GFR lansează un serviciu de estimare a timpilor de sosire pentru transporturile feroviare de marfă
Publicat de Andreea Drilea, 17 mai 2021, 11:46
Grup Feroviar Român (GFR) lansează ETA Expert, un serviciu digital ce realizează estimări în timp real despre sosirea trenurilor sau vagoanelor la destinaţie sau în anumite staţii din parcurs, potrivit unui comunicat al companiei, remis, luni, AGERPRES.
Sistemul este unic în România şi Europa de Sud Est, fiind dezvoltat integral de o echipă internă de ingineri a GFR.
Soluţia propusă răspunde unei nevoi reale pentru transporturile de marfă realizate pe calea ferată, în contextul în care principalul concurent – transportul rutier are acces la o multitudine de soluţii de acest fel, care îi conferă un avantaj competitiv important.
‘În transportul rutier, posibilitatea de a estima ora sosirii la destinaţie a devenit o banalitate, pentru că astăzi avem cu toţii acces la numeroase aplicaţii dezvoltate de unele dintre cele mai mari companii de software din lume. În cazul industriei feroviare, dezvoltarea unei astfel de platforme este mai complexă, din cauza particularităţilor pe care le prezintă transportul pe calea ferată’, explică Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român şi coordonatorul acestui proiect.
De exemplu, un vagon poate fi ataşat la mai multe trenuri pe durata unui singur transport, astfel încât parametrii descriptivi ai deplasării sale trebuie monitorizaţi şi determinaţi pe întreg parcursul, încă de la încredinţarea expediţiei la transport. De asemenea, reţeaua feroviară nu este la fel de densă ca cea rutieră încât să permită întotdeauna rute alternative similare, dacă sunt anumite restricţii de trafic neprevăzute sau programate. Totodată, operatorii trebuie să fie mereu atenţi la diminuările de capacitate de transport şi să se adapteze în consecinţă. Nu este de neglijat nici starea infrastructurii feroviare, care influenţează şi afectează în mod direct activitatea operatorilor.
‘Până acum, Timpul Estimat de Sosire (Estimated Time of Arrival – ETA) lua în calcul o serie de parametri ideali, experienţa şi cunoştinţele dispecerului, dar adesea aceste estimări se dovedeau vagi şi dificil de realizat. Or ETA reprezintă un element strategic în procesul decizional cu privire la programarea şi punerea în circulaţie a oricărui transport de marfă, necesitând precizie de calcul şi accesibilitate’, explică Neculcea.
Sistemul de estimare foloseşte datele de trafic ale GFR din ultimii 5 ani. Informaţiile oferite se bazează pe metodele matematicii statistice consacrate şi pe experienţa anterioară a operatorului GFR exprimată în informaţii digitalizate, organizate corespunzător.
‘Soluţia ETA Expert este unică în Europa de Sud-Est, pentru că niciun alt operator nu oferă clienţilor un astfel de serviciu. Efortul nostru nu a urmărit însă un câştig concurenţial pe segmentul feroviar, ci – mult mai important – recuperarea unui decalaj pe care îl aveam ca industrie în faţa transportorilor rutieri’, subliniază Gruia Stoica, preşedintele şi fondatorul Grupului GRAMPET – Grup Feroviar Român.
‘Am arătat în repetate rânduri că, din foarte multe puncte de vedere, segmentul rutier din România beneficiază de avantaje competitive incorecte şi tratament preferenţial în detrimentul transportului pe calea ferată, în pofida dezavantajelor evidente pe care o astfel de strategie o are pe termen lung’ a arătat Stoica.
În timp ce discuţia din spaţiul public este monopolizată de proiecte de investiţii în infrastructura rutieră, calea ferată din România este afectată de ani de zile de subfinanţare, amintesc oficialii operatorului feroviar.
Acest lucru are impact imediat asupra vitezei de transport, care în cazul operatorilor feroviari a ajuns în anumite zone chiar şi la 17 kilometri pe oră. În acelaşi timp, accesul la reţeaua de cale ferată implică un cost foarte mare pentru transportatori, comparativ cu cheltuielile similare ce revin concurenţilor de pe şosea.
Nu sunt de neglijat nici riscurile de securitate care cresc proporţional cu cantitatea de marfă transportată, şi nici decalajul între forţa de muncă disponibilă şi costurile aferente, având în vedere nivelul de pregătire şi experienţă pe care trebuie să le aibă un mecanic de tren, precizează sursa citată. AGERPRES