Petrescu: Guvernul a aprobat constituirea unei comisii care va inventaria și preda documentele din arhiva SIPA
Publicat de Andreea Drilea, 31 mai 2017, 14:20 / actualizat: 31 mai 2017, 15:26
UPDATE ora 16:00 – Guvernul a aprobat, miercuri, o hotărâre privind constituirea unei comisii care va inventaria și preda documentele din arhiva SIPA către instituțiile care au competențe în domeniu, a anunțat purtătorul de cuvânt al Executivului, Alina Petrescu.
„Astăzi, Guvernul a aprobat printr-o hotărâre constituirea unei comisii care va inventaria și preda documentele din arhicunoscuta arhivă SIPA. Documentele, după inventarierea și eventuala modificare a gradului de clasificare a lor, vor fi predate către instituțiile care au competențe în domeniu”, a spus Alina Petrescu.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Executivului, proiectul de hotărâre s-a aflat în consultare publică timp de aproape un an.
„Hotărârea privind desecretizarea arhivei se află pe site-ul Ministerului Justiției încă de anul trecut, mai exact din 25.07.2016. Este și acum acest proiect postat pe site, deci condiția de consultare publică nu doar că este îndeplinită, dar proiectul este în consultare publică, dacă mai stăm puțin, de un an”, a arătat Alina Petrescu.
O hotărâre de Guvern privind desecretizarea arhivei SIPA se află pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei de miercuri a Executivului, a anunţat premierul Sorin Grindeanu.
‘Al doilea punct, care se află pe ordinea suplimentară, este hotărârea de Guvern privind desecretizarea arhivei SIPA. E un lucru despre care s-a tot vorbit, s-a discutat, astăzi adoptăm hotărârea de Guvern’, a declarat Grindeanu, la începutul şedinţei Executivului de miercuri.
La rândul său, ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a afirmat că în arhiva SIPA sunt multe categorii de informaţii, care vor fi tratate ‘în mod adecvat’.
‘Arhiva SIPA a revenit periodic în dezbaterea publică. (…) Noi propunem prin hotărârea de Guvern desecretizarea arhivei SIPA, precum şi a celor două rapoarte întocmite de către comisiile care au lucrat în arhivă în 2008, rapoarte care au fost secretizate. Unul dintre ele are şi o anexă. (…) În arhivă, probabil, că sunt multe informaţii, multe categorii de informaţii. Le vom trata în mod adecvat: informaţiile cu privire la viaţa privată, informaţiile având caracterul de secret de serviciu, cele privind activitatea funcţionarilor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, cele privind secretele de serviciu, cele privind posibile infracţiuni, mă rog, conţinute în respectivele înscrisuri’, a spus Tudorel Toader.
Potrivit ministrului Justiţiei, într-o perioadă de trei ani, o comisie urmează să definitiveze inventarul acestor informaţii.
‘După procedurile legale, dând vocaţie fiecărui tip de document, de înscris, de secret, într-o perioadă de trei ani de zile, comisia constituită dintr-un număr de cinci membri urmează să definitiveze inventarul, comunicarea informaţiilor, inclusiv către Ministerul Public, inclusiv către media, către orice persoană, entitate fizică, juridică interesată, dar, repet, respectând regimul fiecărei categorii de informaţii’, a afirmat Toader.
El a precizat că proiectul de HG are ‘toate avizele’.
(Agerpres/FOTO arhivă mediafax.ro)