(AUDIO) Camera Deputaţilor a decis ca termenul pentru finalizarea A8 să fie 31 decembrie 2030
Publicat de gabrielarotaru, 21 septembrie 2021, 19:20
Camera Deputaţilor a decis, astăzi, ca termenul pentru finalizarea Autostrăzii Unirii să fie 31 decembrie 2030.
Deputaţii au adoptat, cu modificări, o ordonanță de urgență care completează Legea din 2018 privind aprobarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi – Târgu Mureş.
A fost introdus un amendament care prevede termenele până la care vor fi finalizate tronsoanele autostrăzii.
Astfel, termenele pentru finalizarea efectivă a construcţiei, recepţionarea şi deschiderea circulaţiei pe cele două tronsoane de autostradă vor fi: 31 decembrie 2026, pentru tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ, respectiv 31 decembrie 2030, pentru tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ.
Termenul pentru finalizarea efectivă în zona tronsonului Ditrău – Târgu Neamţ şi a podului peste Prut la Ungheni, inclusiv zona aferentă punctului de trecere a frontierei, va fi 31 decembrie 2030.
Camera Deputaţilor este for decizional pentru acest proiect de act normativ.
Vicepreședintele Asociaţiei „Împreună pentru A8″, Cătălin Urtoi a declarat, pentru Radio Iași că stabilirea unor termene de finalizare a obiectivului, prin lege, este un lucru pozitiv și că asociația va urmări, în continuare, respectarea termenelor intermediare pentru a se evita orice intârziere a proiectului.
Cătălin Urtoi: Este o reușită, în primul rând, a societății civile care a pus presiune pe decidentul politic. Este foarte bine că s-a întâmplat așa. Avem mai mult decât o lege, acum, avem o lege cu termen și, din momentul acesta, nu trebuie decât să fim foarte atenți să monitorizăm în continuare ceea ce se întîmplă, în primul rând, real, pe teren și în CNAIR, în așa fel încât, să avem grijă ca până în 2026 – 2030, să vedem că această autostradă începe să prindă contur. Să știți că lupta continuă. Va trebui să fim atenți la termenii intermediari pentru că nu vrem să ne trezim în 2026 că au trecut patru ani și noi nu am reușit să depășim această fază incipientă a proiectelor, adică, studiul de fezabilitate și proiectarea, pentru că fără aceste documente noi nu vom reuși să trecem mai departe la caietele de sarcini și la licitații și la semnarea contractelor pentru execuție. Trebuie să fim foarte atenți la tot ce se întâmplă de aici încolo în companie, în primul rând, cei care de fapt au obligația de a urmări și de a semna contracte cu executanții și cu proiectanții pe acest proiect.
Pe de altă parte, președintele Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei, Dorin Dobrincu a spus, tot la Radio Iași că este sceptic în privința respectării acestei legi pentru că nici până acum, acest act normativ, aprobat în urmă cu trei ani, nu a fost respectat.
Dorin Dobrincu: Având în vedere că trăim în România, o țară în care legile sunt făcute ca să nu fie repectate, cum este și legea 291 pe 2018 privind construirea Autostrăzii Unirii sau A8, sunt sceptic în legătură cu trecerea în lege a unor termene. În orice caz, este o chestiune punctuală care lipsea într-adevăr din lege așa cum a fost adoptată în urmă cu trei ani. Revenind, sunt sceptic în legătură chiar și cu fixarea de termene pentru că cred că mulți, foarte mulți ne-am săturat de vorbele fără acoperire, adică, nu numai vorbele nu au susținere în practică, dar nici măcar legile, adică, legile sunt aproape facultative. În orice caz, legea 291 pe 2018 a rămas pur și simplu text de lege și atâta tot. Pentru noi faptul că avem acum un termen e un lucru bun din punct de vedere al acțiuni publice, util, pentru că avem la ce ne raporta.
(Agerpres/ Radio Iași/ Ioana Soreanu)