(AUDIO) Liga Studenților din Iași se opune deciziei Guvernului de a limita dreptul studenților la călătoria gratuită cu trenul
Publicat de , 9 februarie 2021, 12:55
Liga Studenţilor din Iaşi se opune deciziei actualei coaliţii de guvernare de a limita dreptul studenţilor la călătoria gratuită cu trenul în vederea scăderii deficitului bugetar şi solicită Guvernului demararea de consultări cu reprezentanţii studenţilor în această chestiune.
Reprezentantul Ligii Studenților de la Universitatea A. I. Cuza, Emanuel Man spune că limitarea călătoriilor cu trenul doar spre localitatea de studiu este absurdă, având în vedere atât necesităţile diverse de deplasare ale studenţilor în alte localităţi strâns legate de viaţa academică.
Reprezentantul Ligii Studenților de la Universitatea A. I. Cuza, Emanuel Man: În momentul de față, tendința este de scădere în rândul studenților a utilizării trenului ca mijloc de transport. Toate sumele care au fost alocate în 2020 sunt mai mici decât tot ce s-a alocat în ceilalți ani, iar cuantumul, în momentul de față, proiectat pentru 2021 în ceea ce privește cheltuielile pe cale ferată cu transportul studenților poate ajunge la cel mult 0,02% din Produsul Intern Brut. Trebuie să considerăm aceste beneficii, fie că ne place, fie că nu, o investiție în educație, mai ales în contextul în care 2020 a fost un an foarte greu pentru studenți, în continuare, situația nu este prea roz pe fondul școlii online, iar studenții au în continuare nevoie de aceste beneficii chiar dacă majoritatea facultăților nu mai desfășoară ore fizic.
(Natalia Ciumac, Radio Iași/FOTO radioiasi.ro)
Comunicatul de presă transmis de Liga Studenților:
„Liga Studenţilor din Iaşi se opune deciziei lui Cîţu de a limita dreptul studenţilor la transport feroviar: ‘coaliţia de guvernare loveşte în studenţi’
Liga Studenţilor din Iaşi se opune deciziei actualei coaliţii de guvernare de a limita dreptul studenţilor la călătoria gratuită cu trenul în vederea scăderii deficitului bugetar şi solicită Guvernului demararea de consultări cu reprezentanţii studenţilor în această chestiune. Măsura a fost anunţată din nou ca ‘soluţie’ pentru problemele bugetare, ca şi cum subvenţiile pentru transportul studenţilor ar fi cea mai mare problemă din bugetul ţării, şi nu birocraţia, managementul defectuos al finanţelor publice, supradimensionarea unor instituţii bugetofage, intervenţionismul şi corupţia generalizată sau pensiile speciale care nu ţin cont de principiul contributivităţii.
În realitate, impactul bugetar al gratuităţii pe cale ferată pentru studenţi este foarte redus, fiind de 0,0189% din PIB în 2018, de 0,025% în 2018, de 0,025 în 2019 (anul în care s-au dat cele mai multe subvenţii de până acum), respectiv de 0,012% din PIB în 2020.
Această măsură este şi trebuie considerată o investiţie în educaţie, o formă de susţinere a studenţilor şi un pas firav spre obiectivul asumat prin Pactul Naţional pentru Educaţie de a fi crescută finanţarea educaţiei la 6% din PIB.
Mai ales în actualul context în care studenţii au fost grav afectaţi de măsurile dispuse în perioada stării de urgenţă şi a stării de alertă, iar autorităţile nu au propus nicio formă de sprijin pentru aceştia, menţinerea beneficiilor la transportul feroviar reprezintă o măsură minimală şi de mare ajutor în vederea susţinerii şi stimulării studenţilor şi a prevenirii abandonului universitar. Mai mult, Liga Studenţilor (LS IAŞI) susţine extinderea măsurii inclusiv pentru studenţii înmatriculaţi la programe de studii desfăşurate în regim de frecvenţă redusă (IFR – nu învăţământ la distanţă).
Din datele obţinute de Liga Studenţilor (LS IAŞI) de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în anul 2020 s-au acordat cu 52,36% mai puţine fonduri faţă de 2019 şi cu 47,19% mai puţine faţă de 2018. De asemenea, s-au acordat chiar mai puţine subvenţii decât în 2017 când a fost implementată măsura, mai exact cu 20,11%.
În momentul de faţă, în mod natural, având în vedere contextul generat de măsurile luate în starea de urgenţă şi starea de alertă, traficul feroviar şi mişcarea persoanelor în general au fost cu mult reduse. Tendinţa generală din ultima jumătate de an a fost de scădere a numărului de călătorii efectuate de către studenţi, iar majoritatea universităţilor menţin măsurile luate în primul semestru cu privire la modalitatea de desfăşurare a activităţilor didactice (hibrid şi on-line), nefiind probabilă în 2021 o creştere a numărului de călătorii subvenţionate mai mare care să genereze o risipă de buget.
În iulie 2019 Liga Studenţilor (LS IAŞI) a publicat o analiză prin care a arătat că există facilităţi similare (reducere sau gratuitate) în toate statele Uniunii Europene şi în alte state ale continentului. Nicăieri nu există vreo limitare a beneficiilor la un număr fix de călătorii sau în funcţie de performanţele academice ale studenţilor, iar în ţările care au reduceri de sub 75% există sisteme eficiente de burse şi de măsuri de sprijin social pentru studenţi, reducerile pentru transport feroviar nefiind o necesitate.
Limitarea călătoriilor cu trenul doar spre localitatea de studiu este complet absurdă, având în vedere atât necesităţile diverse de deplasare ale studenţilor în alte localităţi strâns legate de viaţa academică (cercetare, conferinţe, concursuri etc.), cât şi faptul că mulţi tineri ar fi privaţi de această facilitate întrucât nu au o gară feroviară în localitatea de domiciliu.
În februarie 2017, actualul premier Florin Cîţu afirma, din poziţia de senator, că renunţă la un amendament care prevedea limitarea călătoriilor cu trenul pentru studenţi pentru ‘a nu cădea în capcana PSD’ şi pentru că ‘suma care afectează bugetul de stat este nesemnificativă’.
Mai mult, susţinerea eliminării gratuităţii pe cale ferată pentru studenţi are rolul de a fragiliza pe viitor, în special în rândul tinerilor, politicile libertariene şi clasic-liberale de limitare a intervenţionismului guvernamental.
‘Este scandalos faptul că în loc să propună o soluţie fezabilă pentru limitarea pensiilor speciale sau a instituţiilor supradimensionate care consumă resurse de la bugetul de stat fără să aducă vreun beneficiu social proporţional, actuala coaliţie de guvernare loveşte în studenţi într-o perioadă dificilă în care nu au existat măsuri remediale reale pentru tineri.
Politica pe care o adoptă un stat cu privire la beneficiile acordate tinerilor trebuie să fie întotdeauna în acord cu realităţile specifice ale sistemului educaţional, acestea trebuind să fie stabilite în deplin acord cu reprezentanţii studenţilor şi ai elevilor.
Chiar şi dintr-o perspectivă de dreapta sau una anti-asistenţialistă, beneficiile pe care le primesc studenţii pe calea ferată ar fi ultima problemă care trebuie ‘rezolvată’.
Birocraţia, managementul defectuos al serviciilor publice, instituţiile supradimensionate şi ineficiente, intervenţionismul, corupţia generalizată şi pensiile speciale de care anumite persoane beneficiază fără merit sunt probleme reale şi stringente care afectează viitorul şi stabilitatea bugetară a ţării noastre, nu beneficiile studenţilor!’ a declarat Maria-Alexandra Druţu, preşedinte Liga Studenţilor (LS IAŞI).”