Cu ocazia primei părți a Sesiunii ordinare a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (Strasbourg, 22-26 ianuarie 2018), senatorul Viorel Badea, membru al Delegației Parlamentului României la APCE, a luat cuvântul cu privire la raportul având ca temă: “Protecția și promovarea limbilor regionale sau minoritare în Europa”, raportor fiind Rózsa Hoffmann (Ungaria, Grupul Partidului Popularilor Europeni).
În expunerea sa, senatorul Badea a menționat că: orice inițiativă care își propune să protejeze și să promoveze limbile regionale sau minoritare este lăudabilă atâta vreme cât nu există mize ascunse în spatele unui asemenea demers; România oferă protecție juridică pentru un număr de douăzeci de limbi regionale sau minoritare, fiind unul dintre statele europene cu cele mai multe limbi protejate, precum și cu un grad ridicat de îndeplinire a angajamentelor asumate în baza Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare, iar învățarea limbii materne și predarea în limba maternă sunt garantate de lege la toate nivelurile de educație, de la grădiniță până la universitate. Viorel Badea a relevat faptul că România promovează, în egală măsură, integrarea în societate a persoanelor aparținând minorităților naționale și interculturalitatea. În acest context, a precizat că statul român promovează politici care contribuie la edificarea unor societăți tolerante, bazate pe dialog intercultural, de natură să prevină conflictele de orice fel, care ar putea apărea ca urmare a unor politici care susțin segregarea minorității de majoritate. Este esențial, în opinia senatorului român, ca politicile în domeniul protecției drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale să aibă ca scop, pe de o parte, protecția și promovarea unor identități distincte (multiculturalismul), iar pe de altă parte, interacțiunea dintre aceste două identități distincte (interculturalismul). De asemenea, a menționat că România are în vedere acest tip de dialog între majoritate și minoritate, iar politicile autorităților de la București, în materia protecției minorităților naționale, sunt îndreptate, în mod necondiționat, către prezervarea, dezvoltarea și promovarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase. Senatorul român a evidențiat faptul că modelul educațional promovat de România în ceea ce privește educația în limba minorităților naționale a fost apreciat în diverse ocazii, cel mai recent exemplu fiind discursul ministrului ungar al afacerilor externe, cu prilejul deschiderii anului universitar 2017-2018 la secția maghiară a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, pentru cei 2100 de studenți români de etnie maghiară. În încheiere, senatorul Badea a subliniat că, de-a lungul timpului, coexistența pașnică în România între majoritate și cele 20 de minorități naționale a generat modele solide de bune practici care pot fi împărtășite statelor membre ale Consiliului Europei.