(AUDIO) Până la 1 Decembrie va fi lansată licitația pentru întocmirea Studiului de Fezabilitate al viitoarei Centuri Feroviare a Iașului
Publicat de Andreea Drilea, 9 noiembrie 2024, 10:07
Până la 1 Decembrie va fi lansată licitația pentru întocmirea Studiului de Fezabilitate al viitoarei Centuri Feroviare a Iașului.
Săptămâna aceasta a fost aprobat caietul de sarcini necesar întocmirii studiului. Directorul Executiv al Asociației Metropolitane de Transport Public Iași – Eduard Boz: ”În momentul de față am aprobat caietul de sarcini pentru studiul de fezabilitate, într-o săptămână, maxim două lansăm licitația pentru acest studiu. Din studiu vor rezulta absolut toate detaliile unde facem noile stații, pe unde va trece noua linie pe care ne propunem să o construim spre Aroneanu, parcelele care vor fi afectate, eventualele exproprieri necesare și, sperăm noi, anul viitor, dacă semnăm contractul de finanțare, ulterior să dăm drumul la licitația de execuție a trenului metropolitan și să achiziționăm trenurile.”
Prețul estimativ al viitoarei centuri feroviare a Iașului este de aproximativ 270 de milioane de euro. Prin Programul de Transport 2021-2027 se pot acoperi 230 de milioane de euro. Celelalte 40 de milioane ar putea fi proveni din viitorul Program de Transporturi 2028 – 2035 sau prin cofinanțare, a explicat directorul executiv al Asociației Metropolitane de Transport Public Iași – Eduard Boz: ”Vom aplica pe Programul de Transport 2021-2027. Apelul este deschis în momentul de față. Finanțarea maximă care poate fi obținută este de 230 de milioane de euro. Proiectul nostru are o valoare estimată de aproximativ 270 de milioane, deci practic, din start, 40 de milioane de euro vor trebui suportate din fonduri locale, din partea membrilor municipiul Iași, Consiliul Județean Iași, comunele care vor fi străbătute de acest tren Metropolitan este o finanțare mixtă, dar cu precădere fonduri nerambursabile europene.”
Pentru centura feroviară pot fi folosite actualele linii ferate care leagă localitățile Podu Iloaiei – Iași – Holboca – Ungheni și Bârnova – Ciurea – Iași, dar se dorește și construirea unei noi artere pe traseul Iași – Aeroport – Aroneanu.
Eduard Boz a precizat că viitoarea rețea va avea o lungime de aproximativ 65 de kilometri, din care 55 de kilometri sunt deja construiți.
Scopurile proiectului sunt decongestionarea traficlui auto din zona Iașului, crearea unei legături între parcurile industriale din Miroslava și Lețcani și zona cargo a aeroportului, și realizarea unei căi de acces rapidă între localitatea Iași și zona de frontieră.
(Radio Iaşi/Constantin Mihai/FOTO imagine ilustrativă radioiasi.ro)