(AUDIO) Comisia Europeană: Stabilitate în preferințele țării, pentru ca un proiect precum Autostrada A8 să fie derulat fără sincope
Publicat de Andreea Drilea, 11 octombrie 2024, 16:31
Comisia Europeană vrea să vadă stabilitate din partea guvernului român în privința derulării investițiilor cu fonduri europene pentru construcția de autostrăzi. Este vorba despre proiectele de infrastructură rutieră cuprinse în Politica de Coeziune, prin Programul de Transport, cum este cazul Autostrăzii Unirii – A8, pe traseul Ungheni-Iași-Târgu Mureș.
Comisarul european pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira, a pledat pentru o filtrare riguroasă a priorităților pentru a depăși orice obstacole în privința derulării proiectelor mari de infrastructură.
Elisa Ferreira: În ceea ce privește autostrada, am confirmat că, de fapt, este o investiție mare, și avem nevoie de o anumită stabilitate și din partea Guvernului român, respectând toate schimbările de politică, pentru a ne asigura și pentru a avea o procedură coerentă și consecventă în construirea acestui drum, care include achiziții publice, lucrări privind compatibilitatea cu mediul și toate acestea. De fapt, acest lucru nu înseamnă că banii sunt pierduți, deoarece, după cum v-am spus, banii sunt investiți de România în multe arii. România arată o performanță îmbunătățită în accesarea fondurilor, în special la nivelul unităților regionale. Simțim încă o mică dificultate în programele naționale, deoarece acestea se referă la proiecte mai mari, probabil, și astfel stabilitatea în preferințele țării ca atare este absolut esențială.
Într-o intervenție pentru Radio România Iași, purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor, Alin Șerbănescu, a evaluat situația din prezent și a subliniat că ministerul, prin companiile de resort, nu lansează licitații fără ca lucrările prevăzute să aibă finanțare.
Alin Șerbănescu: În ceea ce privește această autostradă, avem deja două contracte pentru proiectare și execuție semnate. Este vorba de sectorul Târgu Mureș-Miercurea Nirajului și cel de-al doilea sector, Vânători-Neamț-Târgu Neamț, finanțate prin PNRR, au termen de finalizare 2026. Mai avem alte două loturi care sunt acum în perioada de evaluare a ofertelor, deci sunt în licitație: Miercurea Nirajului-Sărățeni și Pipirig-Vânători-Neamț. Deci și aceste două loturi în scurt timp, ca anul acesta, sperăm noi, să aibă desemnați câștigători. După aceea, dacă nu vor exista contestații, se vor putea semna contractele pentru proiectare și execuție. Cele două loturi sunt finanțate prin Programul Transport și mai sunt alte patru loturi și anume Sărățeni-Joseni, Joseni-Ditrău, Ditrău-Grințieș și Grințieș-Pipirig care au fost predate la CNIR. Din punctul nostru de vedere, practic, toate aceste loturi și cele patru predate la CNIR și cele patru pe care le gestionăm noi, au finanțare asigurară. Trebuie să fac o precizare – noi nu lansăm în licitație niciun proiect dacă el nu are, cu certitudine, finanțarea asigurată, deci nu se pune problema să avem proiecte care nu vor avea finanțare.
Săptămâna trecută, în Piața Unirii din Iași au răsunat tobele pentru Autostrada A8. Timp de trei ore, Asociația Moldova vrea Autostradă a organizat o mișcare de conștientizare a importanței marilor proiecte de infrastructură rutieră pentru regiunea Moldovei.
Vicepreședintele asociației, Daniel Mătăsaru, a precizat, astăzi, că deși există o serie de pasi care arată maturizarea documentațiilor, societatea civilă va monitoriza cu atenție fiecare etapă de progres pentru ca investiția să beneficieze de fonduri suficiente.
Daniel Mătăsaru: Regiunea Moldovei este în continuare singura regiune a României fără legătură cu drum de mare viteză cu celelalte regiuni ale Uniunii Europene. Și aceasta, știm bine, înseamnă pierderea de oportunități de dezvoltare economică, înseamnă creșterea decalajelor în raport cu celelalte regiuni, înseamnă părăsirea zonei de către tineri în căutarea unor slujbe mai bine plătite, înseamnă drame familiale, înseamnă vieți omenești pierdute săptămânal în groaznice accidente rutiere. Societatea civilă a încercat să fie un partener de încredere al autorităților române locale și centrale, participând constant la ședințele de progres organizate de către Ministerul Transporturilor prin CNAIR și CNIR. Atunci când am simțit că lucrurile sunt amânate, tergiversate, puse în așteptare, am considerat că este necesar să batem toba tare atât la propriu, cât și la figurat, pentru ca Bucureștiul să audă durerea Moldovei. Suntem astăzi, cu alți pași, mai aproape de maturizarea documentațiilor. Așteptăm o hotărâre de Guvern, de indicatori și pentru segmentul de câmpie – Târgu Neamț – Iași – Ungheni.
https://www.facebook.com/lucian.balanuta/videos/1052721249887612
(Radio Iași/Lucian Bălănuță/FOTO Lucian Bălănuță)