Cioloş: Învăţământul superior trebuie să îşi întărească credibilitatea
Publicat de Lucian Bălănuţă, 9 mai 2016, 18:52
Învăţământul superior trebuie să îşi întărească credibilitatea, iar diplomele şi doctoratele pe care le generează sunt puncte de pornire în acest proces, a declarat premierul Dacian Cioloş,astăzi, la dezbaterea ‘Ora premierului’, de la Parlament, care a avut tema ‘Problemele din sistemul de educaţie’.
‘În acest an, educaţia poate şi trebuie să devină o temă centrală pe agenda publică alături de recredibilizarea sistemului de sănătate. Ca şi guvern independent politic, noi putem să propunem soluţiile care ni se par din punct de vedere tehnic cele mai solide, dar apoi e necesară şi o asumare politică şi societală cât mai largă pentru ca reformele să treacă de testul timpului. (…) O şcoală bună se face cu educatori, învăţători şi profesori buni şi, în primul rând, cu o conducere competentă din punct de vedere managerial şi ferită de ingerinţe politice. Învăţământul superior trebuie să îşi întărească credibilitatea, iar diplomele şi doctoratele pe care le generează sunt puncte de pornire în acest proces’, a spus Cioloş.
Premierul a vorbit şi despre transparenţa în educaţie. ‘Se lucrează la dezvoltarea integrată şi la integrarea sistemului informatic din educaţie şi cercetare. Pentru prima dată avem un registru matricol unic, registru care va face imposibilă emiterea în fals a unor diplome pentru persoane care primesc diplome, dar nu sunt înscrise la cursuri, aşa cum au mai fost cazuri. Prin conectarea cu date din preuniversitar, vom putea totodată vedea pe de o parte întreg parcursul educaţional (…), iar pe de altă parte putem debirocratiza o serie întreagă de proceduri, precum admiterea, multe date fiind preluate direct din sistem fără a mai fi nevoie de adeverinţe. Posibila conectare cu bazele de date de la Ministerul Muncii ne va putea arăta mai apoi pentru prima dată şi gradul de angajabilitate a absolvenţilor de învăţământ superior’, a explicat Dacian Cioloş.
Prim-ministrul a precizat că se are în vedere în cazul studenţilor şi renunţarea la tichetele de accelerat. ‘Se lucrează totodată pentru studenţi la renunţarea la tichetele de accelerat pentru călătoriile cu trenul, studiindu-se posibilitatea de a fi înlocuite cu un număr nelimitat de călătorii pe această categorie de trenuri, prin acest demers ducând şi la o reducere a procesului de birocraţie’, a spus Cioloş.
În ceea ce priveşte învăţământul preuniversitar, prim-ministrul a spus că va fi adoptat statutul elevilor. ‘În scurt timp, după dezbaterea publică, va fi adoptat şi statutul elevilor, care este deja prevăzut de lege, care să vină cu clarificări în privinţa drepturilor şi obligaţiilor acestora. Modificarea regulamentului naţional de organizare a învăţământului preuniversitar şi dezvoltarea unui cod de etică pentru învăţământul preuniversitar vor completa acest cadru’, a explicat Dacian Cioloş.
El a vorbit şi despre examenul de bacalaureat, precizând că pentru rezultate mai bune trebuie cultivată exigenţa. ‘Trebuie să cultivăm în primul rând exigenţa şi cred că această pregătire care se face pentru bacalaureat poate să ducă la rezultate mai bune’, a afirmat premierul.
Potrivit acestuia, va fi rezolvată şi problema finanţării drepturilor elevilor cu cerinţe educaţionale speciale. ‘O altă zonă ignorată până acum, însă deosebit de importantă, o reprezintă finanţarea drepturilor elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în învăţământul de masă şi care urmează curriculumul şcolii de masă. Printr-o hotărâre de Guvern care este deja în dezbatere publică, această problemă va fi şi ea rezolvată’, a spus Dacian Cioloş.
(Agerpres/ FOTO adevarul.ro)