MENCS: Performanţa elevilor români s-a îmbunăţit la testarea OECD-PISA
Publicat de Andreea Drilea, 7 decembrie 2016, 07:53
Performanţa elevilor români pe scala generală de Ştiinţe la testarea OECD-PISA de anul trecut s-a îmbunătăţit semnificativ faţă de 2006, afirmă MENCS într-un comunicat remis marţi AGERPRES.
‘Raportul internaţional publicat marţi, 5 decembrie, de OECD, ‘Excellence and Equity in Education’ (vol. I), include informaţii referitoare la performanţele sistemului educaţional românesc în cadrul Programului OECD-PISA 2015 (Programul Internaţional OECD pentru Evaluarea Elevilor). Astfel, pe scala generală de Ştiinţe (domeniu principal în PISA 2015), România a înregistrat un scor mediu de 435 puncte, ocupând poziţia 48 din 70 ţări/economii cu baze de date validate. Din acest punct de vedere, România face parte din grupul de 11 ţări (între care Columbia, Israel, Portugalia şi Qatar) a căror performanţă medie la Ştiinţe s-a îmbunătăţit semnificativ între 2006 şi 2015′, afirmă MENCS.
Potrivit sursei citate, scorul mediu la Ştiinţe al ţărilor OECD este de 493 puncte, pe primele locuri poziţionându-se Singapore (556 puncte), Japonia (538 puncte), Estonia (534 puncte).
‘Din această perspectivă, rezultatele României pot fi comparate cu cele obţinute de state/economii precum Emiratele Arabe Unite, Uruguay, Cipru, Moldova, Albania şi Turcia’, susţine sursa citată.
Totodată, pe scala generală de Citire/Lectură (domeniu secundar în PISA 2015), România a înregistrat scorul mediu de 434 puncte (în creştere faţă de 2009 – 424 puncte), având performanţe similare cu Uruguay, Bulgaria sau Trinidad-Tobago şi superioare faţă de Mexic şi Thailanda.
‘Alături de Rusia şi Macao (China), România a înregistrat o rată accelerată de creştere a performanţelor de la o administrare la alta. Îmbunătăţirea performanţei medii s-a realizat prin creşterea ponderii elevilor cu performanţe de vârf (nivelurile 5 şi 6 pe scala PISA), fără înregistrarea, concomitentă, a reducerii ponderii elevilor cu performanţe scăzute (nivelul 2 şi sub nivelul 2 pe scala PISA)’, afirmă comunicatul de presă.
Pe scala generală de Matematică, de asemenea domeniu secundar în PISA 2015, România a înregistrat scorul mediu de 444 puncte (445 puncte în 2012, când Matematica a fost domeniu principal), având performanţe similare unor ţări precum Grecia, Bulgaria, Cipru sau Argentina şi peste Turcia, comparativ cu administrarea din 2012.
‘Pe scala performanţelor PISA 2015, la Ştiinţe au fost definite şapte niveluri de proficienţă. Nivelul 2 este considerat nivelul de bază necesar a fi atins de către un tânăr de 15 ani până la finalizarea învăţământului obligatoriu, pentru a putea funcţiona eficient în societatea cunoaşterii. La PISA 2015, 35% dintre elevii români se situează la nivelul 2. Sub nivelul 2, adică la nivelurile 1a, 1b şi sub nivelul 1b se situează 38,6% dintre elevi. Cumulat, la nivelurile superioare – 3, 4 şi 5 – se plasează 27,5% dintre elevii români’, precizează MENCS.
Acelaşi comunicat de presă susţine că pentru perioada 2006 – 2012 se remarcă o tendinţă de uşoară scădere a procentului elevilor cu performanţe sub nivelul 2: 2006 – 46,9%, 2009 – 44,4% şi 2012 – 37,3%.
Procentele elevilor cu performanţe de vârf, adică la nivelul 5 sau peste acest nivel, au fluctuat astfel: 2006 – 0,5%, 2009 – 0,4%, 2012 – 0,9% şi 2015 – 0,7%.
În România, Programul OECD-PISA 2015 s-a desfăşurat prin intermediul Centrului Naţional de Examinare şi Evaluare (CNEE).
Testarea propriu-zisă a avut loc în data de 22 aprilie 2015, fiind validate testele susţinute de 4.876 elevi de 15 ani din 182 de şcoli respondente, eşantionate de consorţiul OECD.
România a administrat instrumentele de evaluare în mod ‘tradiţional’, în format tipărit: fiecare elev participant a primit o broşură de test cu durata de lucru de două ore, conţinând o combinaţie de itemi de investigare a competenţelor de Ştiinţe, de Matematică şi de Citire/Lectură.
Au fost administrate 30 de tipuri de broşuri de test conţinând combinaţii de sarcini de lucru/itemi din cele trei domenii. Elevii au completat şi un chestionar de mediu socio-educaţional, cu durata de răspuns de 35-45 de minute. Directorii unităţilor de învăţământ participante au completat un chestionar de investigare a caracteristicilor etosului şcolii din perspectiva mediului şcolar, a ofertei educaţionale, a oportunităţilor de învăţare etc.
Programul OECD-PISA evaluează în ce măsură elevii aflaţi aproape de finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de bază esenţiale atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii. Raportul internaţional al ciclului de testare PISA 2015, precum şi toate informaţiile şi datele validate la nivel internaţional sunt disponibile pe www.pisa.oecd.org.
(Agerpres/FOTO arhivă bbc.com)