Traficul cu ţigări de contrabandă în România a scăzut sub 14%, în 2019; statul român, prejudiciat cu 3 milioane de lei
Publicat de , 14 iulie 2020, 13:16
Piaţa neagră a ţigaretelor din România a scăzut, anul trecut, pentru prima oară în şase ani, sub nivelul de 14%, ceea ce a însemnat venituri bugetare mai mari din taxarea ţigaretelor, însă prejudiciul adus bugetului de stat este de aproximativ 3 miliarde de lei (peste 650 milioane de euro), în fiecare an, se arată într-un comunicat de presă al British American Tobacco (BAT), transmis marţi AGERPRES.
‘Anul trecut, autorităţile au depus eforturi susţinute împotriva contrabandiştilor şi astfel România a reuşit să aducă piaţa neagră sub nivelul de 14%, pentru prima oară după mulţi ani. Totuşi, statul continuă să piardă anual aproximativ 3 miliarde de lei doar din traficul ilicit cu ţigarete. Dacă aceşti bani ar fi încasaţi sub formă de taxe şi impozite la buget, ei ar putea fi de un real ajutor în domenii cheie precum securizarea frontierelor sau construcţia de autostrăzi. De asemenea, ar putea fi un ajutor real pentru zonele cele mai afectate de contrabandă, acolo unde banii ar putea fi transferaţi în dezvoltarea locală astfel încât cetăţenii să nu mai fie tentaţi să se implice în acţiuni de acest gen‘, afirmă Ileana Dumitru, director juridic şi relaţii Publice în cadrul British American Tobacco.
Conform datelor publice disponibile pe website-ul http://stopcontrabanda.ro, primul centralizator care oferă în timp real situaţia capturilor de ţigarete din România dezvoltat la iniţiativa BAT, în 2019, eforturile autorităţilor în lupta cu traficul ilicit de ţigarete s-au concretizat în capturi totale care se ridică la peste 78 de milioane de lei.
‘Traficul cu ţigări de contrabandă creează probleme deosebite mai ales la frontierele de ţară, cea mai afectată fiind frontiera de Nord (judeţele Maramureş, Suceava, Satu Mare), acolo unde actele de infracţionalitate sunt la un nivel ridicat din cauza sărăciei. Suma pierdută din contrabandă ar putea fi investită în revitalizarea turismului din zonă, astfel încât să se creeze locuri noi de muncă, iar populaţia să nu mai fie tentată să se implice în acţiuni de contrabandă. Pe de altă parte, cu banii pierduţi din cauza contrabandei, România ar putea realiza modernizarea infrastructurii de drumuri şi căi ferate sau chiar construcţia de autostrăzi. Spre exemplu, cele 3 miliarde de lei sunt suficiente pentru a moderniza 1.000 km de drum naţional sau pentru a construi 111 km de autostradă. De altfel, o călătorie de la Cluj-Napoca la Oradea ar dura o oră, în loc de 3 ore şi jumătate cât durează acum, dacă cele 3 miliarde de lei pierdute în 2019 de stat din contrabanda cu ţigări ar fi redirecţionate către modernizarea căilor ferate pentru a creşte viteza de deplasare a trenurilor la 160 km/h pe cei 152 km de cale ferată dintre cele două oraşe’, explică reprezentanţii companiei producătoare de ţigarete.
Informaţiile legate de contrabanda cu ţigări în România arată că ţara noastră are cel mai ridicat nivel al contrabandei cu ţigarete din Europa de Est, are 2.000 de km de graniţă cu ţări non-UE, în care preţul tutunului poate fi de până la şase ori mai mic, iar fiecare container de ţigări ilegale înseamnă un milion de euro profit pentru reţelele de contrabandă.
Totodată, date ale Interpol relevă faptul că traficul ilicit de ţigări este un catalizator pentru traficul de droguri, arme, persoane şi chiar activităţi teroriste.
(Agerpres/FOTO radioiasi.ro)