Ovidiu Miculescu: RADIO ROMÂNIA, cel mai important jucător pe piaţa culturală media
Publicat de gabrielarotaru, 1 noiembrie 2014, 13:20
Preşedintele-director general al SRR, Ovidiu Miculescu, susţine că, într-o perioadă în care se găsesc din ce în ce mai puţini bani pentru cultură, Radio România face gesturi culturale importante pentru românii din România şi din lume.
La aniversarea a 86 de ani de existenţă a RADIO ROMÂNIA, preşedintele-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, a fost invitatul rubricii „Apel matinal”, unde a vorbit despre proiectele Radioului public.
Miculescu a afirmat că Radioul public îşi îndeplineşte misiunea foarte bine, dovadă fiind cele 5 milioane de ascultători, care, oriunde ar fi, ascultă zilnic RADIO ROMÂNIA.
El a menţionat că RADIO ROMÂNIA a devenit în ultima perioadă cel mai important jucător pe piaţa culturală media din România, într-o perioadă agitată din punct de vedere politic şi deloc simplă, din punct de vedere economic.
Interviul integral acordat de preşedintele-director general, Ovidiu Miculescu:
Florin Helmis: Îl avem acum în studio, alături, invitat pe dl Ovidiu Miculescu, preşedinte director general al Societăţii Române de Radio. Invitat, cred că nu e bine zis. Sunteţi acasă, dle director!
Ovidiu Miculescu: Bună dimineaţa! Sigur că da, aşa cred şi eu, că suntem acasă.
Florin Helmis: Radioul s-a schimbat, păstrându-şi esenţa. Vă întreb: în ce fel îşi îndeplineşte Radioul public misiunea pe piaţa media, atât de diversă – şi mă refer în primul rând la coordonatele culturale, educative şi, de ce nu, şi de divertisment?
Ovidiu Miculescu: Cred că Radioul public îşi îndeplineşte misiunea bine sau foarte bine, pentru că dovadă sunt cei 5 milioane de ascultători, de români, care, oriunde ar fi, ne ascultă zi de zi. Este cea mai bună dovadă că ceea ce facem aici, facem bine. Categoric, RADIO ROMÂNIA a devenit în ultima perioadă cel mai important jucător pe piaţa culturală media din România, cultura face parte din filonul existenţei unei naţiuni, într-o perioadă extrem de agitată din punct de vedere politic, o perioadă deloc simplă economic. Se găsesc tot mai puţin timp, tot mai puţini bani pentru cultură. Cultura este extrem de importantă şi RADIO ROMÂNIA, sigur, pe coordonatele misiunii publice, face gesturi culturale extrem de importante pentru românii din România şi din lume, cei care ne ascultă. Totodată, RADIO ROMÂNIA este un vector de educaţie, pentru că educaţia prin cultură şi chiar şi educaţia în sine reprezintă, din nou, sau de asemenea, lucruri extrem de importante pentru prezentul şi pentru viitorul unei naţiuni. Aşa că RADIO ROMÂNIA, din acest punct de vedere, performează, ori, acest lucru se simte, calitatea şi nivelul performanţei creşte, reacţiile pe care noi le avem din piaţă, inclusiv, ştiu eu, starea de uşoară nelinişte a competitorilor din piaţă ne arată lucrul acesta. Suntem extrem de focusaţi pe ceea ce avem de făcut. RADIO ROMÂNIA are o echipă importantă de profesionişti, de oameni foarte dedicaţi misiunii publice, serviciului public şi doresc să le adresez în primul rând colegilor mei din RADIO ROMÂNIA un călduros „La Mulţi Ani!”, să le mulţumesc pentru ceea ce fac zi de zi şi să îi asigur că numai prin ridicarea nivelului de performanţă, nivelului de competitivitate, vom reuşi să îi servim cât mai bine pe cei care ne plătesc, cei care ne ascultă şi cei care ne fac să existăm.
Florin Helmis: Făceam un test azi-dimineaţă, domnule director, nu am mai dat telefoanele, nu le-am mai comunicat, telefoanele pe care ei ne sună de obicei şi nici telefonul pe care trimit SMS-uri. Nu a fost loc pe ecran de mesaje, deja ascultătorii ne cunosc telefoanele, ştiu unde să se adreseze, ştiu unde să trimită SMS-uri. Legătura e foarte strânsă cu publicul.
Ovidiu Miculescu: Este un proces care, din punctul meu de vedere, trebuie să continue, pentru că o medie care nu interacţionează extrem de puternic cu ascultătorii săi este o medie în acvariu, or acest lucru nu trebuie să se întâmple. În ultima perioadă, în ultimii doi ani, trei ani, RADIO ROMÂNIA s-a deschis mult către public, iar un lucru extrem de important pe care aş vrea să îl subliniez, pentru că apare întrebarea asta, de ce ne ascultă atâta lume? În primul rând, pentru că suntem credibili, deci nu cădem…
Florin Helmis: În exagerări…
Ovidiu Miculescu: Nu cădem în patima facilului, a tabloidului, suntem extrem de serioşi, extrem de dedicaţi, extrem de documentaţi, echilibraţi, oneşti. Încercăm să reacţionăm rapid, să informăm corect, ori aceste ingrediente care, practic, sunt elementele care constituie industria duc către rezultatul pe care îl avem. Sigur, încă drumul este lung, nu aş vrea să înţeleagă cineva că, mă rog, credem despre noi că suntem foarte buni şi că nu mai avem nimic de făcut. Absolut. Nu, este un proces continuu, care se desfăşoară cu efort, cu multă atenţie, cu dedicaţie şi nu în ultimul rând, cu pasiune.
Florin Helmis: Multe proiecte ambiţioase a dus Radioul până la capăt, probabil va mai duce în zona aceasta, a culturii, a educaţiei, să amintim numai Gaudeamus, spre exemplu, Târgul de Carte şi Înţelepciune. Sunt turneele orchestrelor noastre.
Ovidiu Miculescu: Sunt două tipuri de evenimente unice în lume – şi chiar în lume, nu doar în Europa.Vorbesc despre Gaudeamus, care, sigur, pe lângă faptul că suntem singura medie publică care organizează, finanţează, deci generează un eveniment educativ-cultural de o asemenea anvergură – Gaudeamus a intrat printre primele zece târguri de carte din Europa, nu? – într-o eră a Internetului, aducem zeci de mii de oameni pe zi la Gaudeamus, tineri foarte mulţi care se întorc la carte. În al doilea rând, este acest Festival al Orchestrelor Radio, Festival Internaţional al Orchestrelor Radio şi, iată, nu este un paradox, este o realitate: până la urmă, în lume ieşim cu cultura. Asta România „vinde” cel mai bine. Aş vrea să vă mai spun un lucru important, cred eu. Radioul este depozitarul acestei extraordinare Arhive de Aur. Pot să îi anunţ pe ascultătorii noştru că în acest moment, întreaga Arhivă de Aur a Radioului public este digitalizată.
Florin Helmis: Fonoteca noastră de aur.
Ovidiu Miculescu: Absolut. Este un lucru important, s-a muncit foarte mult, dar este o realizare importantă, pentru că este o acţiune…
Florin Helmis: Un tezaur, da.
Ovidiu Miculescu: Absolut, pe care în momentul acesta l-am securizat şi generaţiile care vin vor avea acces la el.
Florin Helmis: Aţi vorbit despre proiectele astea ambiţioase cu care Radioul, iată, a ieşit în lume, iese în lume, cum spuneaţi. Poate unici suntem, din punctul ăsta de vedere.
Ovidiu Miculescu: Să ştiţi că nu exagerez absolut deloc. Din aceste două puncte de vedere suntem unici şi Radioul este în momentul acesta, să ştiţi, una dintre cele mai puternice medii publice din Europa. Europa şi mediile publice din Europa traversează o perioadă grea, o perioadă complicată.
Florin Helmis: Concurenţa extraordinară.
Ovidiu Miculescu: Situaţia financiară, situaţia economică, mă rog, politicul joacă foarte puternic în anumite zone. Din punctul ăsta de vedere suntem bine.
Florin Helmis: Suntem bine. Pentru că aţi adus vorba de partea economică, dle director, avem suficienţă stabilitate economică? Ma refer la Radio, evident.
Ovidiu Miculescu: Categoric, da. SRR este o societate în momentul acesta extrem de stabilă financiar, cu rezerve imporante. Reuşim să administrăm şi să ne gestionăm activitatea, să ne realizăm proiectele, să ne facem investiţiile. Sigur, sunt extrem de multe lucruri de făcut, dar rezerva pe care o avem şi modul în care funcţionează această societate demonstrează că lucrurile sunt în regulă. Plus că gestionăm banii celor care plătesc taxa, or acest lucru înseamnă o responsabilitate care de multe ori nu te prea lasă să dormi noaptea.
Florin Helmis: Cred.
Ovidiu Miculescu: Dar stăm foarte bine şi avem – adică, putem fi liniştiţi din punctul acesta de vedere, pentru că atunci când stai bine, echilibrat financiar, te poţi gândi la lucruri.
Florin Helmis: Şi dormi altfel.
Ovidiu Miculescu: Să ştiţi că asta, cu dormitul, eu le-am spus colegilor mei manageri, unul din primele lucruri pe care le-am spus, sigur, în discuţiile noastre, că unul din lucrurile pe care mi le-aş dori este ca măcar cu o oră sau două să scurteze somnul pe noapte.
Florin Helmis: Ar fi un câştig pentru Radio.
Ovidiu Miculescu: Absolut, absolut, pentru că nu este o instituţie uşoară, este o instituţie complicată, o instituţie mare, din punctul meu de vedere, puţin cam mare, dar ştim ce avem de făcut.
Florin Helmis: Sper să ne spuneţi la timp.
Ovidiu Miculescu: Categoric. Să ştiţi că competiţia şi performanţa asigură, ca în orice loc, locul de muncă. Adică, nu cred că putem…
Florin Helmis: Acesta va fi criteriul.
Ovidiu Miculescu: Absolut, absolut. Ori, ştiţi cum e? Trebuie să performăm, este absolut obligatoriu.
Florin Helmis: Mai e loc?
Ovidiu Miculescu: Absolut.
Florin Helmis: Mai e loc de mai bine…
Ovidiu Miculescu: Mi-aş dori ca întreaga instituţie, deci, toţi, angajaţii, să alerge şi să performeze în acelaşi ritm. Sunt încă lucruri de rezolvat, sunt încă lucruri de rezolvat şi nu are rost să ne minţim singuri şi e o realitate, dar, repet, ne ţine în funcţiune capacitatea de a performa şi de a demonstra că suntem buni profesional.
Florin Helmis: Să dea Dumnezeu să aveţi dreptate şi ceea ce gândiţi acum să se împlinească, adică să umplem şi golul ăsta care a mai rămas până spre perfecţiune.
Ovidiu Miculescu: Există, perfecţiunea e un termen…
Florin Helmis: Greu de atins, dar e bine să ne fixăm acest deziderat, pentru a ajunge cât mai sus.
Ovidiu Miculescu: Întotdeauna, ştiţi, copilul nostru este cel mai frumos, cel mai deştept, instituţia în care lucrăm este cea mai bună, dar nu… vă asigur că ştiu exact ce spun şi rezultatele, audienţele, rezultatele financiare, proiectele pe care le desfăşurăm stau dovadă.
Florin Helmis: Că suntem totuşi pe drumul bun.
Ovidiu Miculescu: Suntem, nu totuşi, suntem chiar pe drumul bun, da, da.
Florin Helmis: O ultimă întrebare, dle director. Aţi vorbit, aţi plasat Radioul şi în plan intern, şi în plan extern, în peisajul mass media, locul pe care îl ocupă în acest peisaj. Ce loc ocupă în inima dumneavoastră?
Ovidiu Miculescu: Grea întrebare. Practic, în momentul acesta…
Florin Helmis: Nu e a mea, e de la ascultători, să ştiţi.
Ovidiu Miculescu: Practic, în momentul acesta, Radioul îmi ocupă viaţa, pentru că timpul, oricum, mi-l ocupă în proporţie de 80-90%, deci, merg acasă şi dorm câteva ore pe noapte, în rest, timpul meu se petrece în Radio.
Florin Helmis: Una mai puţin, vă rog, da? Am glumit, fireşte…
Ovidiu Miculescu: Dacă reduc de la patru ore de somn pe noapte la trei, cred că nu mai pot funcţiona în celelalte ore. E familia, sunt copiii, e soţia mea, e mama, şi Radioul, adică, în momentul acesta, sunt cinci-şase entităţi în viaţa mea, dintre care, categoric, unul este Radioul, pe care ceilalţi sunt invidioşi, pentru că oricum, îmi petrec mult mai mult timp cu Radioul decât cu ei.
Florin Helmis: Vă mulţumim frumos pentru participarea la emisiune, pentru gândurile frumoase şi pentru proiectele ambiţioase pe care ni le-aţi dezvăluit astăzi.
Ovidiu Miculescu: Vă mulţumesc frumos şi aş vrea să mulţumesc ascultătorilor noştri, să îi felicit încă o dată pe colegii mei, să îi asigur pe ascultătorii noştri că suntem extrem de responsabili, că ştim ceea ce facem, că suntem dedicaţi misiunii publice şi serviciului public sută la sută şi că tot ceea ce facem, facem doar pentru a-i servi.
Florin Helmis: Mulţumim şi încă o dată, „La Mulţi Ani!”
Ovidiu Miculescu: „La Mulţi Ani!” şi dumneavoastră!
(politicaromaneasca.ro/ FOTO Alexandru Dolea)