Cotaţiile petrolului continuă să scadă, însă combustibilul rămâne mai scump
Publicat de Andreea Drilea, 6 august 2022, 06:18
Realizator, Cristina Grecu: Cotaţiile petrolului continuă să scadă, iar vineri au ajuns la cel mai mic nivel din ultimele cinci luni. În paralel, benzina şi motorina urmează aceeaşi tendinţă de scădere uşoară, inclusiv în România.
Combustibilul rămâne însă mai scump cu 70% faţă de anul trecut, atât din cauza cotaţiilor, cât şi din cauza devalorizării leului. Pe termen scurt, tendinţa de scădere se va păstra, dar pe termen mediu există câteva semne de întrebare ce au legătură cu reducerea importului de petrol rusesc. Însă anumiţi analişti sunt optimişti. Corespondentul RRA, Bogdan Isopescu, explică.
Reporter: Preţul combustibilului a scăzut cu aproape 3% în această săptămână şi cu 5,5% în ultima lună. Barilul Brent, cotaţie reper pentru Europa, se tranzacţionează sub 100 de dolari, în speţă 468 de lei, cea mai redusă cotaţie după luna martie. În România, monitorul preţurilor arată că preţul benzinei în Bucureşti porneşte de la 7,64 de lei, iar cel al motorinei de la 8,31 de lei, cu aproximativ un leu mai puţin ca acum o lună. Analiştii spun că pe termen scurt tendinţa se va păstra.
Adrian Codirlaşu: vicepreşedintele CFA România – Probabil maximele le-am văzut, iar de acum încolo va mai scădea sau va rămâne relativ constant, dar deja a ajuns la nişte valori care erau înainte de izbucnirea acestui război.
Reporter: Pe termen mediu, însă există anumite incertitudini ce vin din alimentarea cu petrol sau produse rafinate, pentru că Uniunea Europeană reduce constant importul de petrol rusesc, import de care depinde. România, spre exemplu, produce doar 30% din necesarul de combustibil, restul de 70% fiind import, din care cea mai mare parte este rusesc, pe diferite rute. Adrian Codirlaşu afirmă însă că atât Europa, în general, cât şi România, în particular, au găsit alternative.
Adrian Codirlaşu: Statele Unite, Canada, Norvegia, ţările non-OPEC şi-au suplimentat producţia, /…/ Statele Unite au devenit numărul unu global la exportul de hidrocarburi, atât petrol, cât şi gaz natural.
Reporter: În România, atât scăderea cotaţiilor petrolului, cât şi cea a combustibililor nu o simţim prea mult, şi asta nu doar pentru că este o scădere uşoară, ci şi din cauza devalorizării leului în faţa dolarului, monedă prin care se tranzacţionează petrolul la nivel internaţional. Ca exemplu, dolarul era 4,1 lei în august anul trecut, iar astăzi este peste 4,8 lei. Rador/FOTO imagine ilustrativă