Iașul este primul oraș din România unde se înființează un grup de expertiză, format din cadre didactice, care se va concentra pe formularea unor principii în vederea testărilor standardizate digitalizate ale elevilor din ciclurile gimnazial și liceal.
În toamna acestui an, pentru prima dată în România, la Iași s-a introdus evaluarea la toate materiile, pe o platformă digitală, care oferă punctajul fiecărui elev imediat după încheierea testului.
Inițiatorul platformei – profesorul Dragoș ILIEȘ, de la Facultatea de Științe ale Educației din București a precizat că platforma reușește să ofere teste pentru matematică, limba română și istorie. În urma inițiativei de la Iași au fost scriși itemi și pentru celelalte materii: ”Platforma BRIO are o tradiție în testarea matematicii, limbii române și de 2 ani de zile a istoriei, dar niciodată nu am avut item și nu am testat, deși platforma poate să facă asta evident, biologia, geografia, chimia, fizica ș.a.m.d. Intenția inspectoratului, lăudabilă din nou, a fost aceea de a testa toate aceste materii. De ce?, majoritatea acestor materii sunt văduvite, nu avem evaluări sistematice la nivel național sau externe de vreun fel pe altceva decât română și matematică. Evaluarea Națională, bacalaureat, sigur, acum bacalaureat se dă și la altele, dar aș putea să construiesc un argument care spune ”e târziu să îți dai seama la bacalaureat că ceva nu merge bine”, neavând item, evident, ei trebuie produși.”
Inițiatorul platformei digitale a mai spus că pe viitor vor fi două tipuri de itemi: pentru învățarea la clasă și pentru examene. Dorința grupului de lucru este ca inițiativa simulării examenelor de la Iași, la toate materiile, să fie extinsă la toate școlile din România: ”Ce facem acum e să revenim cu un follow-up la acest workshop, un al 2-lea workshop în care acum, avem date pentru itemii respectivi. De vreme ce abia am făcut o pledoarie anterior pentru management bazat pe date, asta zic și mai departe. Bun, hai să facem și dezvoltare a competențelor bazate pe date. Haideți să ne întoarcem la profesorii care au primit workshop-ul inițial, care o să primească acum workshop-ul de folow-up, să ne uităm împreună la itemii pe care ei înșiși i-au scris și cum reflectă datele pe care le avem, calitatea respectivilor item și ce putem învăța pe viitor de aici. Sunt unii mai buni, sunt unii mai puțin buni. O să fie din nou o experiență de dezvoltare extraordinară pe care puțini profesori ai României au primit-o vreodată și, avantajul este că, practic, la Iași, creezi un grup de expertiză în scrierea de item și în înțelegere a testărilor standardizate pe care nu-l ai nicăieri în țară.”