Guvernul a aprobat participarea României la PISA 2025; elevii – evaluaţi şi la limba engleză
Publicat de Andreea Drilea, 24 martie 2023, 06:13 / actualizat: 24 martie 2023, 12:20
UPDATE – Guvernul a aprobat, vineri, participarea României la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor – PISA 2025, inclusiv la opţiunile internaţionale, fiind prevăzută testarea elevilor la limba engleză, precum şi chestionarul TIC pentru elevi, chestionare pentru părinţi şi pentru profesori.
Potrivit unui comunicat al Executivului, hotărârea adoptată prevede aprobarea participării României la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor – Programme for International Student Assessment (PISA), inclusiv la opţiunile internaţionale, şi anume: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinţi, Chestionarul pentru profesorii de ştiinţe, Evaluarea la Limbă străină – Engleză, Chestionarul pentru profesorii de Limba engleză, dezvoltate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).
România participă, pentru prima dată, la PISA 2025 – opţiuni internaţionale, precizează sursa citată.
Centrul Naţional PISA 2025 este Unitatea de Cercetare în Educaţie din cadrul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie.
Guvernul urmează să aprobe, vineri, un proiect de hotărâre privind participarea României la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor – PISA 2025, inclusiv la opţiunile internaţionale dezvoltate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.
În nota de fundamentare a proiectului se precizează că este important să fie asigurată participarea României la PISA 2025, având în vedere statutul său de membru al Uniunii Europene, de observator şi viitor membru OCDE.
‘Principalele schimbări preconizate ca urmare a participării României la PISA 2025 au în vedere următoarele aspecte: corelarea învăţământului românesc cu evoluţiile sistemelor de educaţie performante la nivel internaţional şi ca urmare, revizuirea propriilor performanţe prin raportare la celelalte ţări participante (identificarea domeniilor în care elevii români performează bine, din perspectiva competenţelor evaluate, precum şi a domeniilor care necesită îmbunătăţiri); indicatorii rezultaţi prin administrarea sistematică a ciclurilor de testare PISA constituie indicatori de tendinţă, de raportare a performanţelor sistemului educaţional românesc, atât la nivel european cât şi internaţional; proiectarea unor intervenţii adecvate, având în vedere faptul că datele obţinute se referă nu numai la nivelul achiziţiilor elevilor, ci şi la contextele învăţării; dezvoltarea de politici educaţionale bazate pe date de calitate – rezultatele sunt obţinute pe eşantion reprezentativ şi, prin urmare, sunt generalizabile la nivelul întregii populaţii şcolare investigate’, se arată în document.
*** Pe agenda şedinţei figurează şi un proiect de ordonanţă de urgenţă privind cadrul de desfăşurare a sprijinului financiar şi tehnic acordat de sistemul financiar-bancar în procesul de autorizare şi derulare a fondurilor destinate beneficiarilor programelor gestionate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
‘Ordonanţa de urgenţă propusă stabileşte cadrul de participare alături de instituţiile dedicate ale Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, a unor instituţii financiar-bancare în procesele de verificare preliminară administrativă şi la faţa locului asupra cheltuielilor efectuate de beneficiarii de finanţare’, conform notei de fundamentare.
Tot acolo se precizează că prin ordonanţa de urgenţă propusă vor fi reglementate următoarele aspecte:
– Cerinţe minime de eligibilitate a instituţiilor financiar-bancare participante;
– Prevederi aplicabile proiectelor finanţate prin Axa Prioritară IV – ‘Investiţii în activităţi productive’ Program operaţional Competitivitate 2014 – 2020; rolul partenerului bancar, mecanism de implementare şi obligaţii ale beneficiarilor;
– Prevederi aplicabile proiectelor finanţate prin Măsura 1. Schemă de minimis şi schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, Investiţia I3. Scheme de ajutor pentru sectorul privat Componenta C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (C9.I3.M1); rolul partenerului bancar, mecanism de implementare şi obligaţii ale beneficiarilor. AGERPRES/FOTO gov.ro