Ascultă Radio România Iași Live

Concluziile studiului rezultat în urma consultării publice privind rolul temelor pentru acasă

Concluziile studiului rezultat în urma consultării publice privind rolul temelor pentru acasă
Foto: 15152935 - girl tired of studying

Publicat de Andreea Drilea, 13 decembrie 2017, 16:41

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au organizat în perioada 7 – 20 noiembrie 2017 o consultare publică, la nivel național, privind rolul temelor pentru acasă. Au participat, completând integral un chestionar on-line, 70.952 de actori din învățământul preuniversitar, dintre care 27.383 părinți (84% – mame), 32.786 de elevi și 10.783 de cadre didactice din toate județele țări. În urma analizei răspunsurilor primite, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a elaborat un raport care include rezultatele și concluziile acestei consultări publice.

Conform studiului, temele pentru acasă sunt considerate utile și necesare pentru îmbunătățirea învățării de cei mai mulți dintre respondenți. Cu toate acestea, se constată o preponderență a temelor repetitive, monotone și dificile, care întăresc ceea ce s-a predat la clasă. Profesorii se centrează pe explicarea sarcinilor și pe feedback-ul frontal, în timp ce elevii și părinții își doresc teme diferențiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ și eventual în echipă. Mai mult de jumătate dintre profesori declară că nu dau teme pentru vacanță.

Pe de altă parte, 75-80% dintre elevii şi părinții care au completat chestionarele consideră că temele sunt adesea prea obositoare și prea multe și că acestea consumă o mare parte din timpul liber. Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la neliniște, îngrijorare sau stres. Această afirmație este susținută cu prioritate de către părinți (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În același timp, aproape 80% dintre părinți afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.

În privința adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă și timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt polarizate: o parte consideră că temele pentru acasă trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora etc. La polul opus se situează opinia potrivit căreia această chestiune trebuie să fie și poate fi gestionată de către profesioniști (cadrele didactice), în funcție de particularitățile fiecărei clase, reglementarea acestei problematici fiind văzută drept o constrângere a libertății de acțiune a profesorilor.

Fetele şi băieții se raportează la teme în mod diferit. La nivel general, ponderea elevilor care susțin efectele pozitive ale temelor este mai mare în rândul fetelor, comparativ cu băieții.

Recomandările respondenților susțin acordarea unei atenții speciale nu doar tehnicilor de învățare independentă, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini, transferabile în efectuarea temelor pentru acasă, ci și tehnicilor de lucru în echipă, care contribuie la exersarea competențelor de comunicare, negociere, management al timpului etc., competențe transferabile în realizarea unor teme de grup.

Alte propuneri vizează nevoia de stabilire a unor teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, tradiționale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viața reală (proiecte, machete), diferențierea între teme zilnice și teme cu termen mai lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar, semestrial) pentru formarea/dezvoltarea abilităților și competențelor elevilor legate de managementul timpului, a responsabilității etc. De asemenea, apar recomandări privind utilizarea unor instrumente pentru monitorizarea temelor zilnice și săptămânale la nivelul clasei, care să sprijine cadrele didactice în stabilirea realistă a temelor (ex. caietul/jurnalul/graficul clasei, disponibil/accesibil pentru toți profesorii care predau la clasa respectivă).

Reamintim că demersul consultativ al MEN și al ISE are ca obiective corectarea unor disfuncționalități semnalate și identificarea unor noi abordări în ceea ce privește rolul temelor în procesul de învățare.

Studiul integral și sinteza de cercetare sunt disponibile pe site-ul Institutului de Științe ale Educației: http://www.ise.ro/temele-pentru-acasa-raport-de-consultare-nationala.

(www.edu.ro/FOTO arhivă avantaje.ro)

Etichete:
Profesorii vor fi plătiţi pentru asistenţa şi evaluarea lucrărilor de la examenul naţional de bacalaureat la nivelul anului 2024
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 14:38

Profesorii vor fi plătiţi pentru asistenţa şi evaluarea lucrărilor de la examenul naţional de bacalaureat la nivelul anului 2024

Profesorii vor fi plătiţi pentru asistenţa şi evaluarea lucrărilor de la examenul naţional de bacalaureat la nivelul anului trecut, potrivit...

Profesorii vor fi plătiţi pentru asistenţa şi evaluarea lucrărilor de la examenul naţional de bacalaureat la nivelul anului 2024
Leul s-a depreciat astăzi în raport cu euro, dar a crescut faţă de dolarul american
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 13:16

Leul s-a depreciat astăzi în raport cu euro, dar a crescut faţă de dolarul american

Moneda naţională s-a depreciat, luni, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Naţională a României (BNR) la 4,9765 lei, în creştere...

Leul s-a depreciat astăzi în raport cu euro, dar a crescut faţă de dolarul american
Preţul mediu al unui litru de benzină şi motorină s-a majorat în ultimele 30 de zile
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 07:29

Preţul mediu al unui litru de benzină şi motorină s-a majorat în ultimele 30 de zile

Preţul mediu al unui litru de benzină şi motorină s-a majorat în ultimele 30 de zile cu 6%. În Bucureşti, 1 litru de benzină standard se...

Preţul mediu al unui litru de benzină şi motorină s-a majorat în ultimele 30 de zile
Număr record de accidentări pe pârtiile din Poiana Braşov
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 06:26

Număr record de accidentări pe pârtiile din Poiana Braşov

A fost un număr record de accidentări în acest sfârşit de săptămână pe pârtiile din Poiana Braşov. Sâmbătă a fost ziua cu cele mai...

Număr record de accidentări pe pârtiile din Poiana Braşov
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 06:12

CNSP: Câştigul salarial mediu net lunar va creşte cu 6,2% în 2025; câştigul real se va majora cu 1,6%

Câştigul salarial mediu net lunar se va majora în 2025 cu 6,2%, până la 5.355 lei, iar cel real va creşte cu 1,6%, conform Prognozei 2024-2028,...

CNSP: Câştigul salarial mediu net lunar va creşte cu 6,2% în 2025; câştigul real se va majora cu 1,6%
Naţional duminică, 19 ianuarie 2025, 10:24

Zi plină pentru salvamontişti – 140 de persoane salvate de pe munte în ultimele 24 de ore

Salvamontiştii din întreaga ţară au avut, sâmbătă, o zi plină: au salvat de pe munte 140 de persoane. Dintre acestea, 47 au fost transportate...

Zi plină pentru salvamontişti – 140 de persoane salvate de pe munte în ultimele 24 de ore
Naţional duminică, 19 ianuarie 2025, 10:23

Energia eoliană a fost cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric, a anunţat ministrul energiei, Sebastian Burduja

Energia eoliană a fost aseară cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric, cu aproape 27% din total – a anunţat...

Energia eoliană a fost cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric, a anunţat ministrul energiei, Sebastian Burduja
Naţional duminică, 19 ianuarie 2025, 10:15

Sindicaliştii le cer politicienilor de la putere să discute direct cu oamenii

Sindicaliştii le cer politicienilor de la putere să discute direct cu oamenii, pentru că tensiunile sociale ar fi mari, iar butoiul de pulbere...

Sindicaliştii le cer politicienilor de la putere să discute direct cu oamenii