România, pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor
Publicat de gabrielarotaru, 17 decembrie 2024, 10:45
Sfârşitul anului 2024 găseşte România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor, iar pe fondul scăderii puternice a puterii de cumpărare a românilor, producătorii şi comercianţii se întrec în oferte la suta de grame, o strategie de marketing care urmăreşte fidelizarea clienţilor secătuiţi de efectele inflaţiei record.
Potrivit unei analize realizate de firma de consultanţă Frames, apropierea sărbătorilor de Crăciun şi Anul Nou a declanşat un război fără precedent al ofertelor între marile magazine din România.
Sfârşitul anului 2024 găseşte România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor. De 10 luni încoace, ţara noastră are cele mai ample scumpiri la alimente, îmbrăcăminte, încălţăminte, electronice, electrocasnice şi mai ales servicii dintre toate ţările Uniunii Europene.
Potrivit celor mai noi date de la Institutul Naţional de Statistică, alimentele şi produsele nealimentare s-au scumpit cu 5% în noiembrie 2024, faţă de noiembrie 2023, iar serviciile cu 7,56%. După un Black Friday mai anemic decât oricând în materie de număr de produse vândute, sezonul de cumpărături de Crăciun se anunţă a fi cel puţin la fel de provocator, consideră analiştii Frames. Deşi salariile au crescut comparativ cu anii trecuţi, românii rămân europenii care cheltuiesc cel mai mult pe alimente. Potrivit Eurostat, peste 25% din veniturile lunare sunt alocate mâncării, un procent mult peste media europeană. Producătorii şi retailerii din sectorul alimentar par să fi înţeles această provocare, dovadă că au lansat în ultimele zile o serie de campanii promoţionale adaptate puterii de cumpărare tot mai reduse a populaţiei. Vedem tot mai multe promoţii, nu la kilogram sau la bucată, ca în trecut, ci la suta de grame. Scăderea vânzărilor în retailul românesc a început încă de acum doi ani, însă în 2024 s-a accentuat semnificativ, multe dintre magazine, mai ales cele mici, reuşind cu greu să mai facă faţă provocărilor. Românii cheltuie anual 30 de miliarde de euro pe bunuri de larg consum: alimente, băuturi alcoolice şi non-alcoolice şi produse de îngrijire personală şi a locuinţei. În primele nouă luni din acest an, vânzările de astfel de articole au crescut cu 16 procente, avansul fiind susţinut de fapt doar de scumpiri, pe o piaţă unde consumul a scăzut. (Rador/ FOTO radioiasi.ro)