Sistemul garanţie-returnare pentru ambalajele de băuturi a fost adoptat de Guvern
Publicat de Andreea Drilea, 5 octombrie 2021, 09:32
Hotărârea de Guvern care reglementează sistemul garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (SGR), prin care se plăteşte o garanţie de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziţionată, a fost aprobată luni de Guvern, informează Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP).
‘Adoptarea HG-ului este un pas firesc, având în vedere procesul de consultare publică lung şi consistent, pe care l-am avut alături de toţi actorii din piaţă: retaileri, producători, cumpărători. Contribuţia acestora este una decisivă la construcţia şi operaţionalizarea sistemului garanţie-returnare.Totodată, SGR-ul funcţionează deja în peste zece state europene, cu rezultate care ating colectarea şi procesarea a circa 90% din deşeurile reciclabile puse pe piaţă. Implementarea SGR-ului în România are o contribuţie esenţială în atingerea ţintelor ambiţioase de reciclare şi colectare, pe care ni le-am asumat prin adoptarea OUG-urilor privind regimul deşeurilor din luna august a acestui an’, a declarat ministrul Mediului, Barna Tanczos, într-un comunicat de presă transmis, marţi, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, noul sistem presupune o garanţie de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziţionată, sumă care va fi recuperată imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate în orice magazin din România. De asemenea, sistemul va fi obligatoriu pentru toate magazinele, de la cele de mici dimensiuni la supermarketuri.
Prevederile acestei HG sunt aplicabile pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.
Conform documentului, cantităţile de ambalaje returnate în magazine vor ajunge ulterior în centre regionale pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori. Întreaga infrastructură de preluare a deşeurilor din magazine va fi organizată printr-un operator unic de sistem, la fel ca în statele în care sistemul funcţionează deja. Acest operator va fi o entitate non-profit în care se vor găsi producători sau reprezentanţi ai acestora, comercianţi, dar şi statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecţia mediului cu o pondere de 20%.
Hotărârea de Guvern prevede ca, după selectarea operatorului naţional de sistem, întreaga infrastructură să fie finalizată în luna octombrie a anului viitor. AGERPRES