Ministerul Agriculturii va începe discuţii pe tema extinderii plafonării adaosurilor la produsele alimentare româneşti
Publicat de Andreea Drilea, 29 mai 2024, 18:41
Ministerul Agriculturii va începe în aproximativ două săptămâni discuţiile cu procesatorii şi cu reprezentanţii comercianţilor pe tema extinderii măsurii de plafonare a adaosurilor la toate produsele alimentare româneşti, iar proiectul de act normativ ar putea fi prezentat în cursul lunii viitoare.
Ministrul Florin Barbu a precizat că între noile prevederi autorităţile vor să introducă sancţiuni magazinelor care refuză să ofere la vânzare produse autohtone cu preţ mai mic decât cel al celor similare din import.
Florin Barbu: În cazul în care fac această practică comercială neloială şi delistează la un preţ mai mic decât cel din import, amenda va fi de 5% pe cifra de afaceri – şi vă spun că este o amendă foarte mare. Un adaos comercial de 20% peste cheltuielile directe şi indirecte cred că este un profit net pentru fiecare procesator şi pentru fiecare retailer. Va fi /…/ aşa cum am vorbit, fără materia primă. Plafonarea adaosului comercial a dus la reduceri între 8% şi peste 32% la raft. Este studiul pe care îl face Consiliul Concurenţei şi lunar ni-l transmit.
Precizările au fost făcute după o dezbatere organizată azi la Senat de Comisia Economică. Discuţiile au pornit de la probleme semnalate de unii producători români, care reclamă că le-au fost scoase în mod nejustificat alimente de pe rafturile unor mari magazine şi le acuză pe acestea că descurajează firmele autohtone şi le obligă să reducă preţurile astfel încât să poată fi păstrate adaosuri mari.
Preşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România, George Bădescu, spune însă că nu este în interesul lor să nu ofere produsele româneşti, căutate de clienţi, iar situaţiile prezentate sunt punctuale şi nu trebuie generalizate.
George Bădescu: Unele probleme sunt legate poate de aspectele comerciale de capacitate, de logistică; altele, după părerea noastră, sunt unele punctuale – adică relaţia comercială a mers bine cu cinci retaileri şi n-a mers bine cu unul, deci este o situaţie particulară. Avem de lucru în continuare şi probabil asta e una dintre temele care rămâne în continuare: să lucrăm şi cu domnii senatori, dar şi în interior, ca să spun aşa. Fiecare reţea are propria politică comercială, însă acesta este obiectivul, şi anume ca să fie majoritare la raft, şi acest lucru are o explicaţie simplă: consumatorul le cere. În final, consumatorul este cel care decide, cel la care ne raportăm.
(RADOR/FOTO radioiasi.ro)