Adrian Curaj: În cazul elevului de la Vaslui a fost o ‘abordare neinspirată’
Publicat de , 26 februarie 2016, 14:14
Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, a declarat, astăzi, într-o conferinţă de presă susţinută la Cluj, că în cazul de la Vaslui, al elevului a leşinat la ore în timpul proiecţiei unui film despre avort, a fost vorba despre o abordare ‘neinspirată’ din partea profesorului.
‘Şcoala trebuie să informeze, dar are şi rolul de a-l face pe om să fie. Trebuie să avem foarte mare grijă în dorinţa de a transmite componenta de a şti, să nu o ignori pe cea de a fi. Mai pot fi situaţii nu prea inspirate, dar am încredere că inspectoratele şcolare veghează, că şcolile ar trebui să îşi dezvolte mecanismele interne de asigurare a calităţii. (…) Nu am văzut filmul. Probabil intenţia educatorului a fost să informeze, dar a fost o abordare neinspirată referitor la emoţiile elevilor şi atunci pot avea un impact emoţional nepotrivit şi, la sfârşit, nu există un obiect educaţional, ci unul informaţional. În şcoală trebuie să avem grijă de obiecte educaţionale’, a menţionat Adrian Curaj.
El a mai spus că toate materialele folosite în şcoli sunt didactice, dar profesorul trebuie să le selecteze pe cele care au valoare.
Un elev de clasa a XI-a de la Liceul ‘Emil Racoviţă’ din Vaslui a ajuns la Spitalul Judeţean de Urgenţă Vaslui după ce i s-a făcut rău la ora de religie, unde profesorul a prezentat un film în care se arătau imagini despre întreruperea de sarcină, intitulat ‘Strigătul mut’. El a fost transportat la spital, după care s-a întors la şcoală, unde a discutat cu psihologul.
Profesorul de religie susţine că filmul este unul educativ.
‘A fost o lecţie educativă din care copiii au de învăţat. Copilului i s-a făcut rău, e o persoană sensibilă. Nu e un film de groază, ţine strict de umanitate. E prima dată când se întâmplă aşa ceva şi a fost vizionat de sute de copii. E un film educativ’, apreciază profesorul Gabriel Vrânceanu.
Cazul a fost prezentat în cadrul Comisiei de Disciplină întrunită la liceul vasluian, în termen de 30 de zile urmând să se stabilească dacă profesorul a comis vreo abatere sau dacă a procedat corect.
Într-o declaraţie pentru AGERPRES, prof. Gabriela Plăcintă, şefa IŞJ Vaslui, a afirmat că în şcoli s-ar impune mai multe ore de educaţie sanitară, care să-i pregătească pe copii pentru viaţă.
‘Ne ferim să discutăm despre anumite lucruri, dar poate e nevoie de mai multe ore de educaţie sanitară, poate chiar de la vârste mai fragede. Este evident că în acest caz a fost vorba de un copil sensibil. Urmează să vizionăm filmul şi să stabilim dacă profesorul a procedat corect. Intenţia a fost, în mod evident, una bună’, a declarat prof. Gabriela Plăcintă.
Directorul Liceului ‘Emil Racoviţă’ din Vaslui, Daniel Hulubei, susţine că unii elevi pot fi mai vulnerabili la vârsta adolescenţei şi profesorii trebuie să fie atenţi la mesajele pe care le transmit. Hulubei a spus că profesorul a vrut să tragă un semnal de alarmă cu privire la numărul mare de avorturi.
‘Nu ne-am mai confruntat cu o astfel de situaţie. Mă aşteptam mai degrabă ca o fată să fie mai sensibilă. Domnul profesor a susţinut o oră în care se vorbea despre viaţa de familie, iar motivaţia sa pentru faptul că a prezentat acel film a fost că, anul trecut, în Vaslui, au fost 250 avorturi la fete cu vârste cuprinse între 14 şi 17 ani’, a declarat profesorul Daniel Hulubei.
Tot astăzi, s- întrunit comisia de disciplină de la liceul vasluian care a concluzionat în urma anchetei că profesorul de religie care a prezentat la oră un film documentar despre întreruperea de sarcină, în urma căruia unui elev de clasa a XI-a i s-a făcut rău şi a ajuns la spital, este nevinovat, în acest caz considerându-se că nu se impune nicio sancţiune pentru cadrul didactic.
Reprezentanţii comisiei de disciplină care au anchetat cazul, au stabilit, vineri, în urma discuţiilor purtate cu toţi factorii implicaţi, că imaginile vizionate de elevi nu au avut un puternic impact emoţional, acestea furnizând informaţii despre stadiile dezvoltării fătului, imagini ce sunt regăsite, de altfel, şi în cărţile de anatomie.
‘Elevul a declarat că nu imaginile prezentate i-au influenţat starea de sănătate, el imaginându-şi posibile consecinţe nefaste, acest fapt afectându-l emoţional. El a mai spus că este foarte interesat de tema discutată şi nu are să-i reproşeze nimic cadrului didactic. Reacţiile elevului ar fi putut fi influenţate de un cumul de factori: particularităţi ale personalităţii (sensibilitate, capacitate empatică la nivel ridicat), posibil disconfort fizic, particularităţi specifice vârstei adolescenţei. Profesorii de specialitate din cadrul comisiei consideră că materialul ales de cadrul didactic pentru ilustrarea orei este adecvat temei, cu condiţia unei difuzări selective, a unor secvenţe care promovează apărarea vieţii’, se arată în raportul comisiei de disciplină.
(Agerpres/ FOTO romaniatv.net)