(AUDIO) Următoarele două săptămâni sunt determinante pentru viitorul Autostrăzii A8
Publicat de Andreea Drilea, 9 decembrie 2021, 18:52 / actualizat: 9 decembrie 2021, 20:14
Următoarele două săptămâni sunt determinante pentru viitorul Autostrăzii A8 care va face legătura între Viena – Târgu Mureş – Iaşi – Chişinău.
Vicepreşedintele Asociaţiei „Împreună pentru A8”, Cătălin Urtoi a precizat, astăzi, într-o conferință de presă, că în următoarea perioadă reprezentanţii societăţii civile vor fi prezenţi la Guvern pentru a fi stabilită prioritatea construirii autostrăzilor din zona Moldovei. În acest context, foarte importantă este forma documentului care va fi trimis la Bruxelles:
Cătălin Urtoi: „Noi trebuie să intrăm puţin mai serios pe acest program al prioritizărilor deoarece tot ce s-a făcut acolo e cam pe genunchi şi, atunci, noi am propus o prelungire a perioadei, iar noi ne vom implica direct prin participarea noastră, chiar la analiza acestui document. De aceea am şi decis ca de săptămâna viitoare, de luni, să fim prezenţi zi de zi în cadrul Minsiterului Transporturilor şi Companiei, timp de maxim 10 zile până se va finaliza acest document care va trebuie să fie apoi retrimis la Bruxelles.”
Cătălin Urtoi a mai explicat că fondurile puse la dispoziţie de cele patru programe de finanţare pentru perioada 2021 – 2027, vor permite, în cel mai bun caz, doar construirea unei treceri peste Carpaţi care să facă legătura între Transilvania şi Moldova.
Cătălin Urtoi: „Ieri ni s-a prezentat de către domnul Ardelean din cadrul Ministerului Transporturilor, ni s-a prezentat o listă a finanţărilor aşa cum au gândit-o ei. În momentul de faţă, finanţările din perioada 2021 – 2027 pe cele patru programe de finanţare, inclusiv vechiul programul. Ceea ce ştim, ce am aflat ieri este că fiecare tronson, fiecare bucată de autostradă din A7, A8 şi A13 au primit câte o sumă de. Sumele primite, din păcate, nu vor acoperi finalizarea integrală a tuturor tronsoanelor. De aceea, eu personal, în intervenţia mea am solicitat domnului ministru ca cel puţin pe zonele de munte, mă refer aici la A13 şi la A8, să facem o analiză mai clară, la rece, să vedem care proiect este mai avansat, mai matur pentru că eu le-a specificat foarte clar şi domnului ministru şi celor din companie, trebuie să fim de acord că România nu va reuşit până în 2030 să finalizeze două treceri peste Carpaţi, din Moldova în Ardeal.”
La rândul său, preşedintele „Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei”, Dorin Dobrincu a precizat că s-a solicitat Guvernului înlăturarea proiectelor parazit şi respectarea masterplanului de transporturi elaborat în 2016:
Dorin Dobrincu: „Avem o problemă cu împingerea în faţă a unui număr infinit de autostrăzi din Moldova, adică, aşa numita prioritizare, de fapt, este înăbuşit de proiecte parazit care ar putea să facă într-o perioadă următoare dar important pentru noi, deocamdată, este să avem o străpungere a Carpaţilor Orientali. Noi am spus Ministrului Grindeanu că este foarte important să fie respectat masterplanul general de transport al României din anul 2016. Legea 291/2018 care este dedicată Autostrăzii A8 sau Unirii trebuie respectată şi toate adăugirile astea nu fac decât să ne întărescă suspiciunea că jocul este netransparent, este făcut de grupuri, bineînţeles, subterane şi asta nu e deloc îmbucurător pentru noi.”
Preşedintele Asociaţiei „Împreună pentru A8”, Ionel Apostol a explicat necesitatea prelungirii dezbaterii publice pentru definitivarea proiectelor de dezvoltare pentru următorii 10 ani, reînfiinţarea comisiilor interministeriale şi acceptarea reprezentanţior societăţii civile la şedinţele de progres ale CNAIR:
Ionel Apostol: „Am cerut prelungirea termenului de dezbatere publică a acestui plan de investiţii pe 2020 – 2030 şi participarea societăţii civile în dezbaterea acestui plan. A doua chestie foarte importantă, am cerut înfiinţarea unei comisii interministeriale din care să facă parte, inclusiv, reprezentanţi ai societăţii civile pentru a reuşi să deblocăm absolut orice problemă şi a aduna la aceeaşi masă oameni din toate ministerele pentru a fluidiza cumva şi a grăbi implementarea acestor proiecte. A treia problemă foarte importantă, am cerut reînceperea şedinţelor de progres, care, odată cu schimbarea guvernului şi apariţia acestei coaliţii, a încetat să mai funcţioene în cadrul CNAIR.”
(Radio Iaşi/Constantin Mihai/FOTO radioiasi.ro)