Ascultă Radio România Iași Live

Noul regulament pentru traseele de transport interjudeţean

Noul regulament pentru traseele de transport interjudeţean

Publicat de , 9 octombrie 2018, 14:30

Noul regulament pentru traseele de transport interjudeţean urmăreşte îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă şi de confort pentru călători şi încurajarea unei concurenţe reale pe piaţă, a afirmat ministrul transporturilor, Lucian Şova, în cadrul unei dezbateri pe această temă.

Documentul, prin care se elimină criteriul de vechime pentru atribuirea licenţelor de traseu, ar urma să intre în vigoare la 1 iulie 2019 şi ţine cont de multe dintre recomandările făcute de Consiliului Concurenţei, a explicat Lucian Șova.

Lucian Şova: Oricine, oricând să poată să solicite efectuarea unui transport prin curse regulate de pasageri interjudețean. Trebuie avute în vedere și alte criterii precum nivelul de siguranță în trafic, gradul de confort de accesibilitate, dotarea cu instalații de aer condiționat, asigurarea cerințelor de accesibilitate la nevoia persoanelor cu dizabilități și, mai ales, nivelul tarifului de călătorie practicat pe traseu, kilometrii sau grupa de trasee.

Reprezentanţii firmelor de transport persoane consideră, însă, că în noua formă a regulamentului nu a fost realizată transparent şi este lipsită de fundamentare.

Augustin Hagiu, reprezentantul Federaţiei Operatorilor Români de Transport: Eu nu contest principiile enunțate de domnul ministru și alte chestiuni de genul ăsta. Contest baza, fundamentarea tehnică care este greșită, într-un amalgam a două acte normative europene. Accesul la piața de transport public, în coroborare cu regulamentul privind servicii /…/ publice. Aici este problema. Și nu aveți în același timp la dispoziție niciun studiu de impact.

Potrivit unei informaţii de ultimă oră, transportatorii au amenințat că dacă Ministerul de resort nu va retrage noul regulament în 48 de ore, ei vor opri cursele de autocare din ţară, iar câteva sute de mii de călători vor fi afectaţi. (Agerpres/FOTO adevarul.ro)


Transportatorii de persoane vor înceta efectuarea curselor regulate între judeţe şi în interiorul acestora începând de joi, la ora 12:00, dacă proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere nu va fi retras, anunţat, marţi, Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).

„Începând de acum în 48 de ore cheia va fi scoasă din contact. Mai exact, joi, la ora 12:00, cheia este scoasă din contact şi cei care au curse nu le vor mai efectua. Cred că la acest demers se vor ralia toţi patronii de firme, nu doar cei care fac şi (transport – n. r.) interjudeţan şi judeţean, ci şi cei care fac judeţean”, a afirmat Hagiu, după dezbaterea publică organizată de Ministerul Transporturilor pe marginea acestui proiect.

Potrivit liderului FORT, în urma acestei decizii a transportatorilor, vor fi afectate 800.000-900.000 de persoane.

Vorbim despre 800.000-900.000 de pasageri zilnic pe cursele interjudeţene. Dar cifrele nu mai corespund deloc cu 2013, când actualul program de transport a intrat în funcţiune”, a precizat el.

În opinia preşedintelui FORT, acest ordin este „o bombă atomică pentru piaţa de transport din România, pentru că se produce haos”.

Acest ordin trebuie retras, pentru că altfel el va reprezenta o bombă atomică pentru piaţa de transport din România din simplul motiv că se produce haos. Adică ceea ce în momentul de faţă este ordonat urmează să producă haos. Nu se va mai înţelege nimeni cu nimeni, pasagerul nu va şti în ce microbuz sau autobuz să se urce. Liberalizarea este un proces care trebuie să aibă la bază o perioadă tampon de pregătire a pieţei de transport. Nu putem veni în 2018 să anunţăm în 2019 liberalizare pentru că în înseamnă fie că avem un interes material direct, ca instituţii ale statului sau reprezentanţi ai lor, fie că efectiv suntem inconştienţi”, a afirmat reprezentantul FORT.

Augustin Hagiu consideră că acest proiect de ordin „nu este despre liberalizare, ci este un amestec gândit în Ministerul Transporturilor” şi va avea două efecte.

„Pe de o parte, cumpărarea vehiculelor absolut degeaba, pentru că ele nu vor fi niciodată amortizate, nu vor atinge obiectivele pentru care au fost cumpărate şi, doi, inrarea pe piaţă a unora care ar fi putut în 5 ani sau 6 în perioada de valabilitate a programului actual de transport să acceseze curse care nu sunt interesante pentru unii”, a explicat el.

De asemenea, Hagiu susţine că intrarea în vigoare a ordinului în forma în care este va duce la canibalizarea pieţei de transport persoane interjudeţean.

„Piaţa se va canibaliza şi probabil exact cum au fost începuturile, în ’90 şi ceva, operatorii vor sta cu topoarele şi cu pistoalele să-şi păzească traseele pentru a lua bruma de pasageri care a mai rămas în România. Probabil ministrul nu ştie că anul acesta, faţă de anul trecut, încă 40.000 de oameni în plus, deci ajungem la vreo 160.000 de cetăţeni români, forţă de muncă activă, ies din fluxurile noastre de pasageri pentru că migrează în afara ţării. Pentru pasageri, în momentul de azi ai cât de cât o regulă, un program al transporturilor care este afişat pe site-ul ARR. Vezi la cât ai autobuzul, te duci în autogară, ştii care este transportatorul. În momentul în care vor ajunge 30 de operatori pe aceeaşi cursă, la aceeaşi oră, din acelaşi oraş către aceeaşi destinaţie, aia se numeşte canibalizare. Cum poate explica ministrul Transporturilor de ce nu pleacă 6 locomotive la aceeaşi oră, din aceeaşi gară, pe aceeaşi linie. Asta vrea să facă dânsul cu rutierul. Să plece 6 locomotive pe aceeaşi trasă, la aceeaşi oră pe aceeaşi cursă. Este absolut nefiresc”, a subliniat acesta.

Liderul FORT a mai spus că acest ordin nu înseamnă concurenţă.

Nu înseamnă concurenţă. Spre deosebire de sistemul liberalizat despre care toată Europa vorbeşte, dar nicăieri nu se aplică în mod corect, adică accesul liber pe bază de cerere depusă pur şi simplu te duci şi faci traseul, în condiţiile astea lucrurile stau altfel. În liberalizare nimeni nu te pune să cumperi vehiculul înainte de a primi licenţa de traseu. În 48 de ore începând de acum cheile trebuie scoase din contact. Este consens la nivel general. În 48 de ore ordinul trebuie retras. Şi dacă este, să ne aşezăm la masa discuţiilor, avem din păcate multe probleme pe care ministrul cu siguranţă nu le cunoaşte, care trebuie discutate, dar cu specialişti, nu cu cei care au conceput acest ordin”, a adăugat Augustin Hagiu.

Întrebat dacă vor mai fi proteste ale transportatorilor, acesta a răspuns că nu mai e cazul.

Nu mai e cazul de niciun protest. Singura formă de protest este să îţi scoţi cheia din contact. A scoate cheia din contact nu este similar cu a bloca drumul, ci este efectiv de a refuza să îţi desfăşori activitatea până la momentul în care acest ordin devine istorie şi intrăm pe o discuţie serioasă”, a conchis el.

La rândul său, preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a susţinut necesitatea opririi transportului de persoane până la retragerea proiectului.

Noi dorim retragerea acestui ordin. Dacă domnul ministru şi-a pus în cap să facă o liberalizare, nu avem nimic împotrivă, dar nu poţi să o faci peste noapte. Până şi pachetul de mobilitate la UE despre care se discută şi care probabil va fi aprobat peste un an, doi, trei, patru îţi dă un anumit timp – 5 ani, 10 ani, ca să te pui la punct. Deci, nu putem face peste noapte. Domnul Şova vrea să legalizeze cabotajul în România pe transportul de persoane. El a zis: ‘băgăm experienţă similară ca să-i punem şi pe transportatorii internaţionali’. Eu propun, dacă nu retrage, să oprim transportul de persoane interjudeţean şi judeţean în România total. Nu putem lăsa ca pirateria să conducă afacerile legalizate ale transportatorilor autorizaţi din România”, a susţinut Ştefănescu.

(Agerpres/FOTO legalmagazin.ro)

Etichete:
Liderii coaliţiei de guvernare se vor reuni pentru a analiza sondajele interne referitoare la intenţia de vot la alegerile prezidenţiale din luna mai
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 13:38

Liderii coaliţiei de guvernare se vor reuni pentru a analiza sondajele interne referitoare la intenţia de vot la alegerile prezidenţiale din luna mai

Liderii partidelor din coaliţia de guvernare se vor reuni de la ora 18:00 la Palatul Victoria pentru a analiza sondajele interne referitoare la...

Liderii coaliţiei de guvernare se vor reuni pentru a analiza sondajele interne referitoare la intenţia de vot la alegerile prezidenţiale din luna mai
Leul s-a depreciat astăzi în raport cu euro, dar a crescut faţă de dolarul american
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 13:16

Leul s-a depreciat astăzi în raport cu euro, dar a crescut faţă de dolarul american

Moneda naţională s-a depreciat, luni, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Naţională a României (BNR) la 4,9765 lei, în creştere...

Leul s-a depreciat astăzi în raport cu euro, dar a crescut faţă de dolarul american
Preţul mediu al unui litru de benzină şi motorină s-a majorat în ultimele 30 de zile
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 07:29

Preţul mediu al unui litru de benzină şi motorină s-a majorat în ultimele 30 de zile

Preţul mediu al unui litru de benzină şi motorină s-a majorat în ultimele 30 de zile cu 6%. În Bucureşti, 1 litru de benzină standard se...

Preţul mediu al unui litru de benzină şi motorină s-a majorat în ultimele 30 de zile
Număr record de accidentări pe pârtiile din Poiana Braşov
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 06:26

Număr record de accidentări pe pârtiile din Poiana Braşov

A fost un număr record de accidentări în acest sfârşit de săptămână pe pârtiile din Poiana Braşov. Sâmbătă a fost ziua cu cele mai...

Număr record de accidentări pe pârtiile din Poiana Braşov
Naţional luni, 20 ianuarie 2025, 06:12

CNSP: Câştigul salarial mediu net lunar va creşte cu 6,2% în 2025; câştigul real se va majora cu 1,6%

Câştigul salarial mediu net lunar se va majora în 2025 cu 6,2%, până la 5.355 lei, iar cel real va creşte cu 1,6%, conform Prognozei 2024-2028,...

CNSP: Câştigul salarial mediu net lunar va creşte cu 6,2% în 2025; câştigul real se va majora cu 1,6%
Naţional duminică, 19 ianuarie 2025, 10:24

Zi plină pentru salvamontişti – 140 de persoane salvate de pe munte în ultimele 24 de ore

Salvamontiştii din întreaga ţară au avut, sâmbătă, o zi plină: au salvat de pe munte 140 de persoane. Dintre acestea, 47 au fost transportate...

Zi plină pentru salvamontişti – 140 de persoane salvate de pe munte în ultimele 24 de ore
Naţional duminică, 19 ianuarie 2025, 10:23

Energia eoliană a fost cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric, a anunţat ministrul energiei, Sebastian Burduja

Energia eoliană a fost aseară cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric, cu aproape 27% din total – a anunţat...

Energia eoliană a fost cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric, a anunţat ministrul energiei, Sebastian Burduja
Naţional duminică, 19 ianuarie 2025, 10:15

Sindicaliştii le cer politicienilor de la putere să discute direct cu oamenii

Sindicaliştii le cer politicienilor de la putere să discute direct cu oamenii, pentru că tensiunile sociale ar fi mari, iar butoiul de pulbere...

Sindicaliştii le cer politicienilor de la putere să discute direct cu oamenii