Ascultă Radio România Iași Live

Studiu: Stresul şi lipsa cadrului metodologic adecvat – principalele dificultăţi ale profesorilor în perioada şcolii online

Studiu: Stresul şi lipsa cadrului metodologic adecvat – principalele dificultăţi ale profesorilor în perioada şcolii online

Publicat de Andreea Drilea, 26 februarie 2021, 17:36

Nivelul de stres psihic, social sau tehnic şi lipsa unui cadru metodologic adecvat pentru pregătirea, îndrumarea şi desfăşurarea activităţilor online sunt principalele dificultăţi cu care s-au confruntat cadrele didactice pe parcursul desfăşurării orelor în mediul online, potrivit unui studiu realizat de specialişti în ştiinţele educaţiei.

Cercetarea a fost realizată în perioada martie 2020 – februarie 2021 şi la aceasta au participat peste 10.000 de cadre didactice din toate judeţele, reprezentând toate nivelurile de învăţământ.

Studiul ‘Un an de şcoală online – Premise pentru inovarea educaţiei’ relevă că cele mai mari dificultăţi în realizarea de către profesori a activităţilor didactice la distanţă sunt în ordine (în funcţie de scorul pe o scală de la 1 la 4): nivelul de stres psihic, social sau tehnic – 2,59, lipsa unui cadru metodologic adecvat pentru pregătirea, îndrumarea şi desfăşurarea activităţilor online – 2,39, insuficient timp pentru planificarea/ organizarea lecţiilor – 2,36, lipsa unui computer suficient de performant – 2,27, lipsa timpului necesar pentru înţelegerea şi utilizarea adecvată a instrumentelor şi resurselor digitale – 2,27, lipsa instrumentelor pentru gestionarea clasei, pentru feedback şi evaluare – 2,25, lipsa unui spaţiu adecvat (acasă) pentru realizarea de activităţi didactice – 2,23.

Conform cadrelor didactice respondente, elevii întâmpină dificultăţi similare în activităţile de învăţare la distanţă, ierarhizate de profesori după cum urmează: dificultăţi tehnice – de acces, conectare, afişare – 2,86, lipsa obişnuinţei de a învăţa cu ajutorul noilor tehnologii – 2,85, nivelul insuficient al competenţelor digitale – 2,74, lipsa unui program bine structurat, determinând sincope în învăţare – 2,74, lipsa unui spaţiu adecvat pentru realizarea de activităţi de învăţare online – 2,70, acces limitat la internet – 2,66.

De asemenea, studiul relevă că într-o comparaţie între cadrele didactice din şcoli din mediul rural şi cele din mediul urban, apar diferenţe semnificative în special în ceea ce priveşte accesul la tehnologie – echipamente, internet, suport specializat în configurarea şi utilizarea aplicaţiilor şi platformelor digitale. Astfel, 2,15 respondenţi din mediul rural au răspuns că au întâmpinat dificultăţi tehnice, 2,09 – din mediul urban mic şi 2,05 din mediul urban mare, 1,94 din mediul rural au indicat accesul limitat la internet, 1,77 din mediul rural mic şi 1,69 din mediul rural mare, 2,38 din mediul rural – lipsa unui computer suficient de performant, 2,30 din mediul urban mic şi 2,17 din mediul urban mare.

Majoritatea cadrelor didactice participante la cercetare au remarcat faptul că lipsa interacţiunii directe, în grupul de învăţare, cu colegii şi cu profesorii, are repercusiuni iremediabile asupra dimensiunii sociale, emoţionale şi afective a dezvoltării copiilor. 44% dintre respondenţi sunt de acord că dezvoltarea socio-emoţională a copiilor este influenţată negativ, 37% – de acord parţial, 15% în dezacord şi 4% nu ştiu.

Studiul a evidenţiat că în perioada şcolii online, motivaţia pentru cariera didactică a crescut pentru 30% dintre profesori, a rămas la fel pentru 54,1% dintre aceştia, în timp ce 10% se declară mai puţin dedicaţi profesiei în urma acestei experienţe.

Pe de altă parte, în ceea ce priveşte aspectele care influenţează desfăşurarea unei activităţi de calitate cu elevii, rezultatele studiului arată că profesorii se ancorează mai degrabă în pedagogie (60%), decât în tehnologie (36%), cu toate că la începutul pandemiei, în opinia profesorilor, tehnologia ocupa un loc central al activităţii didactice (57%), depăşind cu mult preocupările privind aspectele pedagogice (38%).

Cadrele didactice au răspuns că au primit ajutor în perioada şcolii online în mare măsură de la directorul şcolii – 41%, de la informaticianul şcolii – 26%, de la membri ai familiei – 25%, de la colegi – 23%, 12% de la MEC, inspectorat, CCD, CIRAE, ISE/CNPEE, 6% de la elevi, 6% de la ONG-uri sau companii private şi 5% de la părinţi.

Au desfăşurat acest studiu specialişti în ştiinţele educaţiei de la Universitatea din Bucureşti, Universitatea ‘Alexandru Ioan Cuza’ din Iaşi, Universitatea de Vest din Timişoara, Universitatea ‘Babeş-Bolyai’ din Cluj-Napoca, din cadrul Proiectului CRED, al Proiectului ROSE şi al Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie. 

(Agerpres/FOTO arhivă radioiasi.ro)

Etichete:
Aproape 500.000 de persoane îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Vasile cel Mare
Naţional miercuri, 1 ianuarie 2025, 12:07

Aproape 500.000 de persoane îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Vasile cel Mare

Peste 496.000 de persoane îşi sărbătoresc onomastica pe 1 ianuarie, la praznicul Sfântului Vasile cel Mare. Potrivit datelor furnizate de...

Aproape 500.000 de persoane îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Vasile cel Mare
Ordonanţa „Trenuleţ” a fost publicată în „Monitorul Oficial”
Naţional miercuri, 1 ianuarie 2025, 09:01

Ordonanţa „Trenuleţ” a fost publicată în „Monitorul Oficial”

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului care prevede reducerea unor cheltuieli în sectorul public în 2025, îngheţarea pensiilor şi a salariilor din...

Ordonanţa „Trenuleţ” a fost publicată în „Monitorul Oficial”
România a sărbătorit, la trecerea dintre ani, intrarea completă în spaţiul de liberă circulaţie
Naţional miercuri, 1 ianuarie 2025, 08:58

România a sărbătorit, la trecerea dintre ani, intrarea completă în spaţiul de liberă circulaţie

România a sărbătorit, la trecerea dintre ani, intrarea completă în spaţiul de liberă circulaţie, moment marcat simbolic la vama Giurgiu-Ruse...

România a sărbătorit, la trecerea dintre ani, intrarea completă în spaţiul de liberă circulaţie
Autorităţile recomandă renunţarea la utilizarea materialelor pirotehnice periculoase în noaptea de Revelion
Naţional marți, 31 decembrie 2024, 16:49

Autorităţile recomandă renunţarea la utilizarea materialelor pirotehnice periculoase în noaptea de Revelion

Pompierii le recomandă românilor ca în această noapte de Revelion să renunţe la utilizarea petardelor şi a artificiilor periculoase şi să nu...

Autorităţile recomandă renunţarea la utilizarea materialelor pirotehnice periculoase în noaptea de Revelion
Naţional marți, 31 decembrie 2024, 16:46

Curtea de Apel Bucureşti respinge acţiunea lui Călin Georgescu în legătură cu anularea alegerilor prezidenţiale

Judecătoarea Cristina Ardeleanu de la Curtea de Apel Bucureşti a respins marţi acţiunea deschisă în justiţie de Călin Georgescu în...

Curtea de Apel Bucureşti respinge acţiunea lui Călin Georgescu în legătură cu anularea alegerilor prezidenţiale
Naţional marți, 31 decembrie 2024, 15:58

INSP: 57.184 cazuri de infecţii respiratorii în perioada 23 – 29 decembrie; încă trei decese confirmate

57.184 de cazuri de infecţii respiratorii (gripă clinică, IACRS şi pneumonii) au fost raportate în săptămâna 23 – 29 decembrie, fiind...

INSP: 57.184 cazuri de infecţii respiratorii în perioada 23 – 29 decembrie; încă trei decese confirmate
Naţional marți, 31 decembrie 2024, 15:26

Specialiştii oferă sfaturi şi recomandări pentru evitarea exceselor alimentare de sărbători

Mesele copioase din această perioadă nu trebuie însoţite de un consum excesiv de alcool, care este dăunător sănătăţii – atrag...

Specialiştii oferă sfaturi şi recomandări pentru evitarea exceselor alimentare de sărbători
Naţional marți, 31 decembrie 2024, 13:39

Transportatorii de mărfuri nu sunt convinşi că circulaţia se va simplifica odată cu eliminarea controalelor din vămi

Transportatorii de mărfuri nu sunt convinşi că circulaţia se va simplifica odată cu eliminarea controalelor din vămi întrucât, spun ei,...

Transportatorii de mărfuri nu sunt convinşi că circulaţia se va simplifica odată cu eliminarea controalelor din vămi