Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației – Marcel Bartic: Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând în sala de clasă zâmbind

#StareaEducației – Marcel Bartic: Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând în sala de clasă zâmbind

Publicat de andreeadaraban, 1 septembrie 2023, 11:54 / actualizat: 2 septembrie 2023, 6:09

Mai sunt mai puțin de două săptămâni până la deschiderea noului an școlar, care este unul plin de noutăți și care va funcționa după noile Legi ale Educației. Acestea au trecut prin Parlament cu rapiditate, iar schimbările cu care vin sunt destul de consistente. Cele mai discutate aspecte, care au suscitat ample dezbateri în spațiul public, au fost cele legate de admiterea în clasa a 9-a, de noul tip de bacalaureat, de modificările care stau la baza structurilor de organizare a instituțiilor școlare și aici mă refer la Inspectoratele Școlare. Marcel Bartic, profesor de istorie și realizator de emisiuni radio a răspuns unor întrebări adresate de colega noastră Andreea Daraban, care stau pe buzele multora dintre noi.

Se îmbunătățesc lucrurile în sistemul educațional românesc odată cu aceste noi legi ale educației? Era necesară schimbarea modalității de admitere in liceu?

Marcel Bartic: Din punctul meu de vedere, nu, nu era. Și ăsta este un detaliu despre care am vorbit foarte mult în perioada în care Legile Educației au fost dezbătute. Continui să cred că acest examen de admitere reprezintă o formă de discriminare, de segregare în învățământul românesc, pentru că lovește în categoria cea mai năpăstuită dintre toți elevii pe care îi avem în țară: elevii fără posibilități. Vă reamintesc că examenul de admitere la unele licee, la liceele care sunt capabile de performanță, acest examen de admitere, o spune foarte multă lume, poate fi promovat în mod special cu ajutorul meditațiilor. Ăsta e un alt detaliu despre care poate ar trebui să vorbim.

Nu toată lumea are acces la genul ăsta de pregătire și sigur că da, vor fi privilegiați cumva copiii din mediul urban, dintr-o anumită categorie socială, care își permit să se pregătească în particular. Ori, până la urmă, din câte-mi amintesc eu, învățământul românesc este un serviciu public, care ar trebui să asigure, în primul rând, șanse egale fiecărui copil din țara asta. Ținta învățământului românesc n-ar trebui să fie neapărat crearea unor elite. E foarte bine că le avem și mă bucur foarte mult că sunt instituții de învățământ care reușesc să atingă o astfel de performanță. Pe de altă parte, lucrul ăsta nu-l obții împărțindu-i pe copii, privilegiindu-i pe unii în dauna altora.

Marcel Bartic a vorbit și despre noul tip de bacalaureat, pe care elevii ce intră anul acesta în clasa a VII – a ar trebui să-l susțină după o serie de programe școlare noi.

“Foarte mulți decidenți din zona educației și-au dat seama că trebuie să schimbe niște lucruri… Nu mă sperie ideea de schimbare. Trebuie schimbate programele. Ultima dată cînd s-au operat modificări în programele școlare pentru liceu a fost în 2009.”

Marcel Bartic susține și necesitatea introducerii unor standard de evaluare a elevilor care în momentul de față nu există, dar și o serie de criterii pentru evaluarea cadrelor didactice, pentru  a se stabili o ierarhie pe bază de performanță  și o remunerare pe măsură.

“E o discuție destul de sensibilă. Ar trebui să stabilim mai întâi acele criterii de performanță, iar acestea să fie stabilite cât se poate de onest. Si nu aș lega neapărat performanța de notele copiilor, pentru că acestea sunt infuențate de foarte mulți factori.”

Andreea Daraban: Ce ar trebui să livreze în final școala, care sunt rezultatele care ar trebui să conteze în actul educațional?

Marcel Bartic: Pentru asta vă invit să facem un scurt exercițiu de imaginație și să să dăm paginile timpului, ceva mai mai înainte, cu vreo 10-15 ani. Cum ne dorim noi să fie adulții peste 15 ani? Adică ne dorim să fie niște oameni bine pregătiți, siguri pe ei, oameni politicoși, oameni care să respecte regulile în trafic, oameni care să nu mai ia șpagă, hai s-o mai spunem o dată, da, niște adulți care să nu mai ia și să nu mai dea șpagă. Oameni care să se comporte civilizat în relațiile cu ceilalți. Aș vrea să fie niște adulți care să învețe să fie fericiți, să aibă o carieră care să le ofere satisfacții. Ei, toate lucrurile astea ar trebui să fie valabile pentru toți adulții, nu? Nu doar pentru 1% dintre ei, nu-i așa? Ne dorim ca toți adulții cu care interacționăm să aibă competențele și aptitudinile astea. Ei, dacă dăm timpul înapoi și ne întoarcem în prezent, hai să facem lucrurile astea cu toți copiii din România, indiferent de statutul social, indiferent de etnia de care aparțin. Să le oferim egalitate de șanse în așa fel încât peste 15 ani să nu ne mai plângem că vai de mine, dar ce necivilizați sunt în țara asta, dar ce se bat ăia pe litoral? Toate lucrurile astea sunt rezultatele unui sistem de învățământ care, ce să vezi, n-a făcut mai nimic în afară de 1% olimpici. Noi, adulții de astăzi, suntem rezultatele sistemului de învățământ. Nu ne place ce vedem? Ok, hai să nu mai facem asta cu copiii noștri.

Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând in sala de clasă zâmbind. În momentul ăsta, dacă am avea legile perfecte, cele mai bune legi ale educației din Univers și tot nu schimbă statusul unui om căruia nu îi pasă de copii. Când intri în sala de clasă trebuie să-l faci pe copilul din fața ta să facă ochii mari și să spună la sfârșitul orei: Uau, ce fain a fost!”

Andreea Daraban: Dacă ar fi să modificați urgent ceva în felul în care funcționează școala românească, ce ați schimba imediat?

Marcel Bartic: O întrebare dificilă aș încerca să multiplic acei profesori care intră zâmbind în sala de clasă, nu știu cum, n-am nici cea mai bagă idee în momentul de față, dar aș vrea ca profesori, ăia pasionați, implicați, care le sunt aproape copiilor, care știu să-i încurajeze, care știu să inspire, să fie mentori. Mi-aș dori, printr-o minune, nu știu, să fie multiplicați, să existe în toate școlile din România.

Andreea Daraban: O ultimă întrebare, așteptați reînceperea școlii?

Marcel Bartic: Sigur că da, n-aveți idee cât de mult îmi doresc. Abia aștept să mă regăsesc alături de copii, alături de profesori și știți cum e senzația aia că simți că acolo iti este locul și nicăieri pe lumea asta, în altă parte. Acolo îmi doresc să fiu și abia aștept să înceapă școala.

Varianta audio integrală a interviului:

Marcel Bartic este profesor de istorie. A predat copiilor în școli din mediul rural, de la oraș,  atît de stat cât și private. Un timp, a ocupat și funcția de director al unei școli particulare. Scrie ocazional pentru Educație Privată și Republica. Este realizator de emisiuni radio și a inițiat proiectul Academia Profesorului digital. A absolvit Facultatea de Istorie și un program de master în cadrul Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

FOTO pagina personală de Facebook

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”
Life vineri, 27 decembrie 2024, 10:28

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”

Mulți elevi din România aleg să studieze în străinătate, motivele fiind variate, dar în principal legate atât de dorința de a obține o...

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”
#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași
Life joi, 19 decembrie 2024, 13:49

#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași

La Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași a avut loc, în lunile noiembrie și decembrie, un proiect interdisciplinar care și-a propus...

#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași
#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
Life vineri, 13 decembrie 2024, 11:32

#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”

La nivel mondial, antreprenoriatul social, prin prisma fondurilor alocate pentru inițiativele de profil, poate fi privit și în cheia unei...

#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”
Life duminică, 8 decembrie 2024, 05:59

#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”

România se află în topul țărilor care alocă cele mai multe ore pentru studierea matematicii, dar se poziționează la finalul clasamentului...

#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”
Life joi, 5 decembrie 2024, 00:38

„Radu Afrim – picătura prințului Rupert”, o carte despre „universul afrimian”, semnată de actrița Ada Lupu

Foaierul Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași a găzduit marți seara lansarea cărții „Radu Afrim – picătura prințului...

„Radu Afrim – picătura prințului Rupert”, o carte despre „universul afrimian”, semnată de actrița Ada Lupu
Life duminică, 1 decembrie 2024, 08:53

#StareaEducației (INTERVIU) Roxana Mihai, psiholog: “În cazul utilizării rețelelor sociale de către adolescenți, nu aș merge pe ideea de interdicție, ci pe cea de responsabilizare. Controlul parental pe dispozitivele electronice este necesar până la o anumită vârstă.”

În ultimul deceniu, rețelele sociale au schimbat semnificativ modul în care ne petrecem timpul liber, diseminăm informațiile sau comunicăm cu...

#StareaEducației (INTERVIU) Roxana Mihai, psiholog: “În cazul utilizării rețelelor sociale de către adolescenți, nu aș merge pe ideea de interdicție, ci pe cea de responsabilizare. Controlul parental pe dispozitivele electronice este necesar până la o anumită vârstă.”
Life miercuri, 27 noiembrie 2024, 20:03

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Cristian Popescu, prodecan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor: ”pentru a ajunge la ținta de deficit bugetar pe care Comisia Europeană a recomandat-o Guvernului României, va fi nevoie de măsuri drastice în ceea ce privește fiscalitatea și în ceea ce privește limitarea cheltuielilor publice”

La jumătatea lunii noiembrie, Comisia Europeană a redus la 1,4% de la 3,3, anterior, estimările privind creșterea economiei românești în acest...

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Cristian Popescu, prodecan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor: ”pentru a ajunge la ținta de deficit bugetar pe care Comisia Europeană a recomandat-o Guvernului României, va fi nevoie de măsuri drastice în ceea ce privește fiscalitatea și în ceea ce privește limitarea cheltuielilor publice”
Life marți, 19 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Horia Popa, CEO Singularity9, companie de IT din SUA: pentru ca Iașiul să urce în clasamente de profil, ”firmele din oraș ar trebui să se ducă în zona de excelență, să facă mai vizibilă zona de performanță în tehnologia informației”

Horia Popa este ieșean, specialist în IT și, din această postură profesională, a deschis o companie în Statele Unite ale Americii; numele ei,...

#InfoEconomic: Horia Popa, CEO Singularity9, companie de IT din SUA: pentru ca Iașiul să urce în clasamente de profil, ”firmele din oraș ar trebui să se ducă în zona de excelență, să facă mai vizibilă zona de performanță în tehnologia informației”