Ascultă Radio România Iași Live

CCR: Nu există conflict Guvern – Parlament ca urmare a depunerii unei moţiuni de cenzură în sesiune extraordinară (surse)

CCR: Nu există conflict Guvern – Parlament ca urmare a depunerii unei moţiuni de cenzură în sesiune extraordinară (surse)

Publicat de Andreea Drilea, 15 septembrie 2020, 11:17

Curtea Constituţională a României a stabilit, marţi, că nu există conflict juridic între Guvern şi Parlament ca urmare a depunerii unei moţiuni de cenzură în sesiune extraordinară, au precizat, pentru AGERPRES, surse din CCR.

Judecătorii constituţionali au dezbătut luni solicitarea Guvernului prin care se cerea să se constate dacă există o situaţie conflictuală între Guvern, pe de o parte, şi Parlament, pe de altă parte, ‘generată de depunerea unei moţiuni de cenzură în perioada dintre cele două sesiuni parlamentare ordinare, cu consecinţa convocării unei sesiuni extraordinare exclusiv numai pentru prezentarea moţiunii fără dezbaterea şi votarea acesteia’.


Curtea Constituţională a României urmează să se pronunţe, marţi, pe sesizarea Cabinetului Orban privind existenţa unui conflict juridic între Guvern şi Parlament ca urmare a depunerii unei moţiuni de cenzură în sesiune extraordinară, au precizat, pentru AGERPRES, oficiali ai CCR.

Potrivit sursei citate, judecătorii constituţionali au finalizat luni deliberările, urmând ca, în cursul zilei de marţi, să fie redactată forma finală a minutei.

* La dezbateri, reprezentantul Guvernului, Olivia Diana Morar, secretar de stat în Ministerul Justiţiei, a susţinut că Parlamentul a urmărit să ‘abuzeze’ de instrumentele constituţionale ‘în scopul satisfacerii unor obiective politice’.

‘Vă rugăm să constataţi că prezentul conflict juridic de natură constituţională se fundamentează pe încălcarea mai multor principii constituţionale, dezvoltate în mod expres sau implicit la nivelul Legii fundamentale, respectiv principiul echilibrului puterilor în stat, cel al colaborării şi cooperării loiale între autorităţi şi cel al stabilităţii juridice. (…) Apreciem că, raportat la conduita Parlamentului, acesta, sub apanajul unei interpretări juridice voit eronate a prevederilor constituţionale, aşadar sub aparenţa constituţionalităţii, a urmărit să abuzeze de remediile şi instrumentele constituţionale în scopul satisfacerii unor obiective politice’, a spus Olivia Morar.

În opinia ei, s-a deschis calea unui amestec ‘abuziv’ în treburile Executivului.

‘Astfel, principiul echilibrului puterilor în stat a fost încălcat prin aceea că Parlamentul a urmărit eludarea unei interdicţii constituţionale care limitează controlul asupra Guvernului, deschizând astfel calea nu doar a unui amestec abuziv în treburile Executivului, dar mai mult decât atât a unei potenţiale intenţii de transformare a acesteia într-o entitate subordonată Parlamentului, ceea ce contravine în mod vădit echivalenţei şi egalităţii celor două autorităţi publice în faţa Constituţiei’, a precizat reprezentantul Guvernului.

* Cristian Ionescu, reprezentantul Senatului, a spus că opoziţia are tot dreptul să iniţieze oricând o moţiune de cenzură împotriva Guvernului.

‘Prim-ministrul nu se referă în realitate la instituţia Parlamentului ca parte a unui pretins conflict juridic de natură constituţională, ci la demersul procedural şi legitim al unui număr consistent de deputaţi şi senatori care au iniţiat împotriva Guvernului pe care îl conduce o moţiune de cenzură ca forma cea mai gravă a controlului parlamentar. Opoziţia este îndreptăţită de Constituţie să iniţieze oricând, subliniez – oricând -, fie într-o sesiune parlamentară ordinară, fie într-o sesiune extraordinară o astfel de modalitate de control parlamentar’, a subliniat Cristian Ionescu.

* La rândul său, reprezentantul Camerei Deputaţilor, Florin Iordache, a spus că în Constituţie nu a găsit specificat un moment exact în care poate fi retrasă încrederea Guvernului.

”În Constituţie se precizează foarte clar la articolul 113 alineatul 1 faptul că plenul reunit al Camerelor este cel care retrage încrederea Guvernului, fără a preciza o dată când. Atâta timp cât Guvernul poate fi învestit în sesiuni extraordinare sau în sesiuni ordinare, la fel încrederea. În Constituţie nu am găsit un paragraf care să precizeze dacă retragerea încrederii Guvernului poate fi decât la un anumit moment”, a arătat el.

Acesta a adăugat că zilnic Parlamentul ar putea introduce o moţiune de cenzură, dacă ar fi constituţional, în urma comportamentului pe care îl are Executivul.

***
Executivul, prin premierul Ludovic Orban, a solicitat Curţii Constituţionale să constate dacă există o situaţie conflictuală între Guvern, pe de o parte, şi Parlament, pe de altă parte, ‘generată de depunerea unei moţiuni de cenzură în perioada dintre cele două sesiuni parlamentare ordinare, cu consecinţa convocării unei sesiuni extraordinare exclusiv numai pentru prezentarea moţiunii fără dezbaterea şi votarea acesteia’.

Potrivit textului sesizării, situaţia conflictuală este derivată ‘din încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) coroborat cu art. 66 alin. (1) din Constituţie’.

‘Conflictul juridic de natură constituţională există între Guvernul României şi Parlament şi derivă direct din Constituţie (art. 113 alin. (4) coroborat cu art. 66 alin. (1)), în sensul în care blocarea procedurii moţiunii de cenzură la etapa prezentării acesteia fără parcurgerea celorlalte etape procedurale în aceeaşi sesiune parlamentară menţine Guvernul României, parte a puterii executive, într-o situaţie incertă, fapt declarat contrar Constituţiei, prin decizii anterioare ale Curţii Constituţionale (Decizia nr. 1525/2010), deoarece afectează principiul stabilităţii activităţii Guvernului, dedus din dispoziţiile art. 102 alin. (1) şi art. 113 din Constituţia României’, se arată în sesizare.

Conform acesteia, ‘existenţa conflictului juridic de natură constituţională este generată de depunerea moţiunii de cenzură în perioada dintre sesiunile ordinare ale Parlamentului, cât şi de convocarea unei sesiuni extraordinare având ca obiect numai prezentarea moţiunii de cenzură’.

Guvernul susţine, totodată, că moţiunea de cenzură iniţiată la data de 17 august de un număr de 205 deputaţi şi senatori, cu titlul ‘Guvernul PNL – De la Pandemie la pande-mită generalizată’, având conţinutul prezentat în sesiunea extraordinară din data de 20 august, ‘nu poate fi dezbătută şi votată în altă sesiune ordinară sau extraordinară decât cu încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) din Constituţia României, deoarece Guvernul ar fi supus unei duble sancţiuni în temeiul aceluiaşi act politic epuizat (moţiunea de cenzură înregistrată în data de 17 august 2020) prin nediscutarea şi votarea acestuia în cadrul sesiunii parlamentare în care a fost depus’.

De asemenea, conform sesizării, cele două Camere ale Parlamentului trebuiau să fie convocate în sesiune extraordinară comună ‘la momentul iniţierii moţiunii de cenzură’.

Un alt argument adus de Guvern în favoarea existenţei unui conflict constituţional este cel privind ‘încălcarea principiului stabilităţii activităţii Guvernului’.

Cabinetul Orban cere CCR să constate ‘existenţa unui conflict de natură constituţională între Guvern şi Parlament generat de încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) coroborat cu dispoziţiile art. 66 alin. (1) din Constituţie, urmare a depunerii moţiunii de cenzură în perioada dintre încheierea primei sesiuni ordinare şi începutul celei de a doua sesiuni ordinare a Camerei Deputaţilor şi Senatului’. (Agerpres)


UPDATE ora 13:00 – Curtea Constituţională a României a rămas în pronunţare, luni, pe sesizarea Cabinetului Orban privind existenţa unui conflict juridic între Guvern şi Parlament ca urmare a depunerii unei moţiuni de cenzură în sesiune extraordinară.

* Reprezentantul Guvernului, Olivia Diana Morar, secretar de stat în Ministerul Justiţiei, a susţinut, în faţa judecătorilor constituţionali, că Parlamentul a urmărit să ‘abuzeze’ de instrumentele constituţionale ‘în scopul satisfacerii unor obiective politice’.

Vă rugăm să constataţi că prezentul conflict juridic de natură constituţională se fundamentează pe încălcarea mai multor principii constituţionale, dezvoltate în mod expres sau implicit la nivelul Legii fundamentale, respectiv principiul echilibrului puterilor în stat, cel al colaborării şi cooperării loiale între autorităţi şi cel al stabilităţii juridice. (…) Apreciem că, raportat la conduita Parlamentului, acesta, sub apanajul unei interpretări juridice voit eronate a prevederilor constituţionale, aşadar sub aparenţa constituţionalităţii, a urmărit să abuzeze de remediile şi instrumentele constituţionale în scopul satisfacerii unor obiective politice‘, a spus Olivia Morar.

În opinia ei, s-a deschis calea unui amestec ‘abuziv’ în treburile Executivului.

Astfel, principiul echilibrului puterilor în stat a fost încălcat prin aceea că Parlamentul a urmărit eludarea unei interdicţii constituţionale care limitează controlul asupra Guvernului, deschizând astfel calea nu doar a unui amestec abuziv în treburile Executivului, dar mai mult decât atât a unei potenţiale intenţii de transformare a acesteia într-o entitate subordonată Parlamentului, ceea ce contravine în mod vădit echivalenţei şi egalităţii celor două autorităţi publice în faţa Constituţiei’, a precizat reprezentantul Guvernului.

* Cristian Ionescu, reprezentatul Senatului, a spus că opoziţia are tot dreptul să iniţieze oricând o moţiune de cenzură împotriva Guvernului.

Prim-ministrul nu se referă în realitate la instituţia Parlamentului ca parte a unui pretins conflict juridic de natură constituţională, ci la demersul procedural şi legitim al unui număr consistent de deputaţi şi senatori care au iniţiat împotriva Guvernului pe care îl conduce o moţiune de cenzură ca forma cea mai gravă a controlului parlamentar. Opoziţia este îndreptăţită de Constituţie să iniţieze oricând, subliniez – oricând -, fie într-o sesiune parlamentară ordinară, fie într-o sesiune extraordinară o astfel de modalitate de control parlamentar‘, a subliniat Cristian Ionescu.

* La rândul său, reprezentantul Camerei Deputaţilor, Florin Iordache, a spus că în Constituţie nu a găsit specificat un moment exact în care poate fi retrasă încrederea Guvernului.

”În Constituţie se precizează foarte clar la articolul 113 alineatul 1 faptul că plenul reunit al Camerelor este cel care retrage încrederea Guvernului, fără a preciza o dată când. Atâta timp cât Guvernul poate fi învestit în sesiuni extraordinare sau în sesiuni ordinare, la fel încrederea. În Constituţie nu am găsit un paragraf care să precizeze dacă retragerea încrederii Guvernului poate fi decât la un anumit moment”, a arătat el.

Acesta a adăugat că zilnic Parlamentul ar putea introduce o moţiune de cenzură, dacă ar fi constituţional, în urma comportamentului pe care îl are Executivul.

Modul în care se comportă în acest moment Guvernul ar da posibilitatea Parlamentului, zilnic, repet, zilnic ar trebui introdusă o moţiune de cenzură, în schimb nu ne lasă alineatul 4 din articolul 113 – cei care au semnat, în aceeaşi sesiune, nu pot semna de două ori (…). Din cauza comportamentului pe care îl are în acest moment Guvernul, a început şcoala, este dezastru, criza sanitară – dezastru, agricultură – dezastru, economie – dezastru, pe fiecare din aceste domenii Parlamentul ar putea introduce zilnic o moţiune de cenzură’, a menţionat Iordache.

***
Executivul, prin premierul Ludovic Orban, a solicitat Curţii Constituţionale să constate dacă există o situaţie conflictuală între Guvern, pe de o parte, şi Parlament, pe de altă parte, ‘generată de depunerea unei moţiuni de cenzură în perioada dintre cele două sesiuni parlamentare ordinare, cu consecinţa convocării unei sesiuni extraordinare exclusiv numai pentru prezentarea moţiunii fără dezbaterea şi votarea acesteia’.

Potrivit textului sesizării, situaţia conflictuală este derivată ‘din încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) coroborat cu art. 66 alin. (1) din Constituţie’.

‘Conflictul juridic de natură constituţională există între Guvernul României şi Parlament şi derivă direct din Constituţie (art. 113 alin. (4) coroborat cu art. 66 alin. (1)), în sensul în care blocarea procedurii moţiunii de cenzură la etapa prezentării acesteia fără parcurgerea celorlalte etape procedurale în aceeaşi sesiune parlamentară menţine Guvernul României, parte a puterii executive, într-o situaţie incertă, fapt declarat contrar Constituţiei, prin decizii anterioare ale Curţii Constituţionale (Decizia nr. 1525/2010), deoarece afectează principiul stabilităţii activităţii Guvernului, dedus din dispoziţiile art. 102 alin. (1) şi art. 113 din Constituţia României’, se arată în sesizare.

Conform acesteia, ‘existenţa conflictului juridic de natură constituţională este generată de depunerea moţiunii de cenzură în perioada dintre sesiunile ordinare ale Parlamentului, cât şi de convocarea unei sesiuni extraordinare având ca obiect numai prezentarea moţiunii de cenzură’.

Guvernul susţine, totodată, că moţiunea de cenzură iniţiată la data de 17 august de un număr de 205 deputaţi şi senatori, cu titlul ‘Guvernul PNL – De la Pandemie la pande-mită generalizată’, având conţinutul prezentat în sesiunea extraordinară din data de 20 august, ‘nu poate fi dezbătută şi votată în altă sesiune ordinară sau extraordinară decât cu încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) din Constituţia României, deoarece Guvernul ar fi supus unei duble sancţiuni în temeiul aceluiaşi act politic epuizat (moţiunea de cenzură înregistrată în data de 17 august 2020) prin nediscutarea şi votarea acestuia în cadrul sesiunii parlamentare în care a fost depus’.

De asemenea, conform sesizării, cele două Camere ale Parlamentului trebuiau să fie convocate în sesiune extraordinară comună ‘la momentul iniţierii moţiunii de cenzură’.

Un alt argument adus de Guvern în favoarea existenţei unui conflict constituţional este cel privind ‘încălcarea principiului stabilităţii activităţii Guvernului’.

Cabinetul Orban cere CCR să constate ‘existenţa unui conflict de natură constituţională între Guvern şi Parlament generat de încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) coroborat cu dispoziţiile art. 66 alin. (1) din Constituţie, urmare a depunerii moţiunii de cenzură în perioada dintre încheierea primei sesiuni ordinare şi începutul celei de a doua sesiuni ordinare a Camerei Deputaţilor şi Senatului’.

(Agerpres)


Curtea Constituţională urmează să discute, luni, cererea de soluţionare a conflictului juridic între Guvern şi Parlament, urmare a depunerii moţiunii de cenzură în sesiune extraordinară.

Executivul, prin premierul Ludovic Orban, solicită Curţii Constituţionale să constate dacă există o situaţie conflictuală între Guvern, pe de o parte, şi Parlament, pe de altă parte, ‘generată de depunerea unei moţiuni de cenzură în perioada dintre cele două sesiuni parlamentare ordinare, cu consecinţa convocării unei sesiuni extraordinare exclusiv numai pentru prezentarea moţiunii fără dezbaterea şi votarea acesteia’.

Potrivit textului sesizării, situaţia conflictuală este derivată ‘din încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) coroborat cu art. 66 alin. (1) din Constituţie’.

‘Conflictul juridic de natură constituţională există între Guvernul României şi Parlament şi derivă direct din Constituţie (art. 113 alin. (4) coroborat cu art. 66 alin. (1)), în sensul în care blocarea procedurii moţiunii de cenzură la etapa prezentării acesteia fără parcurgerea celorlalte etape procedurale în aceeaşi sesiune parlamentară menţine Guvernul României, parte a puterii executive, într-o situaţie incertă, fapt declarat contrar Constituţiei, prin decizii anterioare ale Curţii Constituţionale (Decizia nr. 1525/2010), deoarece afectează principiul stabilităţii activităţii Guvernului, dedus din dispoziţiile art. 102 alin. (1) şi art. 113 din Constituţia României’, se arată în sesizare.

În text se mai arată că ‘existenţa conflictului juridic de natură constituţională este generată de depunerea moţiunii de cenzură în perioada dintre sesiunile ordinare ale Parlamentului, cât şi de convocarea unei sesiuni extraordinare având ca obiect numai prezentarea moţiunii de cenzură’.

Guvernul susţine, totodată, că moţiunea de cenzură iniţiată la data de 17 august 2020 de un număr de 205 deputaţi şi senatori, cu titlul ‘Guvernul PNL – De la Pandemie la pande-mită generalizată’ având conţinutul prezentat în sesiunea extraordinară din data de 20 august 2020 ‘nu poate fi dezbătută şi votată în altă sesiune ordinară sau extraordinară decât cu încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) din Constituţia României, deoarece Guvernul ar fi supus unei duble sancţiuni în temeiul aceluiaşi act politic epuizat (moţiunea de cenzură înregistrată în data de 17 august 2020) prin nediscutarea şi votarea acestuia în cadrul sesiunii parlamentare în care a fost depus’.

De asemenea, conform sesizării, cele două Camere ale Parlamentului trebuiau să fie convocate în sesiune extraordinară comună ‘la momentul iniţierii moţiunii de cenzură’.

Un alt argument adus de Guvern în favoarea existenţei unui conflict constituţional este cel privind ‘încălcarea principiului stabilităţii activităţii Guvernului’.

La finalul sesizării, Guvernul solicită CCR să constate ‘existenţa unui conflict de natură constituţională între Guvern şi Parlament generat de încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) coroborat cu dispoziţiile art. 66 alin. (1) din Constituţie, urmare a depunerii moţiunii de cenzură în perioada dintre încheierea primei sesiuni ordinare şi începutul celei de a doua sesiuni ordinare a Camerei Deputaţilor şi Senatului’.

(Agerpres/FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
Curtea Constituţională amână pentru mâine dezbaterile pe solicitările de anulare a primului tur al alegerilor
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 13:08

Curtea Constituţională amână pentru mâine dezbaterile pe solicitările de anulare a primului tur al alegerilor

Curtea Constituţională a României a amânat pentru vineri discuţiile pe cererile lui Cristian Terheş şi Sebastian Constantin Popescu,...

Curtea Constituţională amână pentru mâine dezbaterile pe solicitările de anulare a primului tur al alegerilor
Greblă: AEP a sesizat organele de urmărire penală să verifice afişele electorale fără cod de identificare
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 12:22

Greblă: AEP a sesizat organele de urmărire penală să verifice afişele electorale fără cod de identificare

Autoritatea Electorală Permanentă a sesizat organele de urmărire penală să cerceteze afişele electorale apărute fără codul de identificare...

Greblă: AEP a sesizat organele de urmărire penală să verifice afişele electorale fără cod de identificare
Indicele ROBOR la trei luni a urcat la 5,92% pe an
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 11:52

Indicele ROBOR la trei luni a urcat la 5,92% pe an

Indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a urcat joi la 5,92% pe...

Indicele ROBOR la trei luni a urcat la 5,92% pe an
SGR, la un an de la lansare: Românii au returnat peste trei miliarde de ambalaje
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 11:12

SGR, la un an de la lansare: Românii au returnat peste trei miliarde de ambalaje

  Peste trei miliarde de ambalaje cu simbolul ‘SGR’ au fost colectate în primul an de la lansarea Sistemului Garanţie-Returnare, a...

SGR, la un an de la lansare: Românii au returnat peste trei miliarde de ambalaje
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 10:40

Studiu: Unul din doi români este de acord cu renunțarea la combustibilii fosili

Studiu: Unul din doi români este de acord cu renunțarea la combustibilii fosili 66% consideră că prosumatorii contribuie la un mediu...

Studiu: Unul din doi români este de acord cu renunțarea la combustibilii fosili
Naţional joi, 28 noiembrie 2024, 10:13

METEO: Cod galben de ninsoare și strat de zăpadă consistent

Sursa : Administrația Națională de Meteorologie COD : GALBEN Ziua/luna/anul: 28-11-2024 Ora : 10:00 Nr. mesajului:1 Intervalul : conform...

METEO: Cod galben de ninsoare și strat de zăpadă consistent
Naţional miercuri, 27 noiembrie 2024, 19:15

Vicepreşedintele ANCOM va solicita suspendarea platformei TikTok pe teritoriul României

Vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Pavel Popescu, anunţă că va solicita suspendarea...

Vicepreşedintele ANCOM va solicita suspendarea platformei TikTok pe teritoriul României
Naţional miercuri, 27 noiembrie 2024, 18:58

Hotărâri luate în şedinţa Executivului

Salariul minim va creşte la 4.050 de lei începând cu 1 ianuarie, de la 3.700 lei în prezent. Guvernul a adoptat în şedinţa de astăzi decizia...

Hotărâri luate în şedinţa Executivului