(UPDATE) S-a propus introducerea unui mecanism prin care să se intervină punctual la unele produse care înregistrează fluctuaţii mari de preţ
Publicat de gabrielarotaru, 17 ianuarie 2024, 17:40
UPDATE – Reprezentanţii marilor lanţuri de magazine au propus, la discuţia pe care au avut-o astăzi cu ministrul Agriculturii, introducerea unui mecanism prin care să se intervină punctual la unele produse care înregistrează fluctuaţii mari de preţ şi să nu mai fie prelungită plafonarea adaosului comercial.
Directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale, George Bădescu, a atras atenţia că în piaţă funcţionează concurenţa, iar performanţa companiilor trebuie să decidă serviciile şi preţurile în relaţia cu consumatorii.
George Bădescu: Să nu uităm, ne aflăm într-o concurenţă foarte mare şi în interiorul Uniunii Europene. Uneori poate nu ne amintim lucrul ăsta prea bine. De aceea, trebuie să ţinem la piaţa românească şi la imaginea şi la prestigiul acestei pieţe, pentru că până la urmă vorbim de produse româneşti. Să nu uităm, aceste produse pot să meargă şi pe alte pieţe. Va fi greu să cucerim alte pieţe dacă noi nu avem grijă de piaţa noastră. Deci, din acest punct de vedere, acest mecanism pe care îl gândim putem să-l şi discutăm şi să găsim soluţii acolo unde lucrurile nu sunt în regulă.
Ministrul Agriculturii Florin Barbu a anunţat că, aşa cum au solicitat retailerii, o discuţie legată de oportunitatea de a prelungi plafonarea adaosului comercial va avea loc şi cu premierul.
(RADOR)
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, va avea miercuri, începând de la ora 9:30, o întâlnire cu reprezentanţii retailerilor, discuţiile axându-se cu precădere pe subiectul prelungirii măsurii de plafonare a adaosului comercial pentru alimentele de bază cu încă trei luni.
Barbu a precizat luni, la finalul unei întâlniri cu mediul asociativ, că îşi doreşte prelungirea acestei măsuri şi după data de 31 ianuarie 2024, luând în calcul şi introducerea de noi produse pe listă, iar ‘mielul’ ar putea fi unul dintre acestea, însă a menţionat că decizia va fi luată numai după ce avea discuţii cu asociaţiile din procesare din industria alimentară şi cu retailerii.
Subiectul a fost abordat şi marţi după întâlnirea cu reprezentanţii industriei alimentare, dar şeful MADR a transmis că nu va lua nicio decizie fără dialog. ‘O să avem o discuţie cu industria şi cu retailerii, şi împreună vom lua decizia aceasta. Nu fac nimic fără dialog. Voi aduce un proces verbal semnat şi către domnul prim-ministru şi bineînţeles este o decizie politică şi o decizie în Guvern care se va lua până la 31 ianuarie, atunci când expiră această ordonanţă. Mă bucur că se vorbeşte de acest proiect de ordonanţă, pentru că nimeni nu-i dădea crezare când a fost aprobat în Guvernul României. Indicele preţului de consum arată foarte clar că pe anumite categorii de produse sunt scăderi semnificative în anul 2023 faţă de 2022, atunci când ordonanţa nu era ordonanţă de plafonare a adaosului comercial în România’, a transmis marţi seara Florin Barbu.
Ordonanţa de Urgenţă nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare a intrat în vigoare pe 1 august 2023 şi viza 14 grupe de produse alimentare: pâinea, laptele de vacă proaspăt, brânză telemea de vacă vrac, iaurt simplu din lapte de vacă, făină albă de grâu, mălai, ouă, ulei de floarea soarelui, carne proaspătă de pui, carne proaspătă de porc, legume proaspete vrac, fructe proaspete vrac, cartofi proaspeţi albi vrac, zahăr alb tos.
La finele lunii octombrie, Guvernul a aprobat prelungirea cu 90 de zile a măsurii de limitare a adaosului comercial la unele alimente, incluzând şi noi produse în această listă, în total fiind 21. Astfel, lista produselor cu adaos comercial plafonat a fost extinsă cu: orez – bob rotund, cozonac, bulion de roşii, smântână 12% grăsime, margarină, drojdie, pere, usturoi şi carne tocată. (Agerpres/ FOTO radioiasi.ro)