(AUDIO) Comisia Europeană, noi critici la adresa strategiei guvernului privind parteneriatul public-privat
Publicat de , 7 octombrie 2019, 16:51 / actualizat: 11 octombrie 2019, 8:24
Comisia Europeană nu vede, pentru moment, o dovadă a eficienței mecanismului parteneriatului public-privat ca alternativă la fondurile europene pentru construcția de autostrăzi.
Afirmația a fost făcută de Directorul General pentru Politică Regională și Urbană, Marc Lemaître, cu prilejul conferinței de deschidere a Săptămânii Europene a Regiunilor care are loc la Bruxelles până la 10 octombrie.
Răspunzând unei întrebări adresate de colegul nostru, Lucian Bălănuță, Marc Lemaître a făcut o scurtă evaluare a absorbției fondurilor europene de coeziune de către România în acest exercițiu financiar.
Marc Lemaître: „Ceea ce vedem este că România a fost relativ înceată și face eforturi în privința absorbției mijloacelor disponibile ale politicii europene de coeziune. Dar, încă o dată, nu văd parteneriatele public- private ca un lucru rău în sine. Din contră, dacă acest lucru poate să conducă la realizarea mult mai rapidă a unei rețele de autostrăzi în România, cu atât mai bine. Dar astăzi nu avem această dovadă. Dovada pe care o avem este că mijloacele politicii de coeziune sunt absorbite foarte încet. Așa că nu vrem ca ele să fie risipite în cele din urmă.”
https://www.facebook.com/LucianBalanutaJurnalist/videos/704106146768028/
La Bruxelles a început Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor, un eveniment dedicat politicii de coeziune a Uniunii Europene la care participă aproximativ 9 mii de oficiali europeni, funcționari, experți în politici publice și jurnaliști din toată Europa. Este cel mai mare eveniment public european, iar temele de discuție se vor concentra și în acest pe investițiile europene derulate de către regiuni și orașe.
Şi asociaţiile care susţin construcţia Autostrăzii A8, Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, pledează pentru accesarea de fonduri europene în vederea realizării acestui obiectiv.
Preşedintele Asociaţiei Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Dorin Dobrincu, susţine că în România nu există un precedent în folosirea parteneriatelor publice-private, iar pentru regiunea Moldovei, cea mai defavorizată din punct de vedere economic şi social, introducerea parteneriatului public-privat ar fi un experiment riscant.
Dorin Dobrincu: „Încă de anul trecut, din vara anului 2018, când a apărut ideea realizării Autostrăzii A8, Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş prin parteneriatul public-privat noi, asociaţiile, am susţinut că cea mai bună soluţie este accesarea fondurilor europene pentru că acestea există, trebuie doar ca Guvernul României să facă şi să depună proiecte. Peste tot în Europa proiectele mari s-au dovedit a fi problematice atunci când au fost realizate prin parteneriat public-privat, iar în România nu avem un precedent în aşa ceva.”
(Lucian Bălănuţă/Ioana Soreanu/Radio Iaşi/FOTO Lucian Bălănuţă)