Sistemul de căi ferate din România este unul dintre cele mai ineficiente din UE, potrivit datelor Agenţiei Europene pentru Căi Ferate
Publicat de Andreea Drilea, 11 decembrie 2023, 15:21
Sistemul de căi ferate din România este unul dintre cele mai ineficiente din Uniunea Europeană – potrivit datelor colectate de Agenţia Europeană pentru Căi Ferate.
Acestea arată că sistemul este subfinanţat, dar cu un număr de angajaţi peste media europeană, trenurile au întârzieri record, reţeaua de căi ferate e insuficient dezvoltată, iar locomotivele sunt poluante.
Corespondentul RRA, Bogdan Isopscu are detalii: România deţine 10.600 de kilometri de căi ferate, puţin faţă de stare similare ca suprafaţă, cum ar fi Polonia sau Italia, care au dublu. Din cei 10.600 de kilometri, doar 38% sunt electrificaţi, în condiţiile în care media europeană este de 50%, iar state precum Belgia au circa 90% electrificaţi. Ţara noastră nu are niciun kilometru de linie de mare viteză, însă nu suntem un caz unic, pentru că în această situaţie sunt alte 11 state membre. Când vine vorba de punctualitatea cu care sosesc trenurile de călători locale şi regionale, România este pe ultimul loc, cu aproape 30% întârzieri, iar la capitolul trenuri de marfă autohtone deţinem un alt record negativ: viteza medie cea mai mică din Uniunea Europeană, sub 20 de kilometri pe oră. Însă când vine vorba de personalul angajat în domeniul gestionării căilor ferate, România deţine locul cinci, cu peste 23.000 de persoane – peste media europeană. La capitolul accidente semnificative suntem pe locul patru, cu 115 cazuri în ultimii 12 ani, cu 82 de incidente fatale, adică locul trei, însă nu a fost înregistrat niciun caz de coliziune şi doar două deraieri. La capitolul locomotive, România deţine mai multe unităţi diesel, adică poluante – în speţă 1.263, faţă de locomotivele electrice, care au un total de 904 unităţi.
(RADOR/FOTO radioiasi.ro)