(AUDIO/FOTO) Premieră la Teatrul Naţional din Iaşi: Spectacolul „Piele şi Cer” de Dimitré Dinev
Publicat de Andreea Drilea, 3 aprilie 2018, 12:38
O nouă premieră la Teatrul Naţional din Iaşi: spectacolul „Piele şi Cer”, regizat de Radu Ghilaş.
Piesa va fi pusă în în zilele de 4 şi 5 aprilie.
Directorul Teatrului Naţional din Iaşi, Cristian Hadji Culea, a declarat că spectacolul vorbeşte despre iubire, credinţă şi speranţă într-un moment în care oamenii nu mai ştiu să se bucure de viaţă.
Un spectacol străbătut de emoție de la un capăt la altul, o poveste dureroasă despre război, iubire și moarte, care îi aduce pe scenă pe:
Petronela Grigorescu
Ionuț Cornilă
Răzvan Grosu
regie: Radu Ghilaș
decor: Cătălin Târziu
costume: Rodica Arghir
muzică originală: Dragoș Cohal, Ionuț Todică
video design: Andrei Cozlac
nerecomandat persoanelor sub 18 ani
durata: 1h 15′
Radu Ghilaș, despre „Piele și cer”:
Viața e plăcută, moartea e liniștită, iar tranziția dintre cele două este problematică.
„Moartea este ultima ironie a vieții”, spunea cineva. Cred că, în zilele noastre, moartea este din ce în ce mai mult prezentă printre noi, din cauza războaielor, a bolilor, a relelor pe care și le fac oamenii unii altora și a orgoliilor nemăsurate manifestate prin violențe și lovituri sub centură. Mă întreb dacă nu cumva lucrurile s-au inversat și viața a devenit o ironie pe care moartea ne-o oferă în fiecare zi.
Oamenii nu mai știu să se bucure de viață. Aceasta a devenit, din păcate, un câmp de bătălie, unde se luptă și se moare în fiecare zi. Isaac Asimov scria că ”viața e plăcută, moartea e liniștită, iar tranziția dintre cele două este problematică”. Spectacolul nostru vorbește tocmai despre această tranziție marcată de cele trei forțe catalizatoare: iubirea, credința și speranța, pe care dacă le pierdem nu ne mai rămâne nimic decât moartea.
Piesa lui Dinev, scrisă într-o manieră dură, cu accente de umor negru, nu te poate lăsa indiferent. Te obligă să te gândești la cum ai putea să devii mai bun, cum să folosești timpul care ți-a mai rămas pentru a schimba ceva în bine.
Dan Stoica, traducătorul piesei „Piele și cer”:
Nu, nu aș fi bănuit niciodată (și nici autorul) că această poveste jumătate metaforă, jumătate durere articulată dramatic, mai poate reveni în real, că oamenii vor fi în stare să o ia de la capăt ștergând cu buretele tot ce au trăit. Dar a urmat Siria, Yemen, Somalia. Iar vor apărea filme, povești, eroi din pâcla unor locuri și vremuri de coșmar. Personajele din „Piele și cer” au răgazul dat de autor să se cunoască, să se găsească pe sine și să hotărască ce vor face cu soarta lor. Cei din câmpurile de luptă adevărate nu au această șansă. Moartea s-a mecanizat, electronizat, virtualizat. Ucigașii și victimele sunt despărțite de mii de kilometri distanță, nu se cunosc, nu au habar că există. Asta nu oprește joaca cu unul și același rezultat: neființa.
Următoarele reprezentații au loc pe 21 și 22 aprilie, ora 19:30, la Uzina cu Teatru. Biletele sunt puse în vânzare la Agenția Teatrală (tel.0232 255999) și pe eventim.ro.
Radu Ghilaș a absolvit în anul 1994 Universitatea de Arte „George Enescu” Iași, Facultatea de Teatru, secția Actorie, la clasa profesorilor Geta Angheluță și Sergiu Tudose. Din același an este angajat, ca actor, la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, unde interpretează numeroase roluri în producții semnate de: Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu, Alexander Hausvater, Gábor Tompa, Cristian Hadji–Culea, Claudiu Goga, Sorana Coroamă Stanca, Petru Vutcărău etc.
Din anul 2015 este doctor în teatru.
În paralel semnează regia spectacolelor: „În container” de Constantin Cheianu (2009), „Inimă de boxer” de Lutz Hubner (2010), „Ceck-In” de Dumitru Crudu (2012), „Cerere în căsătorie” de A.P. Cehov (2014) și „Fata fără zestre” de N. Ostrovski (2016) la Ateneul din Iaşi, „Creeps” de Lutz Hubner la Centrul Cultural German Iași (2013), „Păcală şi Tândală” la Teatrul „Tudor Vianu” Giurgiu (2014), „Dureri fantomă” de Vasili Sigarev la Teatrul V.I. Popa Bârlad (2015), „Şcoala lui Habarnam” după Nicolai Nosov (2015) și „Hainele noi ale împăratului” (2016) după Hans Christian Andersen la Teatrul „Guguţă” Chişinău, Republica Moldova (2015), „Granița” de Constantin Cheianu la Teatrul „Kulisha” Kherson, Ucraina (2017).
Spectacolul „Cerere în căsătorie” i-a adus lui Radu Ghilaș, în anul 2017, Premiul pentru transpunerea unui text clasic într-o manieră modernă la Festivalul Internațional de Teatru „Melpomena Travi” Kherson, Ucraina și Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Teatru de Cameră „Andriyivsky Fest” Kiev, Ucraina.
(Cosntantin Mihai, redactor Radio Iaşi/FOTO www.teatrulnationaliasi.ro)