Primele cauze ale prăbuşirii avionului AirAsia QZ5801
Publicat de Andreea Drilea, 13 ianuarie 2015, 08:16 / actualizat: 13 ianuarie 2015, 13:42
UPDATE ora 13:00 – Recuperarea marţi a celor două cutii negre ale avionului A320 AirAsia care s-a prăbuşit în Marea Java, la sfârşitul lui decembrie, cu 162 de persoane la bord, urmează să permită înţelegerea circumstanţelor exacte ale tragediei, petrecute în condiţii meteorologice nefavorabile.
Experţi de la Airbus din Jakarta vor ajuta anchetatorii să analizeze datele stocate în cutiile negre ale zborului QZ8501, care a căzut în mare, pe 28 decembrie, la puţin timp după ce a decolat din oraşul indonezian Surabaya cu destinaţia Singapore.
La două săptămâni de la tragedie, înregistratorul fonic sau CVR (Cockpit Voice Recorder), o cutie dreptunghiuară de culoarea portocalie, în care sunt stocate comunicaţiile verbale dintre piloţi şi controlorii aerieni, a fost urcat la bordul navei indoneziene de război KRI Banda Aceh.
Înregistratorul de date de zbor sau FDR (Flight Data Recorder) a fost găsit sub o bucată de aripă şi recuperat luni.
Şeful armatei, generalul Moeldoko, s-a declarat încrezător în faptul că a doua cutie neagră va fi recuperată, după ce a fost localizată la aproximativ 20 de metri de înregistratorul datelor de zbor, emiţând semnale sonore puternice.
Cutiile negre sunt indispensabile pentru stabilirea circumstanţelor exacte ale dramei. Un înregistrator conţine discuţiile din carlingă, atât între piloţi, cât şi cu controlul aerian, iar celălalt conţine parametrii avionului (viteză, altitudine, etc.).
Scafandri au localizat duminică aceste dispozitive la aproximativ 30 de metri adâncime, în Marea Java, sun fragmente din fuzelajul avionului.
În plus, scafandri au reperat marţi unul dintre cele două motoare. Acestea sunt echipate cu dispozitive care le înregistrează performanţele. În acest sens, ele constituie un element-cheie al anchetei, a declarat Nurcahyo Utomo de la Comitetul Naţional pentru Securitatea Transporturilor (KNKT).
Potrivit autorităţilor indoneziene, pilotul avionului a cerut să ia altitudine, pentru a evita nori foarte ameninţători, dar nu a primit aprobare de la controlul aerian, din cauza traficului prea mare din acest sector foarte frecventat. Contactul între aeronavă şi controlul aerian s-a pierdut imediat după aceea.
Agenţia de meteorologie indoneziană a anunţat într-un raport preliminar publicat pe site că vremea a fost „factorul declanşator” al accidentului. Gheaţa ar putea să fi provocat prăbuşirea avionului, confruntat cu nori cu temperaturi de minus 80 până la minus 85 de grade Celsius.
Însă unii experţi au afirmat că se îndoiesc de ipoteză, apreciind că informaţiile disponibile sunt insuficiente pentru a stabili cu preciezie cauzele catastrofei şi că pentru aceasta este necesar să se aştepte analiza informaţiilor conţinute de cutiile negre.
– Cadavre blocate în fuzelaj
Prăbuşirea în mare a zborului QZ8501 este prima tragedie cu care se confruntă AirAsia, o comapnie malaysiană.
CEO-ul companiei, Tony Fernandes, s-a angajat marţi să „revadă şi îmbunătăţească produsele şi serviciile” companiei de transport, pentru a continua să fie „cea mai bună (companie low cost) din lume”, un titlu pe care i l-a acordat, începând din 2009, firma londoneză specializată Skytrax.
Primele elemente ale anchetei, stabilite în baza examinării fragmentelor avionului, par să arate că aeronava s-a dislocat la percutarea suprafeţei mării, potrivit S.B. Supriyadi, un reprezentant al Agenţiei pentru căutare şi salvare.
„Cabina era presurizată, iar înainte ca presiunea să poată fi ajustată, a căzut – şi bum. Această explozie a fost auzită” de martori, în zonă, a declarat acest oficial.
Printre cele 162 de persoane de la bord se aflau 155 de indonezieni, copilotul francez Rémi Plesel, un britanic, trei sud-coreeni şi câte un cetăţean din Malaysia şi Singapore.
Doar 48 de cadavre au fost recuperate până în prezent. Nu a existat niciun supravieţuitor. Cadavre ar fi blocate, în continuare, în epavă.
Prioritatea autorităţilor este de-acum să găsească fuzelajul, în care probabil se află zeci de cadavre, a anunţat S.B. Supriyadi.
„Trebuie să găsim fuzelajul şi cadavrele celorlalte victime” pentru a le „preda familiilor”, a declarat el.
Filialei AirAsia Indonesia a companiei malaysiene AirAsia i s-a interzis să utilizeze culoarul de zbor Surabaya-Singapore până la finalizarea anchetei cu privire la catastrofa aeriană, după ce l-a folosit fără autorizaţie în ziua zborului, potrivit autorităţilor indoneziene.
Potrivit ultimelor informaţii, este posibil ca avionul AirAsia QZ5801, cu 162 de pasageri la bord, să fi explodat înainte să atingă apele Mării Java, unde s-a prăbuşit cu două săptămâni în urmă.
Echipele de scafandri ai Marinei Militare Indoneziene au adus la suprafaţă cutiile negre ale aeronavei, descoperite în nordul Mării Java.
Potrivit coordonatorilor operaţiunilor de salvare, Agenţia indoneziană pentru căutări şi recuperări, scenariul unei explozii este verosimil, mai ales că schimbările constatate în bucăţile din epava avionului sugerează că o posibilă cauză a accidentului ar fi putut fi schimbările semnificative în presiunea aerului.
Ulterior, un anchetator din cadrul Comisiei naţionale indoneziene pentru securitatea transportului a declarat că nu există dovezi care să susţină afirmaţiile Agenţiei pentru căutări şi recuperări.
Într-o cursă între Surabaya şi Singapore, avionul AirAsia QZ5801 s-a prăbuşit pe 28 decembrie în Marea Java, în dreptul insulei Kalimantan, ucigându-i pe toţi cei 162 de pasageri aflaţi la bord. (Rador, mediafax.ro/FOTO report.az)