Autorităţile propun creşterea accizelor la carburanţi, pentru că au scăzut încasările la buget
Publicat de gabrielarotaru, 8 august 2017, 13:00 / actualizat: 8 august 2017, 16:57
Accizele la carburanţi ar putea reveni la nivelul din anul 2016, creşterea fiind propusă pentru că au scăzut încasările la buget din această taxă cu 634,3 milioane lei, iar preţurile la motorină sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană, după Luxemburg şi Bulgaria, conform unui proiect de ordonanţă privind modificarea Codului fiscal, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
‘Pentru menţinerea preţurilor produselor petroliere competitive în regiune, se propune revenirea, pentru benzină şi motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv la benzină cu plumb – 3.022,43 lei/tonă, 2.327,27 lei/1.000 de litri, la cea fără plumb – 2.643,39 lei/tonă, 2.035,40 lei/1.000 de
litri şi la motorină – 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri’, informează MFP.
Conform notei de fundamentare, deşi în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut faţă de semestrul I al anului 2016 cu 253,07 milioane litri, iar cel de benzină fără plumb cu 58,854 milioane litri, încasările au scăzut cu 634,348 milioane lei, respectiv 223,661 milioane lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1.897,08 lei/1000 litri, la 1.518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2.035,4 lei/1000 litri, la 1.656,36 lei/1000 litri, precum şi scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.
‘Scăderea nivelului accizelor pentru benzine şi motorine a vizat în principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil în alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din ţara noastră şi, prin urmare, aveau preţuri la pompă mai scăzute. În prezent, urmare analizei efectuate în ceea ce priveşte nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislaţia Uniunii Europene. Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) şi Bulgaria (0,961 euro/litru)’, menţionează sursa citată.
MFP precizează că dacă România are cel mai mic preţ din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de preţul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste ţări producătoare de petrol precum Marea Britanie şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Polonia, Bulgaria.
‘Situaţia este similară şi în cazul preţului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preţ, mult peste ţările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Italia, Polonia, Bulgaria. În urma diminuării fiscalităţii la începutul anului 2017, s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în preţul carburanţilor, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din preţul benzinei, respectiv 50% din preţul motorinei (în România), în condiţiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din preţul benzinei şi respectiv 57% din preţul motorinei’, informează Ministerul.
De asemenea, spune instituţia, ponderea taxelor în preţurile de piaţă ale carburanţilor este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte ţări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei şi 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei şi 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină şi 51% pentru motorină).
‘Astfel, deşi diminuarea fiscalităţii a vizat reducerea preţurilor de piaţă ale carburanţilor, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că preţurile fără taxe ale carburanţilor au înregistrat creşteri, astfel încât, în prezent, ponderea taxelor în preţul carburanţilor este cea mai redusă din Uniunea
Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE’, se mai arată în nota de fundamentare. (Agerpres/ FOTO prosport.ro)