Bacalaureat: Astăzi încep probele de evaluare a competenţelor
Publicat de Andreea Drilea, 27 ianuarie 2025, 06:05
Probele de evaluare a competenţelor din cadrul primei sesiuni a examenului de Bacalaureat încep luni.
Potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, în intervalul 27 – 29 ianuarie are loc evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A; între 29 şi 31 ianuarie vor fi evaluate competenţele lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B, care va fi susţinută de elevii din partea minorităţilor naţionale.
De asemenea, în intervalul 3 – 5 februarie, vor fi evaluate competenţele lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională – proba C, iar între 5 şi 7 februarie vor fi evaluate competenţele digitale – proba D.
Elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate, care nu pot participa la probele A, B, C şi D din cadrul examenului naţional de Bacalaureat – 2025, în perioada 27 ianuarie – 7 februarie, le pot susţine în perioada 30 mai – 4 iunie.
Conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, în perioada 2 – 6 iunie va avea loc înscrierea candidaţilor la probele scrise ale primei sesiuni de examen.
Cursurile claselor terminale de liceu se vor încheia pe 6 iunie.
Prima probă scrisă – cea la Limba şi literatura română – se va desfăşura pe 10 iunie, iar pe 11 iunie va avea loc proba obligatorie a profilului.
Pe 13 iunie, candidaţii vor susţine proba la alegere a profilului şi specializării.
Elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine pe 16 iunie proba scrisă la Limba şi literatura maternă.
În data de 20 iunie se vor afişa rezultatele la probele scrise (până la ora 12,00). Cei care vor dori să depună contestaţii pot să vizualizeze lucrările în intervalul orar 14,00 – 18,00, dar şi în zilele de 23 şi 24 iunie.
Rezultatele finale vor fi afişate pe 30 iunie.
Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a transmis un mesaj elevilor înainte de începerea probelor de evaluare a competenţelor.
‘În zilele următoare veţi participa la probele de evaluare a competenţelor (probele A, B, C, D) din cadrul examenului naţional de Bacalaureat 2025 – prima sesiune. Metodologia este una elaborată în anul 2024, pe care, din respect pentru voi şi pentru procesul început, nu am modificat-o. Dar am monitorizat mereu lucrurile, mai ales că metodologia este una nouă, iar pe baza feedback-urilor din şcoli, fără să schimb metodologia, am încercat să facilitez implementarea acesteia prin diverse decizii administrative care să eficientizeze lucrurile. Şi o voi mai face când este cazul de dragul de a crea contextul cel mai bun pe care îl putem avea în condiţiile sistemului nostru educaţional pentru a vă putea exprima cât mai bine competenţele dobândite’, a scris Daniel David joia trecută pe Facebook.
În calitate de psiholog, el le-a transmit elevilor care vor participa la Bacalaureat că hipermotivarea/stresul negativ intens (distresul) nu îi ajută, dar o motivare adecvată, în condiţii de echilibru psihologic, şi chiar de o doză rezonabilă de stres (eustres) îi poate mobiliza la examinări.
Daniel David i-a sfătuit pe participanţii la examen să nu se teamă de propriile emoţii, dar nici să nu se îngrijoreze mai mult decât este cazul, deoarece asta nu ajută.
‘Doar fiţi curajoşi şi încrezători şi daţi toţi ce aveţi mai bun la momentul examinărilor! Celor care veţi obţine performanţa aşteptată vă spun de pe acum felicitări! Celor care nu veţi atinge performanta aşteptată vă reamintesc că, deşi este o evaluare importantă, aceasta nu vă defineşte valoarea personală, ci doar performanţa punctuală; să învăţăm din rezultat şi să încercăm să-l folosim cât mai înţelept! Aşadar, doriţi-vă să reuşiţi şi daţi tot ce puteţi, acceptând însă că, dacă nu se întâmplă să obţineţi performanţa dorită, poate exista totuşi un câştig personal, în spiritul vorbelor înţelepte ale lui Nelson Mandela: ‘Eu nu pierd niciodată. Fie câştig, fie învăţ!’ ‘, a mai spus Daniel David.
El le-a mulţumit cadrelor didactice şi personalului administrativ pentru eforturile în pregătirea în bune condiţii a acestei etape a Bacalaureatului, conform noii metodologii.
‘Nu este uşor să-ţi schimbi rutinele, dar trebuie să o facem de dragul elevilor! Nu în ultimul rând, părinţilor le spun să nu pună presiune pe elevi, doar să-i responsabilizeze şi să-i susţină empatic înainte şi după examen (indiferent de rezultat), învăţând din proces (inclusiv prin discuţii cu elevii şi profesorii) şi încercând să-l utilizeze cât mai bine în educaţia copiilor lor’, a arătat ministrul Educaţiei. AGERPRES/FOTO imagine ilustrativă radioiasi.ro