Subvenţii de până la 100% pentru tinerii cineaşti – printre schimbările avute în vedere de Ministerul Culturii
Publicat de Andreea Drilea, 24 mai 2016, 04:46 / actualizat: 24 mai 2016, 7:49
Subvenţii de până la 100% pentru tinerii cineaşti aflaţi la primul şi al doilea film, renunţarea la ‘secretizarea’ concursului de proiecte al Centrului Naţional al Cinematografiei, precum şi două linii de finanţare noi pentru coproducţii minoritare şi microbuget se numără printre modificările pe care Ministerul Culturii le are în vedere pentru cinematografia românească în următoarele şase luni.
‘În ultimii zece ani, finanţarea acordată prin fondul cinematografic, prin concurs, a funcţionat sub forma unui credit rambursabil cu o serie întreagă de probleme care nu au fost prevăzute. Între timp, legislaţia europeană s-a modificat, ea avea termen de reglementare în noiembrie 2015, suntem într-un moment în care trebuie să ne adaptăm şi noi, prin urmare creditul se va transforma într-o subvenţie şi, tocmai pentru a veni în sprijinul tinerilor cineaşti şi mai ales a debuturilor, pentru primul şi al doilea film subvenţia va merge până la 100% din buget’, a afirmat consilierul ministrului Culturii Alex Trăilă.
El a precizat că se doreşte amendarea legii cinematografiei, astfel încât să se răspundă, în primul rând, ‘unei necesităţi de credibilitate’ a actului normativ.
‘În felul acesta, vom simplifica un pic textul, apoi îl vom deriva în hotărâre de guvern, ordin de ministru, pentru a reglementa regulamentul şi forma de funcţionare a instituţiei’, a spus Alex Trăilă.
Potrivit acestuia, printre măsurile importante avute în vedere în perioada următoare se numără renunţarea ‘la secretizarea’ concursului CNC. ‘Concursul de proiecte de scenarii să funcţioneze într-un mod cât mai transparent cu putinţă’, a punctat Trăilă.
El a afirmat că la Ministerul Culturii există în proiect şi deschiderea a două noi linii de finanţare dedicate producţiilor minoritare şi cu microbuget.
‘Producţiile minoritare au relevanţă, pentru că, după cum s-a văzut inclusiv la Festivalul de la Cannes, am avut două filme unde România a fost coproducător minoritar, unul a fost în competiţie şi a luat premiul FIPRESCI, celălalt a fost Semain de la critique şi a primit şi el un premiu. Dar, din nefericire, nu avem o măsură dedicată acestui lucru iar partenerii noştri din UE şi nu numai ne finanţează întotdeauna şi îşi doresc această reciprocitate, ceea ce este mai mult decât moral. Secţiunea de microbugete o să aibă o dublă valenţă. O dată va avea rolul de a sprijini tinerii producători astfel încât să fie o formă prin care CNC şi statul român să poată să investească în noi antreprenori. În acelaşi timp, structura acestui microbuget va fi dedicată şi cineaştilor care vor dori să abordeze un limbaj nou cinematografic’, a explicat consilierul ministrului Culturii.
Ministrul Corina Şuteu consideră că sunt necesare oferirea de facilităţi fiscale şi încurajarea găsirii unor noi surse de finanţare, în acest sens fiind imperativă o colaborare cu Ministerul Economiei.
‘Este imperativ ca o colaborare cu Ministerul Economiei să existe pentru că, pe de o parte, cinematografia este o artă, pe de altă parte, este o industrie, un element economic şi întregul pachet al măsurilor pe care ar trebui să le luăm în materia industriilor creative în general, dar şi pe cinematografie trebuie să fie susţinut şi încurajat printr-o colaborare extrem de strânsă cu Ministerul Economiei. Deci, această colaborare Ministerul Culturii – Ministerul Economiei – Ministerul Finanţelor va fi unul dintre vectorii de urmărit în perioada următoarelor luni’, a spus Corina Şuteu.
Ea a precizat că în România ar trebui să se aplice un model de investiţie în film din Franţa.
‘Este vorba despre un model care în Franţa se numeşte SOFICA. Este un model de investiţie în film care are nevoie de susţinerea unei bănci, pentru că vom crea de fapt nişte obligaţiuni bancare care vor permite cetăţenilor să investească în anumite filme şi aici îl avem ca partener, deocamdată, pe BRD. Vom face un program pilot în acest sens după modelul francez. Ceea ce va diversifica sursa de finanţare, pe de o parte, pe de alta va permite o participare individuală la realizarea anumitor filme şi o responsabilizare din punctul acesta de vedere a societăţii în privinţa modului în care se produc filme în România’, a spus ministrul Culturii.
(Agerpres/FOTO arhivă presagalati.ro)