Peste 260 de olimpici internaţionali, profesorii şi şcolile lor, premiaţi de Ministerul Educaţiei
Publicat de Andreea Drilea, 17 decembrie 2014, 18:44
Peste 260 de elevi şi 278 de profesori din 126 de şcoli au fost premiaţi, miercuri, de fosta şi actuala conducere a Ministerului Educaţiei pentru rezultatele obţinute la olimpiadele internaţionale, profesorii spunând că pregătirea pentru a ajunge la astfel de performanţe începe încă din copilărie.
Potrivit mărturisirilor lor şi ale profesorilor, mulţi dintre olimpici sunt înscrişi la univeristăţi din afară, preferatele fiind cele din Anglia şi Statele Unite ale Americii.
Ivan Ştefan Bogdan, fost elev la Colegiul „Tudor Vianu”, acum student la Facultatea de Chimie, Universitatea Bucureşti a preferat să-şi continue pregătirea în România.
„Am preferat să rămân în ţară pentru a fi aproape de persoanele dragi şi pentru că şi în România se studiază la fel de bine ca în alte ţări. Avem aceeaşi programă şi este foarte bine şi aici. Aş vrea să lucrez în cercetare. Este primul an când am participat la o olimpiadă internaţională”, a povestit Bogdan.
El mai spune că viaţa lui este normală, chiar dacă lucrează şase – şapte ore pe zi, pentru că tot ceea ce face este din pasiune. „Ca să ajungi olimpic internaţional este nevoie de mult studiu şi pasiune. Acum învăţ limba rusă şi nişte şah. În cadrul facultăţii aş vrea să fac mai ales cataliză”, a povestit tânărul.
Un alt premiat a fost profesorul de informatică Dan Spătărel. În urmă cu şase-şapte ani era olimpic la informatică, acum pregăteşte olimpici.
„Sunt prima dată la gala olimpicilor ca profesor. Predau la mai multe licee, am nişte colaborări cu Liceul „Tudor Vianu” şi cu Liceul Internaţional de Informatică Bucureşti. A absolvit Liceul „Grigore Moisil” din Bucureşti. Ca să fi olimpic trebuie să ai pasiune şi să trăieşti pentru ea. Mie mi-a plăcut să mă pregătesc pentru olimpiadă mi-a plăcut informtica , mi-a plăcut competiţia şi nu am regrete. Predau de doi -trei ani. Pregătesc 30 de elevi. Lucrez independent. Sunt persoană fizică autorizată şi am colaborări cu licee şi persoane individuale. Oricine doreşte să înveţe, eu sunt dispus să predau”, a spus tânărul profesor.
Spătărel mai spune că nu ar vrea să intre în sistemul de stat. „Prefer mediul privat, independent. Acum 25 de ani s-a terminat comunsimul şi ar trebui să fie mult mai multă iniţiativă privată. Prefer să am autoritate deplină. Ca angajat într-un liceu aş depinde prea mult de instituţia respectivă. Am rămas independent şi în ţar㔑, a explicat Spătărel.
El predă câte 16 ore pe săptămână şi alte 16 îi sunt necesare ca să pregătească lecţiile pentru elevii celor două licee, despre care spune că sunt „cele mai bune pe informatică din România”.
Directorul Colegiului „Tudor Vianu”, Corina Binţ, spune că mediul în care învaţă elevii şi permananta concurenţă îi ajută să obţină performanţe.
„Avem o pepinieră, începem de la clasa a V-a , copilaşii sunt antrenaţi prin orele de la clasă, prin cercuri care se realizează cu profesorii din şcoală. Vorbim de entuziasm. competiţie. Se crează un mediu propice pentru performanţă. Da, contează foarte mult mediul. Nu ştiu dacă este esenţial, există sigur şi o genă. (…) Copilul creativ care îşi doreşte să facă performnţă trebuie să interacţioneze şi cu ceilalţi pentru că la noi se lucrează foarte mult pe partea de proiecte, în echipă”, a spus Binţ, adăugând că „olimpicul este un copil încurajat în permananţă de cei din jur”.
Sever Popa, directorul Colegiul Naţional „Mihai Vitezul”, spune că liceul se mândreşte cel mai mult cu rezultatele la bacalaureat. „Practic toţi elevii noştri promovează din prima sesiune cu medii foarte mari, media pe liceu fiind cam 8,8. Totul este bazat pe muncă, pe atenţia acordată educaţiei, pe actorii educaţiei, respectiv familia. Este important cu ce vin copiii din familie, este foarte imrpotant ca de mici să fie orientaţi spre a învăţa. Apoi, grădiniţa, şcoala generală, la noi ajung deja formaţi”, a spus Popa.
Festivitatea de premiere a elevilor care au obţinut distincţii la olimpiadele şi concursurile şcolare internaţionale în anul şcolar 2013-2014 a avut loc la Palatul Parlamentului, în prezenţa ministrului Educaţiei Sorin Cîmpeanu şi a foştilor miniştri Remus Pricopie, Mihnea Costoiu şi Ecaterina Andronescu.
Au fost recompensaţi 266 de elevi câştigători a 302 distincţii (85 de medalii de aur sau premii I, 76 de medalii de argint sau premii II, 58 de medalii de bronz sau premii III şi 83 de menţiuni) la olimpiadele internaţionale sau regionale (juniori şi seniori), cei 278 de profesori care i-au pregătit, precum şi cele 126 de şcoli din care provin laureaţii.
Şi în acest an, prin ordin al ministrului Educaţiei, nivelul premiilor acordate medaliaţilor a fost indexat. Astfel, noile cuantumuri pentru premianţii la olimpiade internaţionale sunt: 12.545 lei – medalie de aur şi premiul special pentru punctaj maxim, 9.720 lei – premiul I/medalie de aur, 8.330 lei – premiul al II-lea/medalie de argint, 5.950 lei – premiul al III-lea/medalie de bronz şi 4.065 lei – menţiune (sau diplome echivalente).
Noile valori ale premiilor acordate elevilor care s-au impus în competiţiile regionale (olimpiade balcanice de seniori şi juniori, Olimpiada Internaţională Pluridisciplinară Yakuţia, Olimpiada Central Europeană de Informatică, Olimpiada de Chimie „D.I. Mendeleev” etc.) sunt: 4.440 lei – premiul I/medalie de aur, 3.785 lei – premiul al II-lea/medalie de argint, 2.945 lei – premiul al III-lea/medalie de bronz şi 2.550 lei -menţiune (sau diplome echivalente).
Pentru profesorul/profesorii care au pregătit elevul/elevii se acordă un singur premiu, în cuantumul cel mai mare prevăzut pentru unul din elevii săi/lor. Pentru şcoala pe care elevul/elevii o frecventează sau au frecventat-o se acordă câte un premiu, în cuantumul prevăzut pentru fiecare elev premiat. În acest ultim caz, sumele primite vor fi utilizate pentru dotări destinate sprijinirii eficienţei procesului de învăţământ.
Fondul total de premiere alocat de Ministerul Educaţiei este de 3.882.850 de lei. (mediafax.ro/FOTO adevarul.ro)