Național de Redresare și Reziliență nu este pusă în pericol în privința secțiunilor din proiectul de autostradă A8 – Ungheni-Iași-Târgu Mureș, dă asigurări Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Este vorba despre tronsoanele Târgu Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Târgu Neamț.
Purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu, afirmă că, până la finalul acestui an, studiile de fezabilitate în cazul celor două secțiuni vor fi finalizate:
Alin Șerbănescu: În ceea ce privește această Autostradă A8, care are aproximativ 311 kilometri, avem 4 tronsoane mari în acest moment: sunt cele două capete care vor fi finanțate prin PRNR – și aici vorbesc de Târgu Mureș, Miercurea Nirajului și de secțiunea Leghin-Târgu Neamț. Avem alte două secțiuni – secțiunea Miecurea Nirajului, Leghin și secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, care vor fi finanțate prin POT – Programul Operațional de Transport. Cele două secțiuni care vor fi finanțate prin PNRR sunt în acest moment în faza de elaborarea a studiului de fezabilitate, iar în luna noiembrie, respectiv decembrie, aceste faze se vor finaliza și se va intra în procedura de licitație pentru proiectarea și execuția acestora. Practic, mergând pe acest calendar, nu este pus în pericol PNRR-ul, deci finanțarea prin PNRR nu va fi pusă în pericol.
La Bruxelles, Comisarul european pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira, a afirmat că proiectele mari ar trebui gândite pe mai multe etape, iar politici precum cea de coeziune ar putea reprezenta un avantaj din perspectiva exercițiului financiar de 7 ani:
Elisa Ferreira: Dacă aveți un proiect mai complex, cu o durată amplă în privința achizițiilor publice, studii, analize asupra impactului de mediu, câteodată e mai bine să-l integrați într-un program mai generos. Așa sunt structurate fondurile de coeziune, acolo unde puteți finaliza proiecte în 2029 și nu în Planul Național de Redresare și Reziliență, care are termen 2026. Este totuși o diferență majoră.
Deşi cele două tronsoane ale Autostrăzii A8 au o evoluţie pozitivă, sunt probleme în realizarea studiului de fezabilitate pentru secţiunea montană, respectiv Miercurea Nirajului-Leghin. Nu sunt înregistrate progrese nici pe sectorul dintre Leţcani şi Ungheni, a precizat vicepreședinte Moldova vrea Autostradă, Dorin Dobrincu:
Dorin Dobrincu: Din punct de vedere al infrastructurii Moldovei, orice finanțare care vine fie din fonduri europene, fie de la bugetul României, ne ajută pur și simplu să rezolvăm situația aceasta a ieșirii noastre din izolare și din subdezvoltare. Cele două așa-numite capete montane ale Autostrăzii A8 au asigurată finanțarea din PNRR. Cel mai probabil, studiile de fezabilitate vor fi finalizate în următoarele luni. Emoțiile noastre nu sunt în legătură cu cele două capete, ci cu ceea ce se află între Miercurea Nirajului și Leghin, adică cu marea secțiune montană a autostrăzii, unde lucrurile avansează în ritm de melc. În privința studiului de fezabilitate, nu avem nicio siguranță în privința alocărilor bugetare viitoare. Avem o problemă și cu realizarea studiilor de fezabilitate pe marele sector colinar, de la Moțca la Ungheni, pentru că, din ce vedem, coaliția de guvernare pur și simplu lucrează într-un mod complet dezarticulat. Realitatea este că nu vedem progrese pe autostrăzi și nici pe sectorul special dintre Lețcani și Ungheni.
(Radio Iași/Lucian Bălănuţă/FOTO radioiasi.ro – imagine ilustrativă)