(AUDIO) Autostrada Unirii A8 Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni riscă să nu fie inclusă printre proiectele cu finanţare europeană
Publicat de Andreea Drilea, 23 ianuarie 2020, 12:05 / actualizat: 23 ianuarie 2020, 16:57
UPDATE – În replică, deputatul PNL de Iaşi, Marius Bodea, preşedinte al Comisiei de Transporturi din Camera Deputaţilor, a declarat că acest document nu este oficial, iar declarațiile în acest sens sunt deplasate:
Marius Bodea a mai spus că anul acesta va fi finalizat studiul de fezabilitate al Autostrăzii A8 pentru porţiunea Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi, de asemenea, va fi scoasă la licitaţie realizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni.
Marius Bodea a mai precizat că Guvernul României va solicita Comisiei Europene o refinanţare pentru Autostrada A8 și a adăugat că, la sfârşitul acestui an, se vor cunoaște costurile reale ale proiectului Autostrăzii A8 – Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni.
În același context, deputatul PMP de Iași, Petru Movilă a declarat într-o conferință de presă că va cere ca proiectul autostrăzii A8 să treacă în răspunderea premierului Ludovic Orban şi a ministrului Transporturilor, Lucian Bode.
Petru Movilă a adăugat că prioritatea o reprezintă refacerea studiului de fezabilitate şi, ulterior, stabilirea surselor de finanţare a autostrăzii. (Constantin Mihai/ Radio Iaşi)
Autostrada Unirii A8 Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni riscă să nu fie inclusă printre proiectele cu finanţare europeană prin Programul Operaţional Transport 2021- 2027, reiese dintr-un document de lucru aflat la Ministerul Transporturilor şi publicat de deputatul USR Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaţilor.
Cătălin Drulă a declarat, pentru postul nostru de radio că, până în prezent, alocarea financiară ajunge doar pentru proiectele aflate deja în derulare precum şi pentru noul proiect al autostrăzii A7 Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău.
„În proiectul de Program Operaţional pentru perioada 2021 – 2027, aşa cum l-am consultat în varianta propusă de Guvernul României, în momentul de faţă nu există decât un singur proiect nou şi anume, autostrada Ploieşti – Bacău.
Autostrada A8, Târgu Mureş – Iaşi, nu este în acest moment prevăzută, nu sunt fonduri. Motivul este că alocarea pentru infrastructură rutieră, aşa cum reiese în momentul de faţă de la negocierea europeană, este mică faţă de nevoile României, iar cea mai mare parte a acesteia, ar urma să fie consumată de proiectele care sunt în curs de derulare în acest moment sau care vor începe în perioada imediat următoare, aşa numitele proiecte fazate şi, aici, mă refer la Autostrada Sibiu – Piteşti, câteva miliarde de euro, mă refer la Podul de la Brăila, autostrada de centură a Bucureştiului şi la Autostrada Transilvania, Târgu Mureş – Borş.
Partea din aceste proiecte care nu va fi finanţată în exerciţiul curent pentru că ele nu vor fi terminate, se vor întinde pe două exerciţii financiare, va consuma aproape întreaga alocare din următorul exerciţiu financiar, 2021 – 2027, rămânând bani ca proiect nou, doar pentru Ploieşti – Bacău, nici măcar până la Paşcani, aşa cum este prevăzut proiectul, adică la intersecţia cu viitoarea A8.”
De menţionat că pentru autostrada Ploieşti – Bacău, studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice sunt deja contractate, iar unele aproape de finalizare.
Deputatul USR, Cătălin Drulă, a mai declarat, pentru postul nostru de radio, că documentul consultat, legat de alocarea financiară pentru proiectele de infrastructură, este unul oficial şi că mai există şanse ca Autostrada Unirii să beneficieze de fonduri europene, dar asta ţine de abilitatea de negociere a guvernanţilor, a europarlamentarilor şi a preşedintelui Klaus Iohannis în Consiliul European:
„Este un document prezentat de guvern partidelor politice, deci da, e un document oficial, este un document de lucru bazat pe situaţia negocierii de la nivel european din acest moment. Atenţie, negocierea la nivel european nu este încheiată, tocmai de aceea este critic ca guvernul şi preşedintele care reprezintă România în Consiliul European, într-o mai mică măsură, europarlamentarii români, spun într-o mai mică măsură pentru că în Parlamentul European sunt mai mici şansele de izbândă decât în Consiliul European, unde sunt reprezentanţi şefii de state, să se bată în următoarele săptămâni şi luni ca această alocare să fie crescută. Atenţie, când spun alocare crescută, mă refer la partea care poate fi alocată pentru autostrăzi, din banii europeni alocaţi României, deci nu cerem o creştere a alocării per total. România are 30 de miliarde de euro. Din păcate, tragedia pentru noi, din perspectiva nevoilor pe care le avem este că, combinând toate regulile europene care acum pun accentul pe o Europă mai verde, pe Europa inteligenţei care este un alt obiectiv tematic major, combinat cu scăderea fondurilor de coeziune, lasă pentru autostrăzi, respectând regulile europene, doar o parte prea mică din aceşti 30 de miliarde de euro.”
(Radio Iaşi/Andreea Daraban/FOTO radioiasi.ro)